• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Jo men i det här fallet var det Michelin själva, och dom kollade och kom tillbaka, alltså inga chansningar. F.ö. jag har Agilis CP.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lufttryck

Intressanta kommentarer och upplysningar som vanligt från Knut!

Ja, nog finns här en hel del påverkansfaktorer, som borde tas med i avgivna rekommendationer, såväl från biltillverkaren som från däcktillverkaren. Att till en köpare av husbil endast avge ett värde, utan att redovisa under vilka villkor det gäller som t ex typ av däck och vid vilken däckets temperatur det värdet gäller, anser jag vara litet slappt.

Detta kanske inte är någon stor fråga, men jag vill veta att jag gör rätt, såväl ur trafiksäkerhetssynpunkt som ekonomiskt / slitage. Och det som verkligen inte är särskilt njutbart är ju att tvingas köra på grusvägar eller på annat sätt dålig vägbana med för hårt lufttryck.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Lufttryck

Som regel anger man väl rek. lufttryck vid kalla däck.

Vad gäller luftfuktighet kan det ju vara svårt att veta men
pumpar man från en kompressoranläggning på en verkstad
eller liknande har dom väl avfuktare i systemet, dvs relativt torr luft.
Har man en egen kompressor- ja, vad är det då.

Nu har jag inte kollat men står det på däcktillverkarnas listor vid
vilken luftfuktighet det angivna ringtrycket gäller?
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej

Jag har också en Hobby 750 med boggie och Michelindäck Agilis 215/70/16. Även jag tog förra året kontakt med Michelin och fågade efter lämpligt lufttryck. Efter någon dag fick jag svaret: 5,0 bar fram och 4,4 bar på båda bakaxlarna.

Hälsningar
Kaktus
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Burstner 747 -03
Totalvikt 5ton

Har dessa rekommendationer från Burstner:
Kalla däck
4,5 fram
3,5 bak - boogie

Men om du har Michelin Campingdäck ska det va 5,5 fram ????



Fick det här svaret från Al-ko Kober idag:
Hej

Vad gäller framdäcken stämmer de siffror som du skriver nedan:
4,5 för vanliga 16” transportbilsdäck
5,5 för 16” campingdäck

Sedan är det till syvende och sist du som kapten som får göra en bedömning.[/font]
Du har tre faktorer: komfort – stabilitet – livslängd.
Där får du hitta en kompromiss för du kan inte optimera alla.
Av erfarenhet, utifrån vad jag under åren hört från husbilsåkare, är att de flesta finner 5,5 kg vara väl hårt och okomfortabelt.
Alltså har man dragit ner trycket något (5 kg verkar vanligt) för att få bättre komfort, vilket prioriterats på bekostnad av något sämre stabilitet. Kaptenen avgör.

Vad gäller tandemaxlar så står det i AL-KO:s instruktionsböcker att det skall vara 3,8 i däcken bak.
Erfarenhetsmässigt vet vi dock att de flesta treaxliga bilar har lite högre belastning på den främre tandemaxeln.
Testa därför gärna 4,2 i första och 3,8 i den sista axeln.
Men återigen – det är du som är kapten och du får känna dig fram lite för att hitta bästa kompromissen utifrån hur din bil är.
En hjälp kan vara att väga axlarna separat med fullastad bil så att du får en exakt information om hur din verkliga lastfördelning ser ut.


Med vänlig hälsning / Mit freundlichen GrüssenPer Åkerblom
AL-KO KOBER AB

Box 8058
SE-402 78 GÖTEBORG
Telefon +46-(0)31-57 82 92
Telefax +46-(0)31-57 45 63

Mobil +46-(0)70-576 74 37

 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lufttryck

Bra inlägg, PudelRäser!

Eftersom varken Al-Ko eller andra tillverkare begränsar sina rekommendationer till visst däcksfabrikat, så borde man kunna anta, att det inte är nämnvärda skillnader mellan sådana - i detta avseende.

Hur däckens lufttryck påverkas av temperatur ska jag kolla under kommande äventyr i sommar - med min nyinköpta och "edsvurna" mätare.

Det, Knut, får bli mitt bidrag till den seriösa forskningen inom husbilsvärlden! Hmmm . . .
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Lufttryck

Jag kan inte husbils-/ C-däck så bra. Vet inte om man rakt av kan överföra rekommendationen från vanliga personbilar men så här brukar vara vanligt: Trycket som anges i t ex dörrstolpen plus 10-15% är en bra kompromiss mellan slitage av däcket, komfort och bränsleförbrukning.

Men som sagt - det kanske inte kan överföras till husbilar.

Trycket ska ALLTID mätas med kalla däck! Det är många därute som stannar med skåll-heta däck, upptäcker att trycket är för högt och släpper ut en del vilket givetvis medför att det är alldeles för lågt när de är kalla.
Luftavfuktare som är särskilt effektiv tror jag inte att det är många verkstäder som har. Fukten tas ju bort till en viss del men inte helt.

En parentes: Ett bred-däck (personbilsdäck) som slits i mitten, har för lågt lufttryck. En aning ologiskt :D.

/Lg

The truth is out there
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

På husbilar verkar det ju snarare som att man mer eller mindre regelmässigt anger de lufttryck som gäller för lastbilschassiet vid full last, utan hänsyn till att viktfördelningen på en husbil kan vara väldigt annorlunda, ofta med mer last på framvagnen. sedan körs ju en husbil knappast så hårt som en distributionsbil, så där skiljer det sig också.
Jag för min del litar mycket mer på däckstillverkarna, än på husbilstillverkarna som jag tycker bevisar sin okunnighet i chassiefrågor på många sätt!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej,

Intressant fråga angående lufttryck.

På bilens dörrstolpe står 5,5 Bar på bakaxel. Efter kontakt med Continental Tyskland svarar dom 3,7 Bar med aktuell ( full ) axelbelastning på 1850 Kg.

Vem skall man tro på??

Melle


Det kan ju hända att klistermärket monterades på Fiat fabriken och dom visste kanske inte vad det skulle bli av den karrosen .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Jag kan inte husbils-/ C-däck så bra. Vet inte om man rakt av kan överföra rekommendationen från vanliga personbilar men så här brukar vara vanligt: Trycket som anges i t ex dörrstolpen plus 10-15% är en bra kompromiss mellan slitage av däcket, komfort och bränsleförbrukning.

Men som sagt - det kanske inte kan överföras till husbilar.

Trycket ska ALLTID mätas med kalla däck! Det är många därute som stannar med skåll-heta däck, upptäcker att trycket är för högt och släpper ut en del vilket givetvis medför att det är alldeles för lågt när de är kalla.
Luftavfuktare som är särskilt effektiv tror jag inte att det är många verkstäder som har. Fukten tas ju bort till en viss del men inte helt.

En parentes: Ett bred-däck (personbilsdäck) som slits i mitten, har för lågt lufttryck. En aning ologiskt :D.

/Lg

The truth is out there


Anledningen till att dom slits i mitten är att med högt tryck i ett brett däck så pressar lufttrycket ut corden och gör slitbanan rak är det för lågt tryck så blir det lite att mitten på däcket slungas ut vid färd .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Ni som har sån koll på däcktryck.
Är det någon som har erfarenhet av en sån här:

Luft.jpg



Verkar ju vara en kul pryl att ha på instrumentbrädan. Det finns ju lite knappar på den också...
:D
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

För lågt lufttryck ger slitage på slitbanans sidor.
För högt lufttryck ger slitage på slitbanans mitt.
Så har jag en gång lärt mig, men det kanske kanske inte gäller i dag?:confused:

Leif C
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Det är en sak som ni ska få förklara för mig. Hur kan man ha högre belastning på den främre axeln i en boogie? Jag trodde att boggiel var till för att fördela trycket på två axlar lika. Eller sitter vridningspunkten inte symetrisk i förhållande till de båda axlarna?
// Göte J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Det är ingen boggie, utan tandemaxlar, så någon vridningspunkt finns inte. Helt enkelt två separata axlar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lufttryck

Ni som har sån koll på däcktryck.
Är det någon som har erfarenhet av en sån här:


Verkar ju vara en kul pryl att ha på instrumentbrädan. Det finns ju lite knappar på den också...
:D
Kjøpte 2 sett hos Conrad i Tyskland, ett til hver av husbilene mine.
Eneste svakhet er oppdateringen av displayet for indre tvilling på Flair, dette signalet kommer ikke frem hver gang når vi står parkert. Under kjøring merker en ikke så mye til problemet. Regner med at alu torsjonsboksen isolerer for mye mot radiobølgene :D . Det er ingen slike feil for instrumentet i Winnebagoen som har mer tradisjonell gulvkonstruksjon.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Knut,
Hur pass väl stämmer trycket den visar och är det någon variation mellan givarna?

Man blir ju lite tveksam när givarna är så små och paketet så billigt.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Pratade med den däckfirma som jag brukar anlita, och till min bil som är en Fiat Ducato -06 3500 kg med dubbfria 15 tums vinterdäck året om.

Fick jag rekommendationen 4,5-5,5 kg runt om och lite beroende på vilken komfort man vill ha, och jag brukar ha 5,0 på kalla däck.

Köpte en digital lufttrycksmätare på Clas Ohlson, och brukar mäta trycket någon gång i månaden.

//Tommy
 
Toppen