• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

jyrkla, nu blir jag nyfiken.

Väldigt intressant att du kör mjukt o fint med så mycket tryck.
Vad har du för däck ?

Mina känns som att köra på järnhjul..
DS
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lufttryck

Hej!

Däcken är nog de vanligaste: Michelin X XC Camping 215/70. Körda c:a 2500mil.

Jag tror nog att känslan om stötighet är mycket subjektiv, den ena känner mer och den andra mindre.
Sen tror jag att totalkänlan beror mycket på bilen, chassit, fjädring, bodelens byggnation t.o.m säten.

Hälsning
jyrki
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Lufttryck

Ang luftryck i däck,

Detta tipps fick jag för 25 år sen av en äldre man som var åkeriägare och det har fungerat för mig på alla fordon bil som husbil och jeep mm. Fungerar bäst vid nypålagda däck
Så här gör man.

Man letar upp en raksträcka (helst asfalt) och använder en krita (typ tavelkrita) och gör ett sträck tvärs över slitbanan på alla däcken.

Sedan kör man en sträcka,(man får prova sig fram ex 1000 m till att börja med, gasa upp och bromsa mjukt)

Man tittar man på krit-sträcken på däcken så att de inte bara försvinner på sidorna eller på mitten på däcket, så får man justera luftrycket så att det sliter så jämt som möjligt på hela däcket,
(sträcken skall ju slitas bort jämt och då har man hittat rätt luftryck i däcken),

Man blir förvånad vad det kan skilja på fram och bakaxelen..


Och måste man ha tryck över däckens max tryck så är något fel, ex dimension eller antal lager i däcken.


 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Lufttryck

Det du säger är nog bra SWEDEN,men då skall hjulen ha in bra hjulinställning så att det inte är touut eller touin, får annars blir det fel hur du en gör. bara en tanke.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Lufttryck

Jo ulfhed vist är det så,,

Men om toin och tout är rätt så syns inte mycket skillnad på kritsträcket, och det som märks mest med fel lufttryck är att endera så försvinner sträcket mitt på däcket eller så försvinner sträcket på sidorna av däcket,,

Men såklart har du ( ulfhed )helt rätt står framvagnen fel så ger det utslag på kritstäcken..
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Lufttryck

Lufttryck....nu har man satt på nya Michelin och inget luft i!Dom är pumpade med den nya NITROGEN GAS.Enligt expertisen så skall dom alltid ha ett rätt tryck både när dom är kala eller varma.:snowman-3-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Lufttryck

UlfHed,

Jag har i min MB 316CDI 4.1 fram 4.5 bak enligt föreskriven i underhållsboken.
 
Toppen