• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Jag har en Hobby 750 med alkochassit boggie. Bilen har en totalvikt på 4500kg
När jag hämtade ut den från vinterförvaringen (där verkstaden kontrollerade lufttrycket i däcken) märkte jag att bilen kändes mycket stötigare än vanligt. Bilen var de fakto tom men ändå borde den inte vara så stötig, den var ju lika tom när jag körde den till vinterförvaringen och då upplevdes den ej lika stötig. Enl verkstaden så skulle det vara 5,0 kg i alla sex däcken. När jag kontrollerade trycket så var det 4,0 kg på de bakre fyra däcken och 4,3 på de främre.
Det verkar som om verkstaden säger en sak men gör en annan.
Är det någon som kan tala om för mig vilket tryck jag skall ha i däcken??
På insidan av dörren står det 5,0 men bilden visar en bild på en bil utan boogie.

Peter
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Lufttryck

Jag skall kolla handboken i morgon. Jag läste om vårt chassie, vi har samma, att det skulle vara 3,5 bak i de 4 hjulen. Jag har kört med 5,5. Jag skall som sagt kolla upp svaret i morgon.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Lufttryck

Enligt Alko-Kober skall det på Kabes 5-tonnare vara
4,2 kg på framdäcken och 3,8 på boggiedäcken.

Axeltryck 2100 fram och 2 x 1500 kg bak.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Lufttryck

Bra Skipper, då vet jag. Jag kommer att sänka till 3,8 bak så får vi de om det går mjukare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Trycket beror ju också på vilket däcksfabrikat som används, bästa sättet är att ta reda på axelvikterna så som du normalt kör bilen, och sedan kontakta tillverkaren, så får du rätt rekommendationer till din bil!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lufttryck

Jag körde först med 4,5 bak på boggien och 5,5 fram....allt enligt boken. Bilen tappade mycket i komfort och blev stötig. (Michelindäck 215/75-16)

Fick tips om att sänka till 4,5 fram och 3,5 på boggien.....JISSES vilken skillnad. Bilen går som en dröm om man jämför. Visst rullar det lite tyngre men det är det värt.

Sen tror jag det är väldigt individuellt vilket däck man har och vilket lufttryck som passar. Olika däck har ju olika uppbyggnad.

Mina vinterhjul blev riktigt svampiga med 4,5 fram så där fick jag gå upp till 5,0.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej
Tack för svaren, jag provar att sänka till 4,2 fram och 3,6 bak
Peter
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej, däckens lufttryck har ju förrutom komfort dessutom en kostnad/livstidsaspect.
Vid Högre tryck gäller det senare tiil vår fördel, o vid lägre tryck gäller det första.
Hajar ni.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej Bernt
Nej jag hajar inte riktigt, jag kan ju bara välja ett lufttryck, skall jag ha högt eller lågt. Som sagt 5.0 rekommenderas på insidan av dörren, där ser det dock ut som det är bil utan boggie.
Jag behöver hjälp i frågan så vilket är ditt förslag på lufttryck i min bil ?
MVH
Peter
 

LOFBO

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2023
Sv: Lufttryck

Jag har en Hobby 750 -09, 5000 kg. Det står 5,5 kg i förardörren men jag kan inte komma ihåg om det är någon bild på biltyp. Jag använder 5,5.

Frank
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej,

Intressant fråga angående lufttryck.

På bilens dörrstolpe står 5,5 Bar på bakaxel. Efter kontakt med Continental Tyskland svarar dom 3,7 Bar med aktuell ( full ) axelbelastning på 1850 Kg.

Vem skall man tro på??

Melle
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lufttryck

Den man skall tro på är däcktillverkaren.

Olika däck har olika uppbyggnad. Ex. hårdhet i stommar, antal lager i cordväv mm

Om din däcktillverkare anger ett lufttryck på din angivna vikt tycker jag att du skall prova den.

Maximalt lufttryck för däcket finns sedermera angivet på däckets stomme. Det är rekommenderat vid maxlast, dvs vad däcket maximalt tål.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Lufttryck

5,5 i boggien?????

Då kan det inte vara så speciellt komfortabelt?

Jag åkte 4,5 i boggien å det var inte speciellt imponerande.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lufttryck

Att ha det rätta lufttrycket i däcken är ju viktigt under körning.

Idag har vi ca 7 grader varmt, bilen står stilla och däckens tryck visar både med nyinköpta mätaren och enligt mackens mätare 4,7 bar.

Man kan ju undra vilka värden man skulle få med oförändrat tryck, dels vid körning i denna temperatur, dels vid körning i i sommartemperaturer på vanliga asfaltvägar, då däcken ju kan bli riktigt upphettade.

M a o hur mycket påverkas egentligen däckens tryck av temperaturen? Om den allmänna rekommendationen, som i mitt fall för en 4 t bil med fyra 16 tums fälg och däck, är 5,5 bar, så vore det väl direkt fel att idag i kalla däck fylla på till det värdet - eller?

Detta borde man ju redan ha kollat själv, men ändå inte gjort det. Har Du??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lufttryck

Grunnlag for forskning. Jeg har realtime avlesning av trykket og temperaturen i dekkene på begge mine husbiler, ved 20° øking i temperatur øker trykket med ca. 10% på den ene og over 15% på den andre.
Regner med at fuktigheten på luften i dekkene står for forskjellen i trykkendring. Bruker en ren nitrogen i dekkene så slipper en mye av problemet med endring av trykket bassert på fuktigheten.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Lufttryck

Vid senaste kontroll med Alko-Kober rekommenderas följande på Kabe 880
med boggiechassie, totalvikt 5000 kg.

Bakre boggie 3.8
Främre boggie 4.2
Framaxel 4.8
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Burstner 747 -03
Totalvikt 5ton

Har dessa rekommendationer från Burstner:
Kalla däck
4,5 fram
3,5 bak - boogie

Men om du har Michelin Campingdäck ska det va 5,5 fram ????
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Det där sista stämmer nog inte, jag kollade med Michelin och fick rekommendation 4,2-4,5 bar med en axellast på 1700-1800 kg fram. Agilis 215/75-16.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck

Det där sista stämmer nog inte, jag kollade med Michelin och fick rekommendation 4,2-4,5 bar med en axellast på 1700-1800 kg fram. Agilis 215/75-16.


Ja det verkar stämma bättre men som ni alla ser det finns många siffror i omlopp
Svårt att veta vad som är rätt
 
Toppen