polonasen
HBK Medlem
Hej, någon som vet lufttryck i Dethleffs I6501 B 2007 med 16 tums hjul?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det din däckhandlare refererar till är troligen ett personbilsdäck vilket tål betydligt högre tryck än rekomenderat,jag skulle aldrig köra med högre tryck än 5.5 vilket är stämplat på däcket som max.I min Dethleffs jag nyss sålt, stod luftrycket i någon av dörröppningarna med etikett 4 x 5,5 kg @ 16". Men det mest intressnta är min diskussion med däckfirma där jag bor och har som däckhotell till min personbil. De menar att de illustrationer man ser i manualer om hur slitbanan buktar in eller ut vid för lågt resp för högt däcktryck är förlegad. Dom sa att detta egentligen är en kvarleva sedan diagonaldäcken som av någon oförklarlig anledning tillåts leva kvar i just manualen. Dagens moderna däck, kan man med gott samvete höja trycket i rejält. Jag själv har kört säsongen med över 6 kg bak och fram och fått en bil som rullar mycket lätt, inte alls har samma lag i backar, MEN, vid skarpa asfaltskanter slår som en hammare i bilen. Sänk därför farten, då däcket inte ger vika det minsta för att "svälja" ojämnheten. Att mitten skulle bukta ut, menade men var en fysisk omöjlighet, det stålnät som löper runt däcket, invulkat i stommen under slitbanan, kan inte dras ut i mitten på slitbanan och bli längre än de trådar som löper utmed kanten. Så armeringen tillser att något kilo mer än rek.tryck inte deformerar formen, men väl gör att däcket går mycket svalare, slits mindre, spar bränsle(!) och har en markant bättre styrbarhet iom att sargerna inte fjädrar lika mycket. Att likna det vid att vagnen blir som en gokart, vore väl att spetsa till det å det grövsta, men det är en tydlig skillnad på styrrespons. MEN, återigen, dålig asfalt, kanter och skador på vägen både hörs och märks!
Jag utgår från att man har stålventiler skruvade i fälgen, jag noterade vidare att ju högre tryck, desto tätare kontroller behövs. Jag kommer nog skaffa en tryckövervakare i kommande bil.
I min Dethleffs jag nyss sålt, stod luftrycket i någon av dörröppningarna med etikett 4 x 5,5 kg @ 16". Men det mest intressnta är min diskussion med däckfirma där jag bor och har som däckhotell till min personbil. De menar att de illustrationer man ser i manualer om hur slitbanan buktar in eller ut vid för lågt resp för högt däcktryck är förlegad. Dom sa att detta egentligen är en kvarleva sedan diagonaldäcken som av någon oförklarlig anledning tillåts leva kvar i just manualen. Dagens moderna däck, kan man med gott samvete höja trycket i rejält. Jag själv har kört säsongen med över 6 kg bak och fram och fått en bil som rullar mycket lätt, inte alls har samma lag i backar, MEN, vid skarpa asfaltskanter slår som en hammare i bilen. Sänk därför farten, då däcket inte ger vika det minsta för att "svälja" ojämnheten. Att mitten skulle bukta ut, menade men var en fysisk omöjlighet, det stålnät som löper runt däcket, invulkat i stommen under slitbanan, kan inte dras ut i mitten på slitbanan och bli längre än de trådar som löper utmed kanten. Så armeringen tillser att något kilo mer än rek.tryck inte deformerar formen, men väl gör att däcket går mycket svalare, slits mindre, spar bränsle(!) och har en markant bättre styrbarhet iom att sargerna inte fjädrar lika mycket. Att likna det vid att vagnen blir som en gokart, vore väl att spetsa till det å det grövsta, men det är en tydlig skillnad på styrrespons. MEN, återigen, dålig asfalt, kanter och skador på vägen både hörs och märks!
Jag utgår från att man har stålventiler skruvade i fälgen, jag noterade vidare att ju högre tryck, desto tätare kontroller behövs. Jag kommer nog skaffa en tryckövervakare i kommande bil.
För att reda ut, det min däckhandlare rekommenderade var till husbil, inte till min personbil! Sedan överskred jag inte däckens maxtryck på förra vagnen. Körde dem inte heller mer än 0,5 kg över rek.tryck från Dethleffs. Men vann mycket lägre rullmotstånd, bättre bränsleekonomi och lägre däckslitage iom kallare däck.
Det är inte detsamma som att jag säger till alla att köra som jag, jag berättar hur jag kör, berättar om fördelar och nackdelar. Men låter var och en ta egna beslut. Så sura emojis, kan ni bespara mig, jag har inte gett er några för edra val, förtjänar därför inte några för mina val!
Läser nu dessutom innantill i min nya husbilsmanual, där 15 tumshjul ska gå med 5 kg fram och 5,5 bak, med 16-tumshjul 5,5 kg både bak och fram, medan tandemaxel ska ha 5,5 fram och 3,5 per hjul på bakaxlarna.
Så mina valda tryck är inte off the chart på något sätt, även om jag håller med kommentarer om komforten, som vid dåliga vägar kan bli stötigt. Men hellre kallare däck under gång, som ger lägre däckslitage, lägre bränsleförbrukning och bättre styrbarhet på vägen, än det sista i komfort, enligt min personliga preferens.
*I rest my case*
Inga problem 3500kg 5 fram 5.7 bak går kanon förstår ej problemet klaga ej om man ej ha prövat min går kanonJag rullar på Hankook 225/75-16 120/121 sen 2014, kör med 4,5-4,7bar i alla 6 däcken kalla.
När de uppnått drifttemperatur har trycket ökat ca.0,5bar i alla, alltså 5,0-5,2bar.
Högre tryck än så sänker komforten för mycket tycker jag.
Testat ända ner till 3,9bar kalla, vinner mer komfort, men då tappar jag för mycket på kurvstabiliteten.
Husbilen väger när vi rullar ca 5800kg, totalvikten är 5990kg.
Så man får prova sig fram,
men 5,5bar kalla i en 3500kg husbil skulle inte jag vilja färdas i, det måste vara närmast noll i komfort.
Är det en inbjudan till oss alla att ta oss in på din C: disk? Något pris till den som kommer in först?Länk till däcktryckstabell från Michelin, husbilar brukar ha axeltryck mellan Fram 1500-2000Kg Bak 1600-2400Kg
Är det en inbjudan till oss alla att ta oss in på din C: disk? Något pris till den som kommer in först?![]()
![]()
Det fanns inget av värde på den disken iaf vad jag kunde seÄr det en inbjudan till oss alla att ta oss in på din C: disk? Något pris till den som kommer in först?![]()
![]()
Det fanns inget av värde på den disken iaf vad jag kunde se![]()
Det fanns inget av värde på den disken iaf vad jag kunde se![]()