• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG (Motorgas)

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Alla har vi val rakat ut for forljande. Pa resan kommer man pa att gas flaskan haller pa tag slut men det finns lite kvar. Vid bensinstationen byter det flesta av oss in de gamla mot en ny vilket medfor att varje gang man lamnar en skvatt gas kvar till bolaget.

Istallet for dom vanliga gas flaskar anvander jag mig utav en LPG (motorgas) tank pa 27 liters, flaskan har pa oversta sida en indikering av volymen, pa sidan koppla man pa slangen. Flaskan har matterna diameter 30cm - hog 57 cm och placeras vertikal i kompartimentet. I hela Europa finns det olika nipplar vilket man koper beroende pa vilka lander man tanker genomresa. Jag kopte ett sett pa 4st (Euro 30) som passar i vilket land som helst.

Fordelen : man behaller sin egen flaska och inte far som i andra fall en rostig burk tillbaks, andra fordelen att man betalar endast for vad man tankar forlusten ar alltsa lika med nol, tredje fordelen ar priset pa ater fyllningen, pa kontinenten ligger priset pa Euro 0,42ct / liter i jamnforelser med kop av den vanliga gasflaskan tror jag att man kanner igen inkops kostnaden ganska snabbt. Jag har tjanat in inkopet avflaskan redan efter 19 ganger. Det behovs inga ombyggning av det nuvarande systemet det enda kravet att tryck regulator ar pa 30bar.

Nackdelen : motorgas stationer ligger val utspridda i Sverige men enligt statistiken kommer det snart andring i det hela. Norge ar pa framsteg vad det galler LPG stationer vilket var en gladje att se vid mitt sista besok juli 2007 t.o.m i Hammarfest fanns det :).

Inkops priset pa LPG - Motorgas flaskan kostar pa kontinenten ca Euro 225
 

Bilagor

  • lpggasdampfles.jpg
    lpggasdampfles.jpg
    6,6 KB · Visningar: 1.954
  • lpg-damptank-motorhome.jpg
    lpg-damptank-motorhome.jpg
    13,2 KB · Visningar: 1.942

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

Hej Rolly

En mycket bra flaska som det har varit många och långa diskussioner om på det "gamla forumet".

Problemet tror jag är att LPG gasen kommer att försvinna i Sverige. Man ersätter LPG med Biogas och vad jag förstår så går den inte använda för förbränning till våra gasolapparater. Jag tror inte att du kan tanka Biogas i din tankflaska.

Kenneth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: LPG (Motorgas)

Motorgas eller LPG är samma produkt som i Sverige kallas gasol och håller ett tryck i flaskan av ca 8 bar vid 20°C.

Fordonsgas består av biogas, naturgas eller kombinationer av de båda och håller 200 bar vid tankning i fordon. Därför kan man inte tanka Biogas i flaskor avsedda för gasol.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

LPG kommer inte att försvinna i Sverige inom överskådlig framtid den kommer att utvecklas tillsammans med övrig gasanvändning i såväl den svenska industrin som i fritidssektorn
däremot kommer kanske de "officiella" tankningsställena för Motorgas (=LPG = propangas) som drivs av bensinbolagen att minska i omfattning, däremot byggs det nya som inte drivs av bensinstationskedjorna och har sin bas i att utländska gästarbetare från t ex Polen och Lettland vill tanka sina bilar när det är i Sverige under sommarsäsongen, också turister förstås

jag har varit med om att några av "mina" gasolkunder installerat dispenser vid sina flaskfyllningsanläggningar för att kunna tanka personbilar och tankflaskor

MYCKET VIKTIGT är att inte försöka fylla flaskor avsedda för propan (=LPG=gasol) vid de fordonsgasmackar som byggs nu runt om i Sverige
fordonsgasmacken levererar upp till 200bar och en gasolflaska är konstruerad för max ca 30bar och ett normalt drifttryck på högst 18bar innan säkerhetsventilen löser ut
tänk inte ens tanken att försöka fylla flaskan på en sådan anläggning alltså!
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

Jag är inte så väldigt insatt i den komersiella gasanvändningen i sverige och vad jag menade med att LPG försvinner mer och mer så syftade jag på att bensinbolagen lägger ner tankställen med LPG. Det är ju toppen om det kommer andra aktörer istället. Jag bor själv i Östergötland och vi hade ett tankställe för LPG hos volvohandlaren i Linköping, jag har för mig att denna inte finns längre.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Leif,

Vet ej om fragan var riktad mot mig eller .. Jag har ingen aning, jag vet att kopplingen (nippel) mellan LPG flaskan och pafyllning handtag inte passar det ar det enda jag kan svara pa.
 

Bilagor

  • Scandinavien nippel.jpg
    Scandinavien nippel.jpg
    4 KB · Visningar: 1.807
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

menar ni att bio-gas inte funkar som gas, eller att flaskan inte tål att tankas på stationen?
hej Leif, ska försöka svara på din fråga utan att bli alltför detaljerad, men några rader krävs det nog för att beskriva skillnaderna mellan de olika gaserna vi använder oss av

våra gasolanläggningar är anpassade och injusterade för gasol som är ett handelsnamn för gaserna butan och propani Sverige, utomlands benämns gasol med Flüssiggas, LPG, GPL
dessa båda gaser hanteras normalt i vätskefas i tryckkärl, våra gasolflaskor är ett exempel på sådana, och trycket i dessa beror på dels om det är propan eller butan i flaskan och dels på omgivningstemperaturen, propan har en kokpunkt på minus 42 grader Celcius och kokpunkten för butan är noll grader Celcius
detta innebär att vid atmosfärstryck och minus 42 grader så är propan flytande, motsvarande gäller för butan vid noll grader
vid temperaturer högre än kokpunkten så övergår vätskan till gasform och detta fysiska fenomen utnyttjas för att få ett tryck i gasflaskan som då kan driva våra apparater som t ex kyl, spis och panna
vid 20 plusgrader har propangasen i en flaska ett tryck på 4-5 bar, kurvan som beskriver förhållandet mellan tryck och temperatur kallas Ångtrycksdiagram, vid temperaturer över 60 grader plus kommer gasen att ha ett tryck på över 16bar och då löser en säkerhetsventil ut där gasen strömmar ut
Biogas och Naturgas är två handelnamn i Sverige för gasen metan, när den används som fordonsbränsle kallad den Fordonsgas eller Biogas lite beroende på sitt ursprung
metangasen har en kokpunkt på cirka minus 180 grader Celcius, redan vid noll grader har denna gas ett tryck som vida överstiger vad gasolflaskorna är konstruerade för och man riskerar sprängning av flaskan om man lyckas koppla ihop den med en dispenser på en Fordonsgas-station
det går säkert att få tag på övergångskopplingar så att gasolflaskor kan anslutas till en tankstation för Fordonsgas, den siste optimistsen är ju säkert inte född och många vill gärna mixtra med sådant här utan att veta vilka risker man utsätter sig själv och andra för, därför är tankställena för Fordonsgas tydligt märkta med att den inte är LPG man får via tankmunstycket

vill du läsa mer om gasol så gå in på Svenska Gasföreningens hemsida och beställ gratis en broschyr som heter "Tänk först - Tänd sedan"
Gasföreningen välj Trycksaker/Informationsmaterial
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: LPG (Motorgas)

menar ni att bio-gas inte funkar som gas, eller att flaskan inte tål att tankas på stationen?

Leif 143, biogas brinner om det var det du menar, men gasolflaskan kommer att sprängas av trycket om du försöker fylla flaskan med den gasen. Finns det en säkerhetsventil så öppnar den redan vid 18 bar. (Se mitt tidigare inlägg om trycket)
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: LPG (Motorgas)

tack för svaren, nu förstår jag bättre. gäller samma tryckbegränsningar för wynen (eller vad dom heter) flaskorna som är tankbara?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Om jag inte svamlar i frågan så tror jag att det är Wynen flaska som är på bild här i trådet:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

Visst ser det ut som en Wynen!
Det finns något liknande i Sverige, motorgasflaskor - M16.
Konstruktionen är liknande men dom rymmer 16 Kg och har två utgångar, en för gas och en för vätska. De används bl.a. på gasoltruckar och måste monteras liggande (tror jag).

Nu till en intressant sak: När jag tankar gasol i husbilen har jag både PA11'or och fast gasoltank.
När flaskorna fylls betalar jag 25:- /kg och när samma man fyller den fasta tanken med samma sak kostar det 13:- /kg, i ena fallet kallas det gasol och i andra fallet motorgas.

Det är skillnad det, eller :wideeyed:

/Nisse
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: LPG (Motorgas)

skatterna på gasol är;
- energiskatt 147kr/ton
- koldioxidskatt 2801kr/ton

om man använder gasol som bränsle för motorfordon är skatterna lägre
- energiskatt 0kr/to
- koldioxidskatt 1378kr/ton

skillnaden i Nisses exempel ovan är större och utgörs av den högre marginal som kommer säljaren tillgodo vid försäljning av flaskgasol jämfört med motorgas
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Med anledning av att det är många som skrivit till mig och frågat hur mycket LPG tankarna kostar och var man köpa dem så ger jag ett allmänt svar. De tankar som jag använder kommer från utan kranar och ventiler STAKO i Polen (det är samma tankar som Wynen säljer). Från Polen skickades flaskorna till ett Holländskt företag som monterade kranarna och skickade dem till Sverige i färdigt skick. Trots att detta inte är billigaste sättet betalade jag 140 Euro per styck när jag köpte några enstaka för prov. Tankarna är certifierade med både individuellt certifikat och typintyg enligt Svenska och EU bestämmelser (se http://www.gpc.se/motorgas/lpg.doc) Jag rekomenderar dock inte att själv importera enstaka LPG tankar utan föreslår att HBK eller någon annan kontaktar några företag som importerar större antal och håller reservdelar vilket medför lägre kostnader och service.
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Hejsan!!!
Du verkar att veta vad du talar om vad gäller gasol!
Nu är det så att vi, totalt nybörjare vad gäller husbilar, gasol värme och allt annat, har köpt en gammal husbil som kan köras på både bensin och gasol,
Är det ekonomiskt vettigt att försöka att utnyttja gasoldriften för ren körning?????

Kan möjligen fylla gasol 44 km härifrån.

Vad gäller för vilken effekt som gasol ger???? (bilen är redan på bensin totalt undermotoriserad)
Förmodar att det är "lämpligt" att provtrycka gasoltanken innan drift, har förmodligen inte används de sista tio åren????

Tacksam för info

/Oloc
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG (Motorgas)

Anitha & Olov,

Vet ej om detta inlägg är riktad mot mig men svarar ändå.

Eftersom du skrev att en gasol (motorgas) installation finns redan plats skulle jag inte tveka att använda, men först after ett grundligt översyn på läckage eller annat. Gasol drift är absolut det billigaste vet ej vad liter priset är i Sverige men säkert mycket billigare än bensin.

Beroende hur gammal systemet är dom nyare gasol anläggningar totalt automatisk vilket innebär att man startar bilen på bensin för att sedan övergå till motorgas helt automatisk. Dom äldre system har en vridbar knapp som sitter någonstans på instrumentbordet. Principen är den samma man vrider knappen i bensin läge, startar motor efter någon minut eller så vrider man knappen till ett neutralt läge tills vilket innebär att man tömmer (förbrukar) bensinen i karburator när man känner att bilen börjar att sakta ner vrider man knappen i motorgas läge och då är det bara att gasa på på nytt, inget mer att göra. Detta ska göras varje gång man har stängd av motor. Låter kanske krångligt men efter ett tag så blir det rena rama rutinen, jag personligen har kört mer än 20 år på bensin/motorgas i personbilar och är jätte nöjd med anläggningen.

En nackdelen : man förlorar lite motor effekt och att löra på motorgas ökar förbrukningen ca 10% i förbrukningen gentemot bensin körning. Lösningen är om man befinner sig i en berg kedja att köra på bensin och sedan återgå till motorgas när du tycker att bilen har åter fått tillräckligt med krafter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen