• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ingen aning. Brukar stå vid dörren när man öppnar den. Sen kan du kolla på dina däck. Där står maxtrycket som däcket klarar av i psi

Min 4 ton tunga Fiat ducato 3.0 Maxi så har jag 5 bar bak och 4.5 fram. Funkar fint för mig och är väldigt stabil på vägen.

Halvintegrerad bil med alkov.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man skall kolla upp vad som är det rätta enligt däckfabrikanterna, så skall man väga bilen på någon av v.v. vågar eller annan våg.
En axel i taget skall vägas så man vet vikten på den. varje däck tar ju halva vikten av axeltrycket. Sedan kollar man i däcktillverkarens tabeller vilket lufttryck det skall vara i det däcket vid den belastningen och pumpar i så mycket.

M.v.h. JANKRO.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
I min Dethleffs jag nyss sålt, stod luftrycket i någon av dörröppningarna med etikett 4 x 5,5 kg @ 16". Men det mest intressnta är min diskussion med däckfirma där jag bor och har som däckhotell till min personbil. De menar att de illustrationer man ser i manualer om hur slitbanan buktar in eller ut vid för lågt resp för högt däcktryck är förlegad. Dom sa att detta egentligen är en kvarleva sedan diagonaldäcken som av någon oförklarlig anledning tillåts leva kvar i just manualen. Dagens moderna däck, kan man med gott samvete höja trycket i rejält. Jag själv har kört säsongen med över 6 kg bak och fram och fått en bil som rullar mycket lätt, inte alls har samma lag i backar, MEN, vid skarpa asfaltskanter slår som en hammare i bilen. Sänk därför farten, då däcket inte ger vika det minsta för att "svälja" ojämnheten. Att mitten skulle bukta ut, menade men var en fysisk omöjlighet, det stålnät som löper runt däcket, invulkat i stommen under slitbanan, kan inte dras ut i mitten på slitbanan och bli längre än de trådar som löper utmed kanten. Så armeringen tillser att något kilo mer än rek.tryck inte deformerar formen, men väl gör att däcket går mycket svalare, slits mindre, spar bränsle(!) och har en markant bättre styrbarhet iom att sargerna inte fjädrar lika mycket. Att likna det vid att vagnen blir som en gokart, vore väl att spetsa till det å det grövsta, men det är en tydlig skillnad på styrrespons. MEN, återigen, dålig asfalt, kanter och skador på vägen både hörs och märks!

Jag utgår från att man har stålventiler skruvade i fälgen, jag noterade vidare att ju högre tryck, desto tätare kontroller behövs. Jag kommer nog skaffa en tryckövervakare i kommande bil.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
6 bar låter väldigt högt.
Mina Michelin tål max 5.5 bar (står på däcket).
Jag har ca 4.2 bar fram och ca 4.7 bak och det är mer än vad Michelin rekommenderar
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Fråga din lokala däcknasare och lyssna vad han rekommenderar. Jag har frågat min, gjorde som han sa och fått en helt annan kärra att köra efter, men då med den passus om skarpa asfaltskador/kanter. Jag hade Pirelli C-däck, kan inte modellen. Utifrån den fysik och hållf-lära jag kan är resonemanget inte ologiskt kring hur däcket är uppbyggt och reagerar på olika tryck, även om jag kan se problemen med att trycka in mer än högsta tillåtna för däcket. Det kanske man borde undvika.

Men tål dina däck 5,5 skulle jag testa en sträcka för att känna hur hjulhuset känns.

Edit: Mitt förra hjulhus var en 3.5-tonnare i totalvikt, min nya är en 4-tonnare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag rullar på Hankook 225/75-16 120/121 sen 2014, kör med 4,5-4,7bar i alla 6 däcken kalla.
När de uppnått drifttemperatur har trycket ökat ca.0,5bar i alla, alltså 5,0-5,2bar.
Högre tryck än så sänker komforten för mycket tycker jag.
Testat ända ner till 3,9bar kalla, vinner mer komfort, men då tappar jag för mycket på kurvstabiliteten.
Husbilen väger när vi rullar ca 5800kg, totalvikten är 5990kg.

Så man får prova sig fram,
men 5,5bar kalla i en 3500kg husbil skulle inte jag vilja färdas i, det måste vara närmast noll i komfort.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I min Dethleffs jag nyss sålt, stod luftrycket i någon av dörröppningarna med etikett 4 x 5,5 kg @ 16". Men det mest intressnta är min diskussion med däckfirma där jag bor och har som däckhotell till min personbil. De menar att de illustrationer man ser i manualer om hur slitbanan buktar in eller ut vid för lågt resp för högt däcktryck är förlegad. Dom sa att detta egentligen är en kvarleva sedan diagonaldäcken som av någon oförklarlig anledning tillåts leva kvar i just manualen. Dagens moderna däck, kan man med gott samvete höja trycket i rejält. Jag själv har kört säsongen med över 6 kg bak och fram och fått en bil som rullar mycket lätt, inte alls har samma lag i backar, MEN, vid skarpa asfaltskanter slår som en hammare i bilen. Sänk därför farten, då däcket inte ger vika det minsta för att "svälja" ojämnheten. Att mitten skulle bukta ut, menade men var en fysisk omöjlighet, det stålnät som löper runt däcket, invulkat i stommen under slitbanan, kan inte dras ut i mitten på slitbanan och bli längre än de trådar som löper utmed kanten. Så armeringen tillser att något kilo mer än rek.tryck inte deformerar formen, men väl gör att däcket går mycket svalare, slits mindre, spar bränsle(!) och har en markant bättre styrbarhet iom att sargerna inte fjädrar lika mycket. Att likna det vid att vagnen blir som en gokart, vore väl att spetsa till det å det grövsta, men det är en tydlig skillnad på styrrespons. MEN, återigen, dålig asfalt, kanter och skador på vägen både hörs och märks!

Jag utgår från att man har stålventiler skruvade i fälgen, jag noterade vidare att ju högre tryck, desto tätare kontroller behövs. Jag kommer nog skaffa en tryckövervakare i kommande bil.
Det din däckhandlare refererar till är troligen ett personbilsdäck vilket tål betydligt högre tryck än rekomenderat,jag skulle aldrig köra med högre tryck än 5.5 vilket är stämplat på däcket som max.
Läs på ditt däck vad som är maxtryck.
Jag har sänkt till 3.8 fram fungerar bra och går mjukare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I min Dethleffs jag nyss sålt, stod luftrycket i någon av dörröppningarna med etikett 4 x 5,5 kg @ 16". Men det mest intressnta är min diskussion med däckfirma där jag bor och har som däckhotell till min personbil. De menar att de illustrationer man ser i manualer om hur slitbanan buktar in eller ut vid för lågt resp för högt däcktryck är förlegad. Dom sa att detta egentligen är en kvarleva sedan diagonaldäcken som av någon oförklarlig anledning tillåts leva kvar i just manualen. Dagens moderna däck, kan man med gott samvete höja trycket i rejält. Jag själv har kört säsongen med över 6 kg bak och fram och fått en bil som rullar mycket lätt, inte alls har samma lag i backar, MEN, vid skarpa asfaltskanter slår som en hammare i bilen. Sänk därför farten, då däcket inte ger vika det minsta för att "svälja" ojämnheten. Att mitten skulle bukta ut, menade men var en fysisk omöjlighet, det stålnät som löper runt däcket, invulkat i stommen under slitbanan, kan inte dras ut i mitten på slitbanan och bli längre än de trådar som löper utmed kanten. Så armeringen tillser att något kilo mer än rek.tryck inte deformerar formen, men väl gör att däcket går mycket svalare, slits mindre, spar bränsle(!) och har en markant bättre styrbarhet iom att sargerna inte fjädrar lika mycket. Att likna det vid att vagnen blir som en gokart, vore väl att spetsa till det å det grövsta, men det är en tydlig skillnad på styrrespons. MEN, återigen, dålig asfalt, kanter och skador på vägen både hörs och märks!

Jag utgår från att man har stålventiler skruvade i fälgen, jag noterade vidare att ju högre tryck, desto tätare kontroller behövs. Jag kommer nog skaffa en tryckövervakare i kommande bil.

Detta är ju helt fel, förutom att man överskrider maxtryck i däcken, struntar man helt i däckstillverkarens rekommendationer, och husbilen
skakas mer eller mindre sönder om man kör på något annat än helt slät asfalt. Jag hoppas att ingen följer detta mycket dåliga råd! :confused:
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
För att reda ut, det min däckhandlare rekommenderade var till husbil, inte till min personbil! Sedan överskred jag inte däckens maxtryck på förra vagnen. Körde dem inte heller mer än 0,5 kg över rek.tryck från Dethleffs. Men vann mycket lägre rullmotstånd, bättre bränsleekonomi och lägre däckslitage iom kallare däck.

Det är inte detsamma som att jag säger till alla att köra som jag, jag berättar hur jag kör, berättar om fördelar och nackdelar. Men låter var och en ta egna beslut. Så sura emojis, kan ni bespara mig, jag har inte gett er några för edra val, förtjänar därför inte några för mina val!

Läser nu dessutom innantill i min nya husbilsmanual, där 15 tumshjul ska gå med 5 kg fram och 5,5 bak, med 16-tumshjul 5,5 kg både bak och fram, medan tandemaxel ska ha 5,5 fram och 3,5 per hjul på bakaxlarna.

Så mina valda tryck är inte off the chart på något sätt, även om jag håller med kommentarer om komforten, som vid dåliga vägar kan bli stötigt. Men hellre kallare däck under gång, som ger lägre däckslitage, lägre bränsleförbrukning och bättre styrbarhet på vägen, än det sista i komfort, enligt min personliga preferens.

*I rest my case*
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att reda ut, det min däckhandlare rekommenderade var till husbil, inte till min personbil! Sedan överskred jag inte däckens maxtryck på förra vagnen. Körde dem inte heller mer än 0,5 kg över rek.tryck från Dethleffs. Men vann mycket lägre rullmotstånd, bättre bränsleekonomi och lägre däckslitage iom kallare däck.

Det är inte detsamma som att jag säger till alla att köra som jag, jag berättar hur jag kör, berättar om fördelar och nackdelar. Men låter var och en ta egna beslut. Så sura emojis, kan ni bespara mig, jag har inte gett er några för edra val, förtjänar därför inte några för mina val!

Läser nu dessutom innantill i min nya husbilsmanual, där 15 tumshjul ska gå med 5 kg fram och 5,5 bak, med 16-tumshjul 5,5 kg både bak och fram, medan tandemaxel ska ha 5,5 fram och 3,5 per hjul på bakaxlarna.

Så mina valda tryck är inte off the chart på något sätt, även om jag håller med kommentarer om komforten, som vid dåliga vägar kan bli stötigt. Men hellre kallare däck under gång, som ger lägre däckslitage, lägre bränsleförbrukning och bättre styrbarhet på vägen, än det sista i komfort, enligt min personliga preferens.

*I rest my case*

Länk till däcktryckstabell från Continental, husbilar brukar ha axeltryck mellan Fram 1500-2000Kg Bak 1600-2400Kg

 
Senast ändrad:

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Jag rullar på Hankook 225/75-16 120/121 sen 2014, kör med 4,5-4,7bar i alla 6 däcken kalla.
När de uppnått drifttemperatur har trycket ökat ca.0,5bar i alla, alltså 5,0-5,2bar.
Högre tryck än så sänker komforten för mycket tycker jag.
Testat ända ner till 3,9bar kalla, vinner mer komfort, men då tappar jag för mycket på kurvstabiliteten.
Husbilen väger när vi rullar ca 5800kg, totalvikten är 5990kg.

Så man får prova sig fram,
men 5,5bar kalla i en 3500kg husbil skulle inte jag vilja färdas i, det måste vara närmast noll i komfort.
Inga problem 3500kg 5 fram 5.7 bak går kanon förstår ej problemet klaga ej om man ej ha prövat min går kanon
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:
Toppen