• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mögel i garaget på nya husbilen

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag också tycker att det ser ut som om husbilen har varit översvämmad och att blötan har fått vara kvar en längre tid för att kunna orsaka de påvisade skadorna. Om tapetseringen har gjorts ovanpå skadorna i syfte att dölja dem skulle det kunna vara ett bedrägeri, Men för att kunna bevisa detta måste en grundlig undersökning och dokumentation göras och då av någon med expertkompetens, både vad det gäller undersökningen och en bedömning av omfattningen och uppkomsten. Detta måste göras av någon utomstående, trots att Jono47:s undersökning och dokumentation är bra och omfattande, så är det en partsinlaga.

Absolut skulle jag överväga en polisanmälan för bedrägeri:

"9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

I kommentarerna på https://lagen.nu/1962:700#K9P11 står följande att läsa:

"Bedrägeribrottet karaktäriseras av att gärningsmannen vilseleder sitt offer till en disposition vilken innebär en omedelbar förmögenhetsöverföring. Det skall föreligga adekvat kausalitet mellan vilseledandet och dispositionen. Om offret oavsett gärningsmannens vilseledande skulle ha företagit dispositionen vilken innebar förmögenhetsöverföringen utgör inte detta bedrägeri."

Första stycket beskriver bedrägeri där vilseledandet kan ske genom att gärningsmannen framkallar, vidmakthåller eller förstärker en oriktig föreställning. Det är ok att allmänt lovprisa, dölja sina avsikter eller lura någon att göra rätt för sig. Däremot får vilseledandet inte avse felaktigt preciserade uppgifter, att redan från början ha som avsikt att inte göra rätt för sig., ta emot bidrag men göra någonting annat än det avsedda eller veta redan från början att löftet ej kommer att kunna uppfyllas."

Som jag ser det så skulle vilseledandet bestå i att hänvisa till en fukttest och som säkert helt avgörande om tapetseringen är gjord för att dölja skadorna. För att nå framgång måste man kunna bevisa att säljaren visste om skadorna och att det är han som försökt att dölja dem genom tapetseringen. Tapetseringen kan ju vara gjord av en tidigare ägare. Här måste det göras en grundlig undersökning av vilka ägare bilen har haft och när skadan kan kan ha inträffat. Som jag ser det är en sådan undersökning som jag relaterat ovan tämligen omfattande och jag är inte säker på att polisen skulle göra den då det finns så många olika parametrar och polisen prioriterar redan hårt.

Jag skulle tro att den mest rationella vägen till framgång skulle gå via den som Krinil anför i inlägg #18 att använda Köplagen.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag har svårt att förstå hur ni kunde genomföra ett köp av en husbil i så pass dåligt skick utan att misstänka att det inte stod rätt till.
Det måste ju för det första luktat skunk och sedan ringer det ju varningsklockor som i största katedralen. Som köpare har man egenansvar.
Enda chansen att häva köpet som jag ser det är om ni köpt den osedd och säljaren hävdade att den var i bättre skick än i verkligheten.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Skulle ju som sagt vara mycket intressant att veta bilens historik. Nu vet jag inte så mycket om detta märke......Men generellt brukar ju bilar i 15-20 årsåldern fortfarande vara i mycket gott skick. Bara att ta en runda på någon camping och kolla så bekräftas detta. Är det en privatperson som sålt denna och bor i villa eller liknande borde man ju på olika sätt kunna sätta press på personen i fråga.... då folk ändå är måna om sitt rykte i grannskapet!

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Sticker ut hakan. Chausson hade problem vid den tiden. Skulle kunna skriva mer men jag håller där.
Det är väl inte att sticka ut hakan utan mera en bra upplysning som många kan ha nytta av. Många gånger saknar man sådan fakta då många är så enögt fästa vid " sina fabrikat att fel och brister sopas under mattan nästan bokstavligt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sticker ut hakan. Chausson hade problem vid den tiden. Skulle kunna skriva mer men jag håller där.
Detta verkar ju mycket värre än byggfel på originalbilen, den är ju tapetserad över skadorna, och det skrivs om några "pallar" i garaget så
att vattenskadorna inte syntes o.s.v. Om nu inte bilen är köpt till ett så lågt pris att man kan misstänka att den har sålt/köpts som renoveringsobjekt?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Vilket husvagns- eller husbilsfabrikat har inte haft några problem under någon tidsperiod?

Pålle
Så kan det säkert vara men av någon anledning så verkar det mesta här handla om problem med bildelen (FIAT), kylskåp m.m. sällan själva byggkvaliteten hos olika märken. Och skulle en bil bli så illa åtgången som i denna tråden utan annan orsak än den används som den är byggd för måste verkligen det fabrikatet ifrågasättas! Jag tycker absolut inte vi ska dra oss för att hänga ut vare sig biltillverkare eller återförsäljare när så är befogat som hjälp till andra!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag är skeptisk. Chausson och Challenger har tillverkat husbilar sedan 1985 i Triganogruppens stora VDL-anläggningen i Tournon-sur-Rhône, Ardèche, Frankrike, som är en av Europas största husbilsfabriker. De har mer än 700 anställda.

Den här bilens skador känns inte på något sätt märkesspecifika. Skadorna är betydligt mer omfattande än så. Stöder teorierna om översvämningsskador.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag är skeptisk. Chausson och Challenger har tillverkat husbilar sedan 1985 i Triganogruppens stora VDL-anläggningen i Tournon-sur-Rhône, Ardèche, Frankrike, som är en av Europas största husbilsfabriker. De har mer än 700 anställda.

Den här bilens skador känns inte på något sätt märkesspecifika. Skadorna är betydligt mer omfattande än så. Stöder teorierna om översvämningsskador.
Om denna bil har varit översvämmad kan jag inte uttala mig om. Det vet nog bara säljaren.
Vad jag däremot vet är att detta märke har haft problem redan innan husbilsboomen.

Boomen medförde kvalitetsproblem runt -05/-12 hos många tillverkare.
Även många av de finare märkena rasade i kvalitet när kvantitet blev viktigare.

Märke & storleken på fabriken garanterar inte kvalitet.

Själv har jag utfört leveranskontroller på fabriksnya husbilar som var behäftade med fuktskador.
Det var rena konstruktionsfel där reglar kunde mynna ut i hjulhusen, otäta förskruvningar, inredning som fick byggas om mm.
Hur detta hanterades vill ni inte veta.
Men många som köpt för surt förvärvade pengar fick inte vad de förväntade sig.

Även då byggdes olika märken av samma fabriker och koncept. Jag tänker inte hänga ut något specifikt.

Själv kör jag en årsmodell -10 som fungerar klanderfritt och är torr. (pepparpeppar)
Men jag inbillar mig att jag visste vad jag köpte och kunde förvänta mig. Och jag visste vad jag inte skulle köpa.
Med facit i hand är jag nöjd över förväntan.

Var och en får dra sin slutsats av detta.

Att vara påläst innan man gör affärer är ingen garanti för att det ska bli som man tänkt sig.
Men chansen ökar.

Ta nu detta på rätt sätt.
Det är inte min mening att strö salt i såren på de drabbade.
Jag vill inte vara "bror duktig", det är bara min erfarenhet som talar. ;)

Laika 730

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2025
Hej Jonna
Har du pratat med förra ägaren och även den före. Det är lätt att hitta ägare och historik på Transportstyrelsen. Det framgår där att bilen varit inregade de senast somrarna och även besiktigad senaste åren. Så den har inte stått gömd i något garage.
Det mesta finns på nätet.
Laika 730

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Lite historik kring den aktuella bilen:

2016-05-26 importerades bilen av en bilhandlare i Trelleborg. Mätarställningen var då ca 14.000 mil.
2016-07-10 förvärvades bilen av en annan bilhandlare i Trelleborg.
2016-08-19 förvärvades bilen av en bilhandlare i Smygehamn.
2016-08-22 förvärvades bilen av en privatperson på okänd ort.
2018-08-17 förvärvades bilen av en privatperson i Trelleborg.
2021-07-12 förvärvades bilen av en annan privatperson i Trelleborg.
2025-04-29 förvärvades bilen av trådskaparen.

De omfattande fuktskadorna är, av bilderna att döma, flera år gamla. Med tanke på ägarhistoriken torde det dock bli svårt, för att inte säga omöjligt, att fastställa under vems ägo skadan inträffat.

Däremot torde det vara osannolikt att säljaren, som ju ägt bilen i nästan fyra år och kört ett par tusen mil med den, kan ha varit omedveten om skadorna.

Pålle

Senast ändrad:
Toppen