• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG (Motorgas)

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Alla har vi val rakat ut for forljande. Pa resan kommer man pa att gas flaskan haller pa tag slut men det finns lite kvar. Vid bensinstationen byter det flesta av oss in de gamla mot en ny vilket medfor att varje gang man lamnar en skvatt gas kvar till bolaget.

Istallet for dom vanliga gas flaskar anvander jag mig utav en LPG (motorgas) tank pa 27 liters, flaskan har pa oversta sida en indikering av volymen, pa sidan koppla man pa slangen. Flaskan har matterna diameter 30cm - hog 57 cm och placeras vertikal i kompartimentet. I hela Europa finns det olika nipplar vilket man koper beroende pa vilka lander man tanker genomresa. Jag kopte ett sett pa 4st (Euro 30) som passar i vilket land som helst.

Fordelen : man behaller sin egen flaska och inte far som i andra fall en rostig burk tillbaks, andra fordelen att man betalar endast for vad man tankar forlusten ar alltsa lika med nol, tredje fordelen ar priset pa ater fyllningen, pa kontinenten ligger priset pa Euro 0,42ct / liter i jamnforelser med kop av den vanliga gasflaskan tror jag att man kanner igen inkops kostnaden ganska snabbt. Jag har tjanat in inkopet avflaskan redan efter 19 ganger. Det behovs inga ombyggning av det nuvarande systemet det enda kravet att tryck regulator ar pa 30bar.

Nackdelen : motorgas stationer ligger val utspridda i Sverige men enligt statistiken kommer det snart andring i det hela. Norge ar pa framsteg vad det galler LPG stationer vilket var en gladje att se vid mitt sista besok juli 2007 t.o.m i Hammarfest fanns det :).

Inkops priset pa LPG - Motorgas flaskan kostar pa kontinenten ca Euro 225
 

Bilagor

  • lpggasdampfles.jpg
    lpggasdampfles.jpg
    6,6 KB · Visningar: 1.954
  • lpg-damptank-motorhome.jpg
    lpg-damptank-motorhome.jpg
    13,2 KB · Visningar: 1.942
F

F.d. 6238

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Till Anitha o Olov.
Vad är det för märke på Er bil och vad heter Husbilskarossen. Jag frågar eftersom det kan vara våran gamla Husbil Ni har köpt?

hls kurt
:spinny:
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Kurt...

Det är en Vw Lt31 med en kaross från Bioma, tror att den är byggd för demoändamål, (det sitter en dekal på sidan som lyder "Fly fisherman" utan att ha gått ut och kollat.

Kan det vara Din gamla, har förresten en avitar numera, kolla de)

/Olov
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Rolle.........

Tack för svaret, håller på med att leta efter någon som kan provtrycka och testa systemet, det lär visst bara finnas 12 anläggningar i Sverige som har motorgas, har pratat (tfn), med den närmaste i Linköping, de kan nog fylla tror de, men vet inte riktigt hur de ska kunna se hur mycket de "tryckt i"!!!!!!!! De jobbar mest med flaskor.
Får se hur det går till slut

/Olov
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Anitha o Olov,

Jag har fylld många gången mina 2 LPG gas flaskor och en 60 liters LPG tank i Sverige, flskorna är byggda på så sätt att dom bara kan fyllas till 80% sedan slår pumpen ifrån. Hur mycket tryck det är under påfyllningen har jag ingen aning om men LPG flaskorna är testade på en viss tryck om fylliningen sker i Sverige, Tyskland, Danmark och Belgien eller vilket land som helst har ingen betydelse.

Hur pass många stationer det finns i Sverige vet jag inte, på mina Sveriges resor har jag liksom fasta ställe jag tankar på så har aldrig haft interesse i att forska hur många som finns.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej igen Anitha o Olov.
Nej, det är inte min gamla bil. När du skall fylla Motorgas så är det precis som Roland skriver att när tanken är fylld till 80% slår pumpen av automatiskt. Hoppas att det går bra med Er bil, och Lycka Till.
hls Kurt.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Rolle.........

Tack för svaret, håller på med att leta efter någon som kan provtrycka och testa systemet, det lär visst bara finnas 12 anläggningar i Sverige som har motorgas, har pratat (tfn), med den närmaste i Linköping, de kan nog fylla tror de, men vet inte riktigt hur de ska kunna se hur mycket de "tryckt i"!!!!!!!! De jobbar mest med flaskor.
Får se hur det går till slut

/Olov

Österlens Gasservice kan provtrycka, och har tillstånd för det, din fast installerade gasoltank i bilen
prata med Kjell Eriksson eller sonen Christian

/Anders
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Rolle..........
Vill utöka mitt tack till dig........ vi har köpt en gammal, kanske specialbyggd bil med minst sagt rudimentär dokumentation (i princip inget om hur körning på gasol fungerar, utom att det går).
Har mycket riktigt en omställare på instrumentpanelen med tre lägen (bensin, okänt, motorgas).......... NU!!! vet jag hur det ska användas... TACK!!!!!!

/Olov
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej ALLA,

Vet inte om detta är rätt tråd,,, men försöker som "totalt "rudis" nybötjare som jag äe".

när jag testade bilen gick värmen "runt i hela bilen (vattenburen), nu har jag försökt både via 230 w ock gadol och motorvärme, men får ingen cirkualition!!!
Värmen går från pannan Sitter på höger sida) och ut i mellanrummet mellan kör- och bostadsdel, men inte vidare till toa-ytrymmet som sitter mittemot pannan elller vidare i bodelen!!!

Har försökt att kontakta tidgare ägare men ej lyckats.

Kan det vara någon cirkulationspump som jag inte fått fart på eller har jag fått luft i systemet?????

Som sagt..... gammal, specialbygge rudimentär dokumentation::::

Någon hint???????

/Olov
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Anders....
Tack för din upplysning, men att åka från Norrköping till Österlen för att provtrycka motorgasen/gasolen verkar att "ta i lite för mycket"!!!!

Men du verkar att ha väldigt bra koll på diverse olkia skattregler mm.

Om jag har fattat dina tidigare inlägg rätt, så är det helt olika skattesatser som gäller om man använder LPG/gasol för uppvärmning eller för motordrift.

Nu är det så att jag har en "liten kran" i gasolskåpet som gör att jag kan använda min gasoltank (i första hand avsedd för körning) även att förse "bodelen" med gasol!!!
Vad gäller då????

/Oloc
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

prova med firman Gasinstallationer i Linköping, Perry tror jag ägaren heter, kanske är dom också auktoriserade för provning
det där med användning som Motorgas resp gas för uppvärmning är ju upp till ditt samvete, men det skulle ju vara väldigt svårt med den konstruktionen du beskriver att sära på det :)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

080228

På begäran en bild på utvändig fyllning i stängd och öppen position så man slipper att öppna dörrerna på gaskompartimentet ;)

Påfyllning_Open.jpg

Påfyllning_Closed.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen