• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG tank, plus och minus med detta?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Har just haft besök av ett par trevliga HBK:are som har husbil med LPG-tank!
Detta verkar ju fantastiskt bra för oss som vill fricampa vintertid.
Vi hade funderingar på att installera en dieselvärmare, men det här verkar ju betydligt billigare i drift, och tanken räcker ju väldigt länge. Förmodligen är ett montage av en sådan tank prisvärt nere i Tyskland. Sedan är ju frågan om det överhuvudtaget går att montera en sådan i den husbilsmodellen via har (Burstner Argos 747), det får man ju ta reda på.
Vore intressant att veta vad dieselvärmaren drar/dygn om det t.ex. är 15 minusgrader ute, resp vad ALDE värmaren förbrukar i gasol på ett dygn i samma temperatur. Och givetvis får man väga in istallationskostnader.
En fördel som vi ser med LPG är att vi har ett tankställe två mil från vår bostad, där det är uppet dygnet runt. Alltså, det är smidigt att fylla tanken helt innan vi åker iväg nånstans. Priset för att fylla är 8kr/liter, denna uppgift fick jag idag när jag ringde dit. Har ingen aning om det är billigt eller dyrt i förhållande till andra LPG stationer i Sverige. I Tyskland är det nog billigare.
Det är för att kunna stå på vintern utan att vara påkopplad på el i fjällen, så det kan vara kallt, kanske 10-30 minus på nätterna. Tidsmässigt ca en vecka åt gången.
Lite åsikter ang. för och nackdelar vore jättebra, med tanke på hur vi ska använda den.
/Annette
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Ludde
Jeg forstår deg, det er ikke alltid lett og forstå hverandres språk. Har ikke lyst til og prøve og skrive Svorsk, for da blir det nok enda vanskligere. Du får heller spørre, da det ikke er lett og forstå hva som du ikke forstår.
Dette med språkproblemene er også en grunn til at jeg skriver så lite på forumet, men heldigvis sier man at vi forstår svensk mye bedre enn svenskene forstår norsk. Derfor lærer jeg mye her på forumet bare ved å lese, men det er jo greit og delta litt selv også.

Lykke til med valget.

Zkidor

De angir vel ikke mer i papirene enn det det virkelig er? En ting er å starte en Dieselvarmer fra kaldt vann og en fra varmt vann. I startøyebliket fra kaldt drar 9kW varmeren 139W og 5kW varmeren 120W. Når varmeren er varm slipper en enkelt sagt glødingen/forvarmingen og en trenger mye mindre strøm. Er den varm brenner den heller ikke for 9kW, men mye lavere kansje trinn 1 eller 2 og da stemmer målene til Bosse.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Vad bra, då kan du lära min gubbe att valla rätt, jag är fortfarande sur på han sen han vallade fel på tjejvasan 1996...:p:

Nu förtiden håller han bara på med tejpvalla, sen skyller han på allt möjligt när det inte är fäste....det är alltså aldrig han som vallat fel....:wub: har hotat med att ta med stighudarna nästa gång...:twitcy:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

[FONT='Arial','sans-serif']Ludde[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Jeg forstår deg, det er ikke alltid lett og forstå hverandres språk. Har ikke lyst til og prøve og skrive Svorsk, for da blir det nok enda vanskligere. Du får heller spørre, da det ikke er lett og forstå hva som du ikke forstår.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Dette med språkproblemene er også en grunn til at jeg skriver så lite på forumet, men heldigvis sier man at vi forstår svensk mye bedre enn svenskene forstår norsk. Derfor lærer jeg mye her på forumet bare ved å lese, men det er jo greit og delta litt selv også.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Lykke til med valget.[/font]

Zkidor

De angir vel ikke mer i papirene enn det det virkelig er? En ting er å starte en Dieselvarmer fra kaldt vann og en fra varmt vann. I startøyebliket fra kaldt drar 9kW varmeren 139W og 5kW varmeren 120W. Når varmeren er varm slipper en enkelt sagt glødingen/forvarmingen og en trenger mye mindre strøm. Er den varm brenner den heller ikke for 9kW, men mye lavere kansje trinn 1 eller 2 og da stemmer målene til Bosse.
nej precis,jag redigerade och skrev till en detalj i mitt förra inlägg..
hans värmare hade redan gått ner till lågfart,jag blandade ihop det..:)
i så fall om papper gäller drar alde max 1 ah enligt alde vid 5,5kw och dieselvärmaren(hyd 5) ca 4 ah vid 5kw
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Vad bra, då kan du lära min gubbe att valla rätt, jag är fortfarande sur på han sen han vallade fel på tjejvasan 1996...:p:

Nu förtiden håller han bara på med tejpvalla, sen skyller han på allt möjligt när det inte är fäste....det är alltså aldrig han som vallat fel....:wub: har hotat med att ta med stighudarna nästa gång...:twitcy:
jo jag brukar oxå köra på tejpen..
funkar inte det kör jag ett stakpass,så bakhalt var
det många år sen jag hade:)
men det är värre uppför nu när man har en "nordic cab" och en 10kg klump däri
 
Toppen