• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Märkligt spänningsfall Fiat Ducato

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har en Hobby 600 -00 Fiat Ducato 2.8 idTd (230) med ett märkligt spänningsfall mellan startbatteri och instrumentpanel/förbrukare. Märkte att torkarna och fläkt började gå sakta samt att Code- lampan för nyckel tändes. Tolkade detta som ett spänningsfall och trodde att jag tappat spänning från startbatteri och laddning. Kontrollerade först spänningen över cigarettändaruttaget som visade ca 8-9 volt och sjönk rejält så fort jag slog till ljuset eller någon annan förbrukare.

Mätte framme vid startbatteriet för att se om generatorn laddade och där var det ok. 12,7 volt med avstängd motor och 13,4 volt på tomgång oavsett med ljus, torkare och fläkt tillslagna. Tolkade detta som ett spänningsfall mellan start batteri och instrument/förbrukare. När jag stängt av motorn gick det inte starta igen.

Plötsligt försvann felet utan att återkomma och jag vet inte vad som orsakade detta. Det enda jag vet att jag gjort var att vrida en hel del på tändningslåset när jag felsökte. Det finns alltså något som orsakar tillfälligt spänningsfall mellan batteriet och instrument/förbrukare.

Finns det något huvudrelä som kan krångla eller går all ström via tändningslåset och att det blir spänningsfall där? Felet har visat sig tidigare men försvunnit, det återkommer säkert och känner mig osäker på att ge mig ut på vägarna.

Jörgen
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Ska tillägga att när felet försvann återkom full spänning i cigarettändaruttaget och alla förbrukare fungerade normalt igen, har inte lyckats få fram felet i igen.

Jörgen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska tillägga att när felet försvann återkom full spänning i cigarettändaruttaget och alla förbrukare fungerade normalt igen, har inte lyckats få fram felet i igen.

Jörgen

Kolla jordningen, speciellt den jordpunkt som finns under startbatteriet och vidare jordflätan mellan chassie och motor.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Du borde ha lite närmare 14Volt i laddning när du varvar upp motorn lite. Har du kollat remmen till generatorn så att den är spänd rätt?
Gör som Montreal föreslår men kolla dom inte bara utan ta bort dom och gör rent kontaktytorna på dom.
Det skadar inte, det kan jag lova. :)
Steg 2.
Mät mellan jord på batteriet och Cig-uttaget när du har felet framme. Resultat........
Mät sedan mellan chassie-jord och Cig-uttaget så ser du troligen vilket som är fel.
Lycka till.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla tips.
Har varit upptagen med annat men ska titta på det här nu i veckan som kommer. Fick inte med alla detaljer när jag ställde min fråga men kan nämna att spänningen steg till 14 -14,5 V över batteriet när jag varvade upp motorn, minns inte exakt men laddningen fungerar. Tänkte inte på att mäta över minussidan, det borde jag ha gjort medan felet visade sig. Ska ta loss och rengöra jordningen och hoppas att det ligger där. Är så förbaskat irriterande med fel som bara försvinner utan att man egentligen gjort någon åtgärd.

Jag återkommer med resultat när jag vet mer säkert, kan ta tid innan felet visar sig igen om det finns kvar.

Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Klassisk jordproblem, mener 00 hadde et påskrudd jordpunkt på topedoveggen. Skru løs denne skrap rent og monter igjen - en taggskive kan hjelpe noe, Noen benytter ett fett med grafitt som både isolerer mot ny rust og leder brukbart.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack igen för alla tips och råd, verkligen tacksam. Som sagt så fungerar allt som det ska nu, märker inte av felet för tillfället. Ska försöka hinna åtgärda jordningarna nu i veckan.

Jörgen
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
En ytterligare fråga på det här. Om jordflätan/flätorna skulle vara i dåligt skick byter jag givetvis ut den/dem och sprejar på någon typ Tectyl efter rengöring för att fördröja ny korrosion. Frågan är hur man förbättrar kontaktytorna vid rengöring, smörja in kontaktytorna med något som förbättrar kontakt som Knut skriver? Eller bara 5-56 / WD40 på allt efter rengöring och sedan montera och dra åt?

Jörgen
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Hej igen. Mest av allmänt intresse provade jag att mäta om det fanns något spänningsfall eller resistans mellan minuspolen på batteriet och chassiejord men det var nog kontakt vid tillfället. På vår bil finns bara en jordkabel mellan minuspolen och jordning på motorn. En bit ner på kabeln sitter en klämma på en avisolerad del av kabeln och den klämman jordar chassiet genom en bult i ramen. Så här ser det ut från tillverkaren och är inget hemmasnickeri. Rengjorde alla kontaktytor och bytte batteriklämman och felet har inte återkommit. Vi hade tidig semester och har inte varit på vägen så mycket nu men vi får hoppas att felet låg där. Kanske för tidigt att beskriva problemet som löst eftersom det bara dök upp i bland men det har inte återkommit efter åtgärd. Hur som helst så var det ändå hög tid att rengöra för det såg inte vackert ut, speciellt inte vid klämman mot ramen.

Tack för alla tips och råd.
Jörgen
 
Toppen