• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vilka batterier är det du har erfarenhet av?
Själv kan jag tänka mig att köpa Epsilon B, men är andra lika bra?
Rörande din fråga om andra är lika bra, så är svaret precis som i allt annat, andra batterier beter sig annorlunda, men vilka som är bättre och sämre beror på dels dig och batteriet dvs omöjligt att svara på.

Köp det du anser dig behöva och har råd med, men råd menas dels köpa det och ersätta det om det fungerade dåligt, ingen kan svara med säkerhet på vilket som är bäst.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej.
Har läst artikel men kunde inte hitta info om va heter deras batteri och eventuellt köp stollen.

Mvh
Företaget heter Incell men dom säljer inte husbilsbatterier, det var bara en aktuell artikel om li batterier och där dom bla nämnde att dom hade ett eget BMS dvs komplett.


Deras batterier är mycket mer avancerade än de vi kan köpa och dyra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Företaget heter Incell men dom säljer inte husbilsbatterier, det var bara en aktuell artikel om li batterier och där dom bla nämnde att dom hade ett eget BMS dvs komplett.


Deras batterier är mycket mer avancerade än de vi kan köpa och dyra.

?? Så vill du vara vänlig att berätta vad "dessa" litium har som de vi kan köpa till
husbilen inte har ..
Tack på förhand .
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
?? Så vill du vara vänlig att berätta vad "dessa" litium har som de vi kan köpa till
husbilen inte har ..
Tack på förhand .
Den artikeln handlar om ett "proffs" batteri där hela funktionen(laddare, celler övervakning) är konstruerad och testad ihop som en enhet samt att alla ingående komponenter är kvalitetssäkrade på ett sätt som vi inte kan handla idag för rimliga pengar.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Noterade att detta är en riktigt gammal tråd, men rubriken är rätt för frågan.
Och anser att det är bättre att samla relevant info i en tråd, än många :)
-----------------------------------------------------------------------------------
Nu till frågan:

Har beställt batterier, Sunwind Litium 100Ah, 7490kr/st, men leveransen dröjer.

Nu har Erlandssons brygga har jubileumserbjudande på Exide EV1300 Litium 100Ah, 5995kr/st.
Vad tror ni som kan mer än jag, är det ett vettigt köp?
2st parallellkopplade, istället för våra två AGM 96Ah.
Det har sämre värden när det gäller urladdning men det kanske man kan leva med?
Värmefolie har det, som saknas i de jag beställt.

 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Noterade att detta är en riktigt gammal tråd, men rubriken är rätt för frågan.
Och anser att det är bättre att samla relevant info i en tråd, än många :)
-----------------------------------------------------------------------------------
Nu till frågan:

Har beställt batterier, Sunwind Litium 100Ah, 7490kr/st, men leveransen dröjer.

Nu har Erlandssons brygga har jubileumserbjudande på Exide EV1300 Litium 100Ah, 5995kr/st.
Vad tror ni som kan mer än jag, är det ett vettigt köp?
2st parallellkopplade, istället för våra två AGM 96Ah.
Det har sämre värden när det gäller urladdning men det kanske man kan leva med?
Värmefolie har det, som saknas i de jag beställt.

Det verkar ju onekligen vara ett mycket prisvärt alternativ, speciellt med tanke på att det både har värmefolie och blåtandsuppkoppling. Var någonstans ser du att "det har sämre värden när det gäller urladdning"? Kan man ladda ur det med max 1C (100A) är det OK för min del.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Var någonstans ser du att "det har sämre värden när det gäller urladdning"? Kan man ladda ur det med max 1C (100A) är det OK för min del.
Det jag beställt klarar 2C , vet inte om det är nödvändigt - men med min ringa kunskap, så tror jag det indikerar att det har en "bättre" BMS.
Och funderar på att sätta en inverter så man kan (om man vill) köra AC någon timme, på batteri. Då drar det lite ström, i starten i alla fall.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det jag beställt klarar 2C , vet inte om det är nödvändigt - men med min ringa kunskap, så tror jag det indikerar att det har en "bättre" BMS.
Och funderar på att sätta en inverter så man kan (om man vill) köra AC någon timme, på batteri. Då drar det lite ström, i starten i alla fall.
Jag har två bly-syra batterier i parallell idag kopplade till en inverter som levererar 1500W ren sinus. Det funkar bra. Om jag byter till två av dessa litium-jon-batterier och kopplar dem parallellt så bör även de kunna leverera upp till 200A vilket är tillräckligt för invertern.
 
Toppen