• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätningar på mobilmodem/router

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle kanske resonera annorlunda om jag tänker sitta på Stureplan i Stockholm och spela datorspel.
Men det tänker jag ju inte. :D

Centrala Stockholm kan nog bli tidiga med 5G och datorspel är väl i dagens läge det enda, som kan dra nytta av de bandbredder och den korta svarstid som 5G kanske (vi har inte sett så mycket praktisk 5G ännu) kan erbjuda.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har väldigt dålig 4G signal och definitivt inte "4G+" men ändå en fungerande hastighet. 24 Mbit/s är inte att förakta.
Skulle tro att det blir mycket bättre om du ställer dig utanför garaget, men det vet du ju redan. :)
Montaget är ungefär som det jag har fast då har jag ju den yttre antennen också.

MVH
hans

Det blev lite bättre snurr när jag lämnade garaget ;)

Screenshot_2020-09-06-10-29-30-238_com.android.chrome.jpg
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Väldigt bra diskussion, och jag tänkte haka på. Har under em. inköpt följande Rut850 LTE med extern puck-5 från Pyonting och jag tror att jag kommer byta ut Rut... mot en M1 är ju vinter å tid har man☺️.

men nu till frågorna, M1 , i specen så har den batteri men ser att vissa matar den med ström och jag vill gärna få info hur ni gjort det.

sen så undrar jag om det är så att dessa ts9 kontakter är för LTE antennen, klurar inte ut det riktigt. Så tacksam om ni kan bistå.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Väldigt bra diskussion, och jag tänkte haka på. Har under em. inköpt följande Rut850 LTE med extern puck-5 från Pyonting och jag tror att jag kommer byta ut Rut... mot en M1 är ju vinter å tid har man☺.

men nu till frågorna, M1 , i specen så har den batteri men ser att vissa matar den med ström och jag vill gärna få info hur ni gjort det.

sen så undrar jag om det är så att dessa ts9 kontakter är för LTE antennen, klurar inte ut det riktigt. Så tacksam om ni kan bistå.
Jag använder en USB-laddare som sitter i ett vanligt 12v cigguttag.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Väldigt bra diskussion, och jag tänkte haka på. Har under em. inköpt följande Rut850 LTE med extern puck-5 från Pyonting och jag tror att jag kommer byta ut Rut... mot en M1 är ju vinter å tid har man☺.

men nu till frågorna, M1 , i specen så har den batteri men ser att vissa matar den med ström och jag vill gärna få info hur ni gjort det.

sen så undrar jag om det är så att dessa ts9 kontakter är för LTE antennen, klurar inte ut det riktigt. Så tacksam om ni kan bistå.
Jag matar från ett 5V-uttag (USB) som jag har satt upp i närheten. USB-laddare i cig.uttag går naturligtvis lika bra men skall, om jag kommer ihåg rätt, vara specat för minst 2A. Fast routern drar långt mindre. Det är för laddning av tomma batterier man säger 2A. Batteriet har jag alltså egentligen ingen nytta av. :)

Antennuttagen på M1 är för två LTE-antenner (MIMO) och kör man med bara en antenn så verkar det inte spela roll vilket uttag man använder. MIMO är av begränsad nytta utanför städer. Det är i städernas stökiga radiomiljö som det gör nytta.

WiFi-antennerna är helt interna på M1.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min M1 matar jag med en usb-plugg via 12V kontirnuerligt.
Provade att köra så utan batteriet i M1, det funkade inte för mej, så batteriet sitter alltid i min M1.
Använder ingen extra antenn, mycket nöjd med den inbyggda.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag matar min M1 via en usb-plugg som dels får spänning via en manuell strömbrytare, dels via en 12V timer och dels via ett fjärrstyrt relä.

Det fina i kråksången är att med batteriet urtaget startar M1:an när den får spänning, man behöver alltså inte trycka på dess startknapp. Då kan jag med fjärrstyrning nå min Telldus, dess brytare och dess sensorer. Dessutom startar 12V timern routern 2 gånger per dygn för att batterimonitorn ska skicka sitt data till Victrons portal.
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Bytte min Dovado Pro+Huawei-modem i husbilen till en Netgear Nighthawk M1 och gjorde då en del mätningar. Allt med Bredbandskollen och routerns diagnostik. Proven gjordes hemma och jag har bra LTE-täckning (som synes :D ). Bilen har aluminiumlaminat i karossen. Telia som operatör.

2.4GHz WLAN (5GHz avstängt) och endast mobilmodemet/routerns interna antenner
nedladdning 60-85Mbit/s uppladdning 30-37Mbit/s
RSRP ca -86dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 10-15dBm

2.4 GHz WLAN (5GHz avstängt) och en (av två möjliga) extern antenn på insidan av en taklucka i bilen:
nedladdning 90-100Mbit/s uppladdning 20-35Mbit/s
RSRP ca -79dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 20-25dBm

5GHz WLAN (2.4GHz avstängt) och med extern antenn på samma sätt som föregående mätning:
nedladdning 170-190Mbit/s uppladdning 33-34Mbit/s
RSRP ca -80dBm, RSRQ -8dBm, RS-SINR 15-20dBm

Routern ansluten med Ethernetkabel till datorn:
nedladdning 165Mbit/s uppladdning 33Mbit/s

Fördröjningen låg vid samtliga mätningar på 15-20ms.
Litet förklaringar:
RSRP = Reference Signal Received Power = mobilens mätning av effekten på basstationens referenssignal
RSRQ = Reference Signal Received Quality = Samma fast uttryckt som "kvalitet"
SINR = Signal to Interference Noise Ratio = Förhållandet mellan nyttosignal och störningar

Hur basstationen reagerar på att mobilen börjar rapportera dålig mottagning vet, i bästa fall, bara Telia. Allmänt kan man säga att man sänker modulationsgraden, vilket ger lägre datatakt som effekt. Men hur och när vet, som sagt, bara Telia och jag tror inte de tänker tala om det för oss andra. Jag skulle tro att det är synnerligen känslig information som de inte vill låta konkurrenterna se.

Slutsatser:
Att ansluta en yttre antenn gör nytta. Datatakten går upp en del och man ser också att mottagen effekt (RSRP) går upp och signal/brusförhållandet (RP-SINR) blir bättre. Man kan misstänka att skillnaden blir större när man befinner sig längre från basstationen (ute i glesbygden). Återstår att kolla när jag är ute och reser.
Anslutning med kabel ger klart högre datatakt än 2.4GHz WLAN vid nedladdning vilket tyder på begränsningar i WLAN:et. Jag kommer inte att använda routern kabelansluten. Mätningen gjordes bara av nyfikenhet.
Begränsningen i WLAN blev väldigt tydlig när jag testade 5GHz WLAN. Samma eller bättre datatakt än sladdanslutet.

MVH
Hans
Hej Hans!
Är du fortfarande nöjd med din hastighet, hur fungerar det för dig när nu åker ute på landsbygden?
Spänningsmatningen till den, hur gör du där?
Mvh Thomas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sedan den 31/8 har jag bara gjort en resa Täby - Tåkern - Gräsgård/Öland - Långe Jan - E22 tillbaka hem. Inga problem någonstans men så var det ju inte värsta obygden heller. Signalstyrkan var väl inte den bästa ibland men det var inget jag märkte av när jag körde datorn (kollade nyheter, kollade webben etc.)

Utmaningen är ju Norrlands inland, men dit kommer jag nog inte förrän nästa sommar.

MVH
Hans
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Köpte en Netgear Nighthawk M1, men med HB:n på vinterförvaring så jag fick testa inomhus (villa 7 km utanför Västerås).

Abonnemang: Vimla (=Telenor:s lågprisbolag)
Router: Nighthawk M1
Dator: Mac Air via 5GHz WiFi
Hastighet: ca 60 Mbit/s nedladdning, 10 Mbit upp.

Ansluter jag en extern antenn (fortfarande inomhus) så blir hastigheten 90 Mbit/s +- 3 Mbit
Antennen är en Panorama Mimo 3/4/5G antenn DMM-7-38-2TS9

Lite trixigt att få igång Vimla:s SIM i routern, man måste ange APN manuellt (finns anvisningar hos Vimla).

I HB:n bör mottagningen vara bättre, sen återstår det att se hur täckningen är, men av erfarenhet vet jag att Telenor har bra. Vi har en sommarstuga som ligger avigt till där Telia knappt funkar, men Telenor fungerar.

Både routern och antennen stödjer 700 Mhz-bandet som är det som oftast finns tillgängligt på landsbygden.

Vimla har bra pris och möjlighet att pausa abonnemang, gradera upp/ner etc. Surf sparas i 12 månader.

Nöjd än så länge i alla fall! :)
 
Toppen