• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck

F

F.d. 25014

Guest
Jag undra hur mycke lyft har ni i era däck. Jag har Däckdimension 215R14C/8 och har 4.3 kg bak och 4.0 kg fram,en vikt på bilen är 3500 kg. tycker ni det är för mycke eller.....? Skriv vad ni anser.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Lufttryck

Jag har 4,5 både fram och bak enl rek i handboken. Väger 1700 både fram och bak när vi är fulltankade med vatten,diesel, cyklar och prylar för långresa.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

Jag har oxå 4.5 runt om enligt gummikillen.......Däckbert i Kungsbacka, dessutom medlem i klubben.

Men det smäller som f-n i groparna.

DS

 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Lufttryck

Tycker också att det känns onödigt hårt i gropar. På kullerstensgator i sommar var det max 10 kn som gällde. Vid ett framtida däckbyte kommer jag att kolla MYCKET noga om det går att få mjukare däck även om de slits fortare.Ove G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

Jo, Ove G, man kan nästan tro att hela framvagnen ramlar i bitar o hamnar på asfalten, emellanåt.

Vi körde genom Belgien i somras på motorvägarna o det var inte roligt med ett ständigt smällande i många o djupa Belgiska gropar.

Så varning för Belgiens motovägar om man kör med högtryck....

ds
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Lufttryck

Hej!
Vad kör ni på för däck,rena sommardäck eller allround däck. För jag tycker också att de är lite stötig. Kan märket på däcken ha betydelse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

Jag kör på vanliga sommardäck.
Michelin tror jag.
Kan kolla exakt imorgon när det ljusnat...

ds

Ja
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lufttryck

Felet är nog inte luft trycket utan den det gamla vanliga.. Lätta lastbilschassin lastade en bit över vad chassit och däcken är menade för när man har slängt på bostaden och alla sina tillhörigheter. Ska däcken då inte vara platta så får man blåsa i runt 4-5 kg och då finns det ingen komfort kvar.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Hej!
Michelin Camping 4,5 i fram å 5,5 i bak allt enligt Bürstners handbok. Stötigt ja! Men alla sport bilar ä la stötiga....ha,ha. Glöm inte att det är säkrare att färdas på rätt pumpade däck, så laborera inte med trycket lågt dä ä rent ut sagt farligt. Kollar du däcken sällan kan du lika gärna fylla 0,2 till 0,3 bar extra. Det har en positiv inverkan på livslängden. De däckexplositioner som undersökts av TÜV. Har visat sig bero på felaktigt lufttryck "för lågt" eller överbelastning. Så jag anser att man får tåla stötigheten för säkerheten.

mvh Bill
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

Vi körde förra sommaren fel i gamla DDR och kom ut på kullerstensvägar, utan att ta beslutet att snabbt vända om......
Man tror att eländet snart skulle ta slut - men se det gjorde det inte - det blev värre o värre, och tanken på att vända kändes inte heller rätt. Lika långt tillbaka. Men det var en j-vla pärs. Max 10 km i timmen och allt lät som det skulle skaka sönder. Vi körde nog två mil på eländet.

En bussing på vänster stag i framvagnen sprack så det blev metall - mot metall resten av semestern. Det blev mycket klonkande när man gasade eller släppte gasen....

ds
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lufttryck

Utgå från fabrikantens rekommendationer för trycket i däcken, men följ upp slitagen av däcken så får du fram lämpligaste däcktrycket.

Bra riktmärke är; att om däcket slits mer på ytterkanterna än i mittbanan är trycket för lågt. Om mittbanan slits mer än ytterkanterna är trycket för högt.

På min Frankia I690 med boggie har jag 5 kgs tryck fram och 4 kg på boogien och däckbanorna blir jämnt slitna. Dock slits fram däcken ner ungefär 50% (= 2500 mil) fortare än bakdäcken.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Lufttryck

Svårt det här..jag har ju fabrikantens rekomendation om däck trycket...men den gäller (verkar som)till den lätta lastbilen som FiatDukato är,inget till den påbygda boende delen och då tror jag att man kommer till korta.Om man tänker på allt som är inne i bilen plus 2 fula gasolflaskor P11 och färskvatten så måste man nästan räkna att man åker som fulastad och då blir det 4,5kg ungefer.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Lufttryck

Pumpade idag, körde i 5 fram och bak!
Framdäcken slits nog ca. dubbelt så fort som bak som Gunnar säger.
Men det verkar som de är jämnt slitna!
Men så slits det på dom jämnt åxå!!!!!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck

Hallåj, lovade återkomma när jag kollat däckstypen.
På ADRIA Vision sitter det från fabriken Michelin X 225/65 R16 CP
XC Camping Max 1120 kg

Kul detta med camping - tom däcksfabrikanterna tror att vi campar......

Sen är det en saligt massa andra siffror oxå - men dessa var i största textstorlek.

Nångång har jag hört att Michelin är rätt bra däck, men hårda i gången...

Isåfall stämmer detta hos mig - man tror att man kör på järnhjul utan fjädring..

ds
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Lufttryck

Krabban vad har du för vinter däck eller ställer du bilen för vinter
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Lufttryck

Hej!
Ringde Hymer i Örebro och frågade vad jag skulle ha för lufttryck i däcken till vår Niesmann 6100.
Svaret är 5,5 kg runt om. Det är 16tums däck. Rätt tryck kan minska bränsleförbrukningen med flera deciliter.
HPSkara
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck

Svar till ULFHED

Det är rätt, jag ställer av bilen i oktober och ställer inte på den igen förrän i april så därför behöver jag bara sommardäck.

Hälsn Dan P alias "Krabban"
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lufttryck

Samma sak, 5,5 runt om på vår Rapido 709, det finns en fabriksmonterad skylt om detta vid framdörren. Bilen går ändå mjukt och fint.

hälsning
jyrkla sundbyberg
 
Toppen