Finns det åsikter om detta? Positiva eller negativa, så vore det kul att höra.
Tjena, Ralph!
Vi har visserligen ingen plåtis men nästan samma Fiatchassi som en Fiatplåtis. Så även vi har ett utrymme under bilen avsedd för reservhjul där det finns plats att montera motsvarande 55 L. gasoltank. I förhållande till tankens mått, en rel. stor volym, den är heller inte i vägen direkt bakom bakaxeln och inkräktar inte på markfrihöjden. En bra tank men den väger dock 31 Kg vilket blir ca.17 Kg mer än 2 Alugasflaskor (stoppfylltankar)
Vårt gasolskåp är stort nog att rymma vår Kipor IG2000 (22 Kg.) inkl. ökad ljudisolering. Den är gastät mot boinredning och öppen (stora runda hål) nedtill, utåt.
Jag har lekt med idén tidigare men jag tycker inte att Kipor går nämnvärt tystare på LPG än på akrylat bensin. Sannolikt är det mindre oväsen med Honda och / lägre effekt?
Hur bra jag än ljudisolerade (i garaget), så tycker
hon att det är för mycket oväsen för oss själva inne i bilen. Det blir tystare om jag ställer den 20m längre bort i en grop e.d. (helt tyst blir det dock med ökat yta på solpanelen, om solen lyser
).
En större invändning är dock den påtagliga viktökningen (17 + 22 Kg) som vi med 3,5 Ton, inte blir glada i
.
På långresorna utanför Sverige har vi inte generatorn med oss ö.h.t. Vikten behövs till annat, tex. souvenirer.
Om jag slänger ut ett av två bodelsbatterierna (AGM) och går ner i generatoreffekt (700-100W), skulle det kunna jämna ut viktsökningen något.
Kvarstår oväsendet från generatorn. Andra har kanske inte ont av det men vi upplever det som negativt.
Vi brukar stå långt bort från alla andra, bl. a. för att inte störas eller bli störda.
Till sist, allt går att ordna om man vill spendera mera pengar men jag kanske heller köper en ny skjorta.
Därmed inte sagt att jag inte kan ändra mig och anamma den i.o.f.s. lysande idén. Övertyga mig vetja'!
För närvarande lutar det åt att vi ökar solpanelkapaciteten till 500 W och startar huvudmaskinen om det börjar krisa.
Julian