• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyftkolv?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Skulle behöva få upp husbilen i bak när jag kör in på min tomt. En brant backe gör att det är mycket besvärligt att köra in utan att skrapa i bakänden.
Det går endast att köra in bilen men skulle även vilja kunna backa in den.
Någon som har en bra idé till rimlig kostnad?
mvh
P-O
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Det går inte att bygga en ramp som placeras i "vecket" precis när bakänden skall till att ta i och sedan tas bort när du kommit upp en bit? Jag tänker mig ett par rejäla 45x210 som fasas lite i ändarna och sedan några stöd i lämpliga höjder.

Men jag vet ju inte hur det ser ut där du skall backa så jag är kanske helt ute och cyklar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lyftkolv?

Finns de som har en liten extra rulle just under bakändan. Låter kanske an aning obehagligt just vid inkörning men är nog det absolut billigaste alternativet och finns alltid på plats. Bra även vid ombordkörning på vissa färjor. Har sett liknande på bilar med stort överhäng.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Jag skulle aldrig våga montera sådana på en bil som inte har detta som original eller där det uttryckligen framgår att sådana kan monteras. Jag misstänker att det finns stor risk att bakändan kan ta skada när rullarna tar i och bilen så att säga till viss del rullar på framhjulen och dessa stödrullar (även om fjädringen på bakhjulen tar en hel del av lasten). Speciell stor risk är det naturligtvis när överhänget är riktigt stort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lyftkolv?

Med så långt överhäng hade jag absolut satsat på hjälpluftfjädring om det inte finns. Mycket användbart om man lastar lite extra i garaget, vid ombordkörning på färjor, eller om man måste köra där det är lite extra ojämnt. :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Hej!
Det är svårt att ge något råd utan att veta hur mycker det rör sig om. I princip kan du ju sänka trycket i framhjulen.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lyftkolv?

Luftfjæring med kompressor og trykktank er den ultimate løsningen. Ett trykk på løft og bakenden fyker opp, uten tank kan det ta minutter å løfte med en normal 12V kompressor. Det er forholdsvis rimlig å montere tilsats luftbelger med plastrør og en liten kompressor. Med en slik løsning kan en og fjerne behovet for kiler ved overnatting, spesielt pm en reduserer stålfjæringen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Din husbil (Knaus) är så lång att den förmodligen (läs med all säkerhet) har ramförlängning.
Den brukar vara av pressad plåtprofil som inte tål belastningen från stödhjul, den är bara avsedd för att bära upp överhänget.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Din husbil (Knaus) är så lång att den förmodligen (läs med all säkerhet) har ramförlängning.
Den brukar vara av pressad plåtprofil som inte tål belastningen från stödhjul, den är bara avsedd för att bära upp överhänget.


Helt riktigt det har jag
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Lyftkolv?

Det går inte att bygga en ramp som placeras i "vecket" precis när bakänden skall till att ta i och sedan tas bort när du kommit upp en bit? Jag tänker mig ett par rejäla 45x210 som fasas lite i ändarna och sedan några stöd i lämpliga höjder.

Men jag vet ju inte hur det ser ut där du skall backa så jag är kanske helt ute och cyklar.

Det är en bra idé som är billig ska klla om det går, Tack för tipset
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Lyftkolv?

Någon som vet vad det kan kosta med hjälpluftfjädring bak?

Vi har just utrustat vår Kabe Travelmaster med hjälpluftfjädring eftersom bladfjädrarna var trötta och den nästan låg på genomslagsgummina hela tiden.
Jag köpte själva bälgsatsen från Tolsson Maskin Luftfjädring men det finns ju andra ställen också.
Betalade 5500kr + ca 2000kr för montering hos min verkstad och det var en variant med tillval (panel med två manometrar) men utan kompressor (har en lös 12V med i bilen redan) till en Ducato från 2004.

Kolla via länken så ser du vad det kostar till din bil.
Luftfjädring
 
Toppen