• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lufttryck i hjulen på en 5- tonsbil med boggie

F

F.d. 18251

Guest
Hej
Jag läste en tråd här på forumet om lufttryck i hjulen på en bil med boggie. Jag hittar inte den tråden igen. Vet någon annan om hur mycket tryck man skall ha på dom olika axlarna för att få en bra och mjuk gång?
Jag har samma tryck nu på alla axlarna men tycker att det är så stötigt vid färd.

Tack på förhand
Vilgot

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck i hjulen på en 5- tonsbil med boggie

Hej
Jag läste en tråd här på forumet om lufttryck i hjulen på en bil med boggie. Jag hittar inte den tråden igen. Vet någon annan om hur mycket tryck man skall ha på dom olika axlarna för att få en bra och mjuk gång?
Jag har samma tryck nu på alla axlarna men tycker att det är så stötigt vid färd.

Tack på förhand
Vilgot

Hej

Beror på däckfabrikat/typ och axelbelastning.

Finns tabeller från olika tillverkare.

Har själv justerat enl Michelins rek, o fick en mycket behagligare gång.

Har i dagsläget 3,25 fram och 2,75 bak, allt enl Michelins tabell.

Axeltryck fram = 1820kg
Axeltryck bak = 3000kg

5,5 bar på framhjulen är helt fel enligt tabell

Hejs
Claes 105

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Algot,
enligt Al-Ko's handbok sid 11 som följde med din bil (liksom min) så skall däck 225/75 R16CP i kallt tillstånd ha 5,5 fram och 3,8 kg på boggien!

På min 3-axlade 5 tons Hobby 75TL-12 har jag testat en del. Mot bakgrund av "rätt" däcksform mot mark samt kör-/åkkomfort så nyttjar jag 5,2 resp 4,0 kg (vid kalla däck).

Hobby själva uppger för min bil 5,5 kg för samtliga 6 hjul men jag tycker att de är helt ute och "cyklar" i helbilskomfortsammanhang. Märker varken av förändrad bränsleförbrukning eller sämre "handlingsegenskaper", bara positivt. Obs också att vår bils totalvikt sällan eller aldrig behöver överskrida 4,6 ton.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag har tänkt lite på detta .kollar ni alltid trycket när däcken är kalla ? Trycket stiger rejält när dom blir varma .Om man har kväve i däcken stiger väl inte tycktet när tempen stiger?Jag justerade trycket när däcken var varma bilen blev som en dröm och åka i köra oxå.Däckmakaren sa att jag va ute och turnera men jag tyckte det blev bättre.
Bl.a. Tävlingsbilar justeras det alltid med varma däck.
Var är egentligen rätt?

F

F.d. 58892

Guest

Jag har tänkt lite på detta .kollar ni alltid trycket när däcken är kalla ? Trycket stiger rejält när dom blir varma .Om man har kväve i däcken stiger väl inte tycktet när tempen stiger?Jag justerade trycket när däcken var varma bilen blev som en dröm och åka i köra oxå.Däckmakaren sa att jag va ute och turnera men jag tyckte det blev bättre.
Bl.a. Tävlingsbilar justeras det alltid med varma däck.
Var är egentligen rätt?

Så här står det på Michelins hemsida som exempel:

Kontrollera lufttrycket när däcken är kalla (däck som inte har använts på två timmar eller har körts kortare än 3km i låg hastighet).
- Om däcken är varma när du kontrollerar lufttrycket, lägg till 0,3 bar extra utöver fordonstillverkarens rekommendation. Kontrollera en gång till när däcken har svalnat.

Toppen