• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en plåtis och undrar om nån mer än mig har problem med möss på vintern och var ni gör åt det ?
Om du har en ducato är en vanlig väg in vid slang mellan tank och tankluckan Ta bort panelen invändigt på b stolpen förarsidan.

Även vid dragningen handbromswire brukar dom ta sig in...
 
Senast ändrad:

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag hade möss i höstas, drev mig till vansinne, satte musskrämma fast jag vet att det inte hjälper ;) satte fällor och monterade en kamera framför så jag slapp åka ut till husbilen och kolla i onödan. Var livrädd att de skulle gnaga på några kablar osv.. tog också bort allt som överhuvudtaget var ätbart, även om det förvarades i lufttäta plastburkar. Värmen stängdes också av. Nu har jag inte haft några sedan slutet på november. Jag tog sammanlagt fem möss. Jordnötssmör var betet som var mest populärt enligt mina helt ovetenskapliga studier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har strött ut mus/råttgift i mellangolvet och i motorrummet... Det har luktat ett par gånger under alla åren.... Men bättre det än få slangar kablar mm söndergnagad :yes::swoon:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Javisst är detta problem. Sedan flera år tillbaka använder vi Silverline musskrämma (baserat på ultraljud, batteridriven 4 x C 1.5V). Självklart att husbilen är noggrant rensat och syädat, ingen mat, osv.). Hittills har det fungerat bra.
Om jag minns rätt så det här behandlats tidigare trådar så råd till trådskaparen blir att söka också information i tidigare trådar.
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Gjorde en förfrågning i en facebookgrupp för ett par månader sen omkring problem med möss i husbilen. Utav över 500 svar blev det rätt tydligt att var 10:e hade drabbats av möss.
Det fanns TYVÄR ingen direkt ”röd tråd”. Det blev många bra förslag på hur man kan undvika att få in möss och när väl dom var inne hur man fick ut dom.
mvh Heine
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Gjorde en förfrågning i en facebookgrupp för ett par månader sen omkring problem med möss i husbilen. Utav över 500 svar blev det rätt tydligt att var 10:e hade drabbats av möss.
Det fanns TYVÄR ingen direkt ”röd tråd”. Det blev många bra förslag på hur man kan undvika att få in möss och när väl dom var inne hur man fick ut dom.
mvh Heine
2 vintrar har jag haft 2 möss/vinter i husbilen. Var lätt att få ut dom. Var döda i råttfällorna. Trist bara att åka och titta till fällorna regelbundet. Har inte ström annars hade jag satt dit en kamera...

Nu denna vinter är förvaringsplats asfalterad. Ingen mus ännu tack och lov. Ska testa att sätta in en batteridriven radio enligt ett tips. Möss är ljudkänsliga
 
Toppen