• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lock över diskho

Sune57

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
25899
Medlemskap
2024
Snälla hjälp oss att hitta ett lock till diskho. Är 39cm i diameter Runt. Gärna av glas eller plast. Ej trä.
Tusen Tack !!
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Det finns plastglas att köpa på Biltema sen är det bara att ta fram sticksågen.
PLASTGLAS TRANSP 600X400X4

Art. 26-210
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns plastglas att köpa på Biltema sen är det bara att ta fram sticksågen.
PLASTGLAS TRANSP 600X400X4

Art. 26-210
Jag tillverkade ett lock till diskhon på min förra HB av just Biltema's 6 mm'rs plastglas & blev inte nöjd av flera orsaker.
  1. När diskhon inte används så brukar locket användas som avställningsyta. Plasten tål inte att ställa varma eller tyngre grejer på.
  2. Biltema säger att plasten är slitstark & det är mycket möjligt men den repas lätt.
Det slutade med att jag gick till glasmästar'n & bad honom skära till/slipa kanter/borra hål för gångjärn av en spillbit härdat glas. Som tur ar så hade han en liten bit rökfärgat glas. Kommer inte ihåg vad det kostade bara att glasbiten var väldigt billig, största kostnaden var arbetet.
Annars kan man ju försöka köpa ett nytt eller ett begagnat på Blocket eller skroten.
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Kolla runt på nätet efter en rund serveringsbricka med rätt mått. Jag sågade dessutom ut en liten halvcirkel i kanten på brickan för att kunna spola vatten utan att lyfta hela brickan.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Jag tillverkade ett lock till diskhon på min förra HB av just Biltema's 6 mm'rs plastglas & blev inte nöjd av flera orsaker.
  1. När diskhon inte används så brukar locket användas som avställningsyta. Plasten tål inte att ställa varma eller tyngre grejer på.
  2. Biltema säger att plasten är slitstark & det är mycket möjligt men den repas lätt.
Det slutade med att jag gick till glasmästar'n & bad honom skära till/slipa kanter/borra hål för gångjärn av en spillbit härdat glas. Som tur ar så hade han en liten bit rökfärgat glas. Kommer inte ihåg vad det kostade bara att glasbiten var väldigt billig, största kostnaden var arbetet.
Annars kan man ju försöka köpa ett nytt eller ett begagnat på Blocket eller skroten.


Hej Bennsan , tyvärr så går det inte att skära eller borra i härdat glas , det smäller, blir bara småbitar så köp inte något sådant på skroten, härdat glas måste måttbeställas eller göras efter mall och sen härdas/ Bosse
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Där ser man, jag har ett 6 mm'rs rökfärgat glaslock på min diskho. På detta sitter 2 gångjärn fastskruvade. Jag har hela tiden trott att det är härdat men det var tydligen fel. Hur som helst, locket från glasmästaren höll bra & fungerade perfekt.
 
Toppen