• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring ?

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
333
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Vi har ett Iveco chassie 5400 kg. Vårt problem är att vi upplever det som "mjukt" i framvagnen. Är det någon som har ett förslag på hur vi löser det problemet ?
Delteff
 
Sv: Luftfjädring ?

....raderad text....

Glöm det...skrev om lösning för Fiat chassie. Missade att ert chassie var byggt av Iveco.

// Niklas
 
Senast redigerad av en moderator:
Goldsmith gör 4 kanal helluftfjädringar till Iveco. Jag har det som standard på min N+B Flair. Det kanske går att eftermontera. Ger mycket bekväm gång samt möjlighet att med en knapptryckning få bilen i våg vid uppställning.
Agent för Goldsmith i Sverige är Hymercenter som finns på flera ställen.
De kan säkert tala om om man kan eftermontera och vad det då kostar.
 
Sv: Luftfjädring ?

Løsningen på N+B Flair krever at førerhytten (eller restene av denne) er løftet opp og frem slik at det blir plass til belgene. I praksis er det kun helintegrerte som kan få den løsningen. Men det finnes en mindre tilsatsluftfjæring som kan benyttes foran på Iveco Daily, løfteevnen på belgen er ikke stor nok til å gjøre jobben alene i denne varianten.
 
Sv: Re: Luftfjädring ?

Goldsmith gör 4 kanal helluftfjädringar till Iveco. Jag har det som standard på min N+B Flair. Det kanske går att eftermontera. Ger mycket bekväm gång samt möjlighet att med en knapptryckning få bilen i våg vid uppställning.
Agent för Goldsmith i Sverige är Hymercenter som finns på flera ställen.
De kan säkert tala om om man kan eftermontera och vad det då kostar.

Hur lång "slaglängd" är det på denna rörelse?

Har läst något om +/- 60mm och ställe rmig då tveksam till att det räcker till på de mest ojämna ställen?
// Niklas
 
Sv: Re: Luftfjädring ?

Hur lång "slaglängd" är det på denna rörelse?

Har läst något om +/- 60mm och ställe rmig då tveksam till att det räcker till på de mest ojämna ställen?
// Niklas

Har aldrig mätt på min men tror att slaglängden är något större. I praktiken blir effekten rätt stor eftersom motsatt sida kan sänkas lika mycket = dubbel slaglängd.
 
Sv: Re: Luftfjädring ?

Har aldrig mätt på min men tror att slaglängden är något större. I praktiken blir effekten rätt stor eftersom motsatt sida kan sänkas lika mycket = dubbel slaglängd.

Ni upplever med andra ord inte som en begränsning i vissa fall?
// Niklas
 
Sv: Luftfjädring ?

Kompisen har Goldschmit luftfjädring på sin 3-axlade Eura på Fiat.
De har alltid fått sin i våg när vi är ute å campar :)
 
Sv: Re: Luftfjädring ?

Ni upplever med andra ord inte som en begränsning i vissa fall?
// Niklas

Har hittills inte råkat ut för det. Synd att jag inte mätte när vi t ex parkerade på den lutande platsen strax utanför depån på Nürburgring. Tyckte det blev lite giraffliknande utseende på nedåtsidan, såg ut som betydligt mer än 6 cm.
 
Sv: Luftfjädring ?

Vi har en Iveco 5200kg som fram är utrustad med Goldschmitt tillsatsluftfjädring. Fungerar utmärkt!
Som stödben har vi Goldschmitt hydraul fyra st. och det fungerar perfekt vid uppställning.
Bak Ivecos stdluftfjädring.
Helheten är perfekt.:)
 
Re: Sv: Re: Luftfjädring ?

Hur lång "slaglängd" är det på denna rörelse?

Har läst något om +/- 60mm och ställe rmig då tveksam till att det räcker till på de mest ojämna ställen?
// Niklas

Hej
Det är +- 7 cm vilket ju ger totalt 14 cm i höjdskillnad på 475 cm hjulbas dvs ca 3% lutning. Inte jättemycket men på ställplatser är det oftast inte värre än så.
Vid fricamping och på vissa campingar kan man ändå behöva klossar eller stödben. Kombin med automatiska stödben måste man använda med förnuft så att man kopplar ifrån luftfjädringen innan man hissar upp bilen. Hjulen får inte lyftas med fjädringens automatik påslagen för då kan bälgarna få skador.
 
Tillbaka
Toppen