• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG tank, plus och minus med detta?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Har just haft besök av ett par trevliga HBK:are som har husbil med LPG-tank!
Detta verkar ju fantastiskt bra för oss som vill fricampa vintertid.
Vi hade funderingar på att installera en dieselvärmare, men det här verkar ju betydligt billigare i drift, och tanken räcker ju väldigt länge. Förmodligen är ett montage av en sådan tank prisvärt nere i Tyskland. Sedan är ju frågan om det överhuvudtaget går att montera en sådan i den husbilsmodellen via har (Burstner Argos 747), det får man ju ta reda på.
Vore intressant att veta vad dieselvärmaren drar/dygn om det t.ex. är 15 minusgrader ute, resp vad ALDE värmaren förbrukar i gasol på ett dygn i samma temperatur. Och givetvis får man väga in istallationskostnader.
En fördel som vi ser med LPG är att vi har ett tankställe två mil från vår bostad, där det är uppet dygnet runt. Alltså, det är smidigt att fylla tanken helt innan vi åker iväg nånstans. Priset för att fylla är 8kr/liter, denna uppgift fick jag idag när jag ringde dit. Har ingen aning om det är billigt eller dyrt i förhållande till andra LPG stationer i Sverige. I Tyskland är det nog billigare.
Det är för att kunna stå på vintern utan att vara påkopplad på el i fjällen, så det kan vara kallt, kanske 10-30 minus på nätterna. Tidsmässigt ca en vecka åt gången.
Lite åsikter ang. för och nackdelar vore jättebra, med tanke på hur vi ska använda den.
/Annette
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Jag åker nog upp själv ett par dar med lillgrabben runt nyår,
står i Tandådalen östra vid liften(syns från slalombacken när jag är där),
du kan kika på tanken/installtionen mm där om du vill..
Är ja inte i bilen så hänger tanken/flaskan på höger sida:)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

På min tidigare HB monterade jag dieselvärmare, efter det användes inte aldepannan, värmaren levererade även varmvatten.
Även på sommaren startades värmaren efter 10-15 min fanns varmvatten, varmvattnet var betydligt varmare med värmaren än aldepannan så 2 st kunde duscha och varmvattnet räckte. Var i Jockmook feb 2010 minus 32 Grader inga problem använde endast dieselvärmaren.
Jag hade även tagit bort reservhjul och monterat extra dieseltank.

På min nya HB finns gastank på 116 lit + 2 gasflaskor och aldepanna, jag har haft denna bil i 3 mån, det funkar mycke bra med gastank, men efter 2 mån monterade jag 1 värmare på 9 KW, jag tyckte det tog för lång tid för alde att värma upp bilen och varmvattnet räckte inte. Värmaren är monterad mellan golven, hörs inte, luktar inte, utanför bilen hörs ett svagt surrande. Värmaren levererar mycket varmare vatten man får se upp så man inte skållar sej. Jag funderar på att ta bort gasolflaskorna och använda utrymmet till annat.

Nu används dieselvärmaren mesta tiden, är så effektiv att även vid 10-15 minus så kan jag sänka värmen i bilen till 10 grad när vi vistas länge utomhus, det går fort att värma upp när man kommer till bilen.
På sommaren får aldepannan vara på för att få varmvatten, med dieselvärmare kan pannan vara avstängd, värmaren levererar varmvatten efter 10-15 min drift, sen finns varmvatten nästan hela dan.

Var jag tvungen att välja mellan värmare och gastank skulle jag utan tvekan välja värmaren, men både och är optimalt.

Bosse
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

med ert elverk förstår jag ni kan stå utan 220v några veckor med en hydronic 10:)
och behöver 9kw med den volymen ni har på bussen..
jag är väl för kräsen på lukter så jag kör vidare på gasen..
blir lite fundersam på varmvattnet du nämde bara,hade skållhett vatten med alde 3000 i min förra flair,i vår nuvarande är det inte lika varmt,kanske runt 50-60 grader(?) men vattnet räcker för två att duscha det vi behöver?
går väl justera tempen på det?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

3010 har som 3000 en egen termostat for gassvarmen, skru denne opp til 80-90 grader og varmvatn rekker leeeeenge (nesten hele tanken for dusch temperatur. Vår 3010 var innstill på 80 fra fabrikken, men i noen markeder må den justeres ned for å være lovlig! Heldigvis ikke så galt som i Australia hvor varmvatnet i de fleste stater ikke har lov til å være over 50 grader.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Tack Knut,ja hade för mig det men var inte säker,
monterade till och med en riktig termostatblandare i våran förra Flair,
(skönt ,gick dock fort men fick ta bort den vid frysrisk så det var lite drygt)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Det är möjligt att det går att ställa in tempen på varmvattnet, men aldes varmvattenberedare rymmer 8 lit, det blir ca 12-15 lit att duscha i och frugan är långhårig, hon behöver mycket vatten för att skölja håret.Det tar dessutom tid för alde att värma upp nytt vatten.
När jag värmer med värmaren så gissar jag på en vattentemp på 85-95 grader, handdukstorken blir väldigt varm det går inte att hålla i den. Värmaren har också egen cirkulationspump, jag upplever det som vattnet cirkulerar snabbare. Vattnet i varmvattenberedaren värms så snabbt att vi troligen kan duscha i varmvatten tills vattnet är slut.

Den stora fördelen med en större värmare, det går fort att värma upp bilen även i minus 20 så kan jag ha 25 plus utan att att täcka sidoruter eller framruta. Nu har jag i och för sig konvektorer under samtliga fönster även framrutan, å då e de klart att det är lättare att hålla bilen varm.

Bosse
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Låter bra Bosse,och du har en väldigt fin kärra med allt i utr.
Jag behöver dock inte heller täcka nåt fönster ,trots den kylan vi hade ifjol tex om jag vill
och helintegrerat, men skillnaden är att vi har en mycket mindre bil än din och så har ja optimerat den lite med egna ideer så vår värme räcker till ändå.

Du om någon bör väl ha en AH mätare ,som jag, på denna bil
så du hela tiden ser hur mycket det går ut ur batteriet?
Väldigt väldigt intresserad av detta och hur mycket - den står på vid tex -20 eftersom vi står utan ström om vintern och köper gärna även en Hydronic 10 om den fungerar så bra och inte drar någon ström och är numera luktfri.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Kan man ikke justere den termostaten selv på ihvertfall Alde 3000? 3010 kjenner jeg ikke så godt. Har selv 3000 og har nå funnet ut av at på både 3000 og 3010 kan man montere en romtermostat fra jeg tror det var Danfors som har innebygd frostsikring som gjør at Alden starter automatisk når tempraturen synker under 5 gr. Man kan også stille inn intil 6 tempraturnivåer iløpet av døgnet og man kan hvis sogar programere for en uke. Er det noen som vet pris på en slik og evt hvor den kan kjøpes?
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Hej zkidor.

Visst har jag AH mätare, jag startade värmaren för 2 timmar sen och ställde den på max, just nu pendlar förbrukningen mellan 3,8-4,1 amp.
Jag gissade i ett tidigare inlägg att vattentemp var 85-95 grader, så här efteråt låter det väldigt mycket, jag ringde till dom som monterat värmaren och frågade när termostaten i värmaren stängde av, svar 72-75 grader.
När jag var ute o kollade elförbrukningen, tjepade jag fast en termometer på handdukstorken den gick direkt upp till 67 grader men jag har känt handdukstorken varmare än så.
Här är minus 2 ute och plus 26 i husbilen, jag skall låta värmaren gå på max några timmar till och se vad som händer.
Du förresten, jag har aldrig påstått att värmaren inte drar någon ström, däremot påstår jag att jag inte kan känna någon lukt från värmaren annat än vid starten.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Bra information Bosse.
Min mätare pendlar mellan 1,0-1,8 när jag kör gasolen,
men du har väl som jag säkert nåt annat som "smådrar".
Ungefärlig skillnad på ca 2-3 ah?
Ett svar som gör att man kan räkna ut om man
klarar sig eller behöver köpa fler batterier.
Tycker bara nu det är konstigt varför eber mfl
anger nästan dubbla i deras papper.
Varför,är det beräknat på nån kort cykel med mång start stopp?
Knut kanske vet:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Dieselvarmere trenger en pumpe som lager trykk på brenselet slit at det forstøves for forbrenning. LPG skaper selv trykket, de andre forbruk av el er de samme for en gasoldrevet og en LPG drevet panna - vifte for luft inn og pumpe for sirkulasjon av vatn. Optimalt bygget skulle vi ha et forbruk av el som er ca 50% høyere for en diesel kontra LPG - om vi ser bort fra selve tenningen av drivstoffet som er mer krevende for diesel enn for LPG.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Bosse og Zkidor nyttige betraktninger, håper Ludde ikke synes vi er for mye utenom tråden?
Eberen Bosse har montert regulerer på 4 effektrinn fra 36W til 125W så strømforbruket stemmer nok greit siden det ikke er så kaldt nå. For øvrig har Dieselvarmeren en sirkulasjonspumper som er mye mer effektive enn Aldes orginalpumpe.
Man opplever jo en dramatisk komfortøkning ved å montere en annen sirkulasjonspumpe i Alden også. Det kan settes inn bl.a. en 2 trinns pumpe der som gjør at Alden varmer mye raskere og ikke minst oppleves en bedre varmekomfort. Dessverre kan noen av disse pumpene støye en del, men mye mindre enn den i ekspansjonstanken, men mer enn 230V pumpen.
Er også helt enig i det Bosse skriver at både tank og Dieselvarmer er det beste, blir noen kr. dyrere, men har en bobilen en stund eller bruker den mye kan fort tanken tjenes inn. Vektmessig er det også et problem, men kanskje ikke så stort som forventet.
En 80l tank full veier 17kg mer enn 2 11kg og en har 10kg mer gass. En 110l tank veier 84kg, minus 2 11kg 48kg = 36kg mer og en har 22kg gass mer. Må regne noen få kg i monteringsmatriell også. En drøye 5kW Dieselvarmer veier ca 10kg inkl. vann og deler. Så har en kronene, plassen og lastekapasiteten på 30-50kg mer er egentlig valget greit?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

På nye 3010 sitter det en effektiv 12V sirkulasjonspumpe ved siden av pannen. Denne kan ettermonteres på alle Alde 3010, evt. kan en variant monteres et annet sted i sirkulasjonen. Kom som standard i 2009.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Ja, heldigvis går utviklingen videre og ting blir bedre, men desverre monteres ikke alltid siste modell i bobilen. Har lagt merke til at noen bobilprodusenter kan være rimlig seiene med og montere det. Produsenter av varmere er ikke først ute med og selge det beste heller. Den termostaten jeg etterlyste tidligere i denne tråden selges ihvertfall hos Alde/Aldeforhandlere, men ettersom jeg har forstått har ikke Alde enda levert varmer/bereder med frostsikring som jo Truma har hatt i mange år.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Jag har läst av vad hur många amp dom olika förbrukarna drar. När allting är avstängt är förbrukningen 0,3 amp, det är väl den lilla datorn med display som behöver 0,3 amp, startars aldepanna ökar det till 2,1-2,4, aldepanna drar alltså 1,8 till 2,1 amp.
Diselvärmaren tog 3,6 amp vid lågfart.
6 st ledlampor i tak drar 0,9 amp
3 st halogen i toa drar 2,4 amp
Öppnades kylskåpsdörren så behövdes 0,1 amp.
Jag kollade detta flera gånger och fick exakt samma resultat varje gång.
Etersom aldepannan drar ca 2 amp när cirkulationspumpen går så skiljer det inte så mycket mellan värmaren och alde.
Hydronic 5s drar min 1 amp max 3,7 amp.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Bosse og Zkidor nyttige betraktninger, håper Ludde ikke synes vi er for mye utenom tråden?
Eberen Bosse har montert regulerer på 4 effektrinn fra 36W til 125W så strømforbruket stemmer nok greit siden det ikke er så kaldt nå. For øvrig har Dieselvarmeren en sirkulasjonspumper som er mye mer effektive enn Aldes orginalpumpe.
Man opplever jo en dramatisk komfortøkning ved å montere en annen sirkulasjonspumpe i Alden også. Det kan settes inn bl.a. en 2 trinns pumpe der som gjør at Alden varmer mye raskere og ikke minst oppleves en bedre varmekomfort. Dessverre kan noen av disse pumpene støye en del, men mye mindre enn den i ekspansjonstanken, men mer enn 230V pumpen.
Er også helt enig i det Bosse skriver at både tank og Dieselvarmer er det beste, blir noen kr. dyrere, men har en bobilen en stund eller bruker den mye kan fort tanken tjenes inn. Vektmessig er det også et problem, men kanskje ikke så stort som forventet.
En 80l tank full veier 17kg mer enn 2 11kg og en har 10kg mer gass. En 110l tank veier 84kg, minus 2 11kg 48kg = 36kg mer og en har 22kg gass mer. Må regne noen få kg i monteringsmatriell også. En drøye 5kW Dieselvarmer veier ca 10kg inkl. vann og deler. Så har en kronene, plassen og lastekapasiteten på 30-50kg mer er egentlig valget greit?

Jag tycker absolut att allt ni skriver är jätteintressant! Ni är inte utanför tråden! Fortsätt med mer fakta!
Jag har dock lite svårt att förstå alla norska orden, här är så mycket fackuttryck så jag förstår inte riktigt allt vad ni har skrivit tyvärr fast jag skulle gärna vilja för det är så intressant...:oops:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: LPG tank, plus och minus med detta?

Jag har läst av vad hur många amp dom olika förbrukarna drar. När allting är avstängt är förbrukningen 0,3 amp, det är väl den lilla datorn med display som behöver 0,3 amp, startars aldepanna ökar det till 2,1-2,4, aldepanna drar alltså 1,8 till 2,1 amp.
Diselvärmaren tog 3,6 amp vid lågfart.
6 st ledlampor i tak drar 0,9 amp
3 st halogen i toa drar 2,4 amp
Öppnades kylskåpsdörren så behövdes 0,1 amp.
Jag kollade detta flera gånger och fick exakt samma resultat varje gång.
Etersom aldepannan drar ca 2 amp när cirkulationspumpen går så skiljer det inte så mycket mellan värmaren och alde.
Hydronic 5s drar min 1 amp max 3,7 amp.
förlåt,va inte meningen att sätta dig i jobb ikväll:)
min alde drar lite mindre men jag har säkert en klenare pump då..
kan tänka mig det skiljer 2 amp ändå imellan alde 3010 och hydronic 5,
kanske behövs ett 90ah batteri till på en weekend med andra ord?

Frågan kvarstår varför man anger så mycket högre förbrukning i
papper än i verkligheten då,brukar vara tvärtom om man ser till en bil..
http://www.eberspaecher.com/servlet/PB/show/1054983_l1/Camper_08.pdf

kanske strulade till det där nu med din värmae på max och lågfart,husomhelst verkar den vara snabb att värma bilen..
är lågfart absolut lägsta effekt,isf stämmer ju effkten kanske bra i papper och verklighet:twitcy: tydligen dax att sova för idioten
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen