• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mögel i garaget på nya husbilen

Jono74

HBK Intresserad
Kommun
Jönköping
Hej!
Vi är två vänner som köpt en husbil i hop för en månad sedan.
I då vi skulle städa ut bagaget fick vi en otrevlig överraskning.
Bakom fastskruvade pallar på golvet väntade mögelskada/fuktskada gömd bakom en plasttapetsfond.
Visade sig även vara samma i garagedörren.

Det är en Chausson 07. Ford Transit.

Vi har torkat och städat med Ättiksprit och klorin. Vi ska försöka att få det torrt.

1. Behöver hela sidan bytas eller räcker det med det fuktskadade?
2. Kan man ”skära av en del” av panelen och laga den eller behöver mer bort?
3. Vilken fläkt ska vi ha att få luften att cirkulera och tomrka ut skadan - eller är det torrbollar som gäller?
4. Andra bra tips…

Vi är husbilsägare för första gången och ekonomin är ganska tight, så vi behöver bra men inte för dyra lösningar.

Försökt bifoga bilder men är inte så bra på det tekniska och förstod inte helt hur jag ska göra.

Förklaring av fuktskadan:
-Det är 15cm från golv och upp inne i bagaget på husbilens vänstra sida i garaget. Fukten hade ”ätit sig in några lager” i väggen och var delvis mörk.
- På garageluckan var nedre delens trä mer skadat. Delar av panelen saknades och hade ”reparerats” med frigolitbollar om vi tolkar det rätt.

Vid köpet sa säljaren att den var fukt-testad men pga plasttapeten över gav det inte utslag på fuktmätaren då vi kollade.

Vänliga hälsningar: Jonna

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej och välkomna till HBK. Det är alltid lättare att bedöma och svara om det finns bilder. För att lägga in bilder behöver man vara medlem. Det blir förmodligen de bäst investerade 150 kronorna du någonsin kommer att göra under ditt husbilsliv. Här finns kunskap och massor av erfarenhet av de mesta du kan råka ut för som husbilsägare. Inte minst fuktskador!

Senast ändrad:

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det allra första ni ska göra är att hitta läckan,
o så in med bilder så man kan se
då kan jag ge er goda råd om mögelsaneringen
jag har gjort en del mögelsanering i hus på mitt företag, jag är snickare
i princip ska allt som är mögel angripet bytas.
men är det mindre angrep utan att materialet har rutnat kan det gå att behandla med boracol
men är där röta ska det bort o även en bit in på det friska
torrbollar kommer inte hjälpa dej, du måste ha en avfuktare
dom kan man hyra på typ cramo, det finns nock billiga såna på typ jula, rusta o sånt
vi börjar så, in med bilder :)

Toppen