• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ju hårdare du laddar upp och ur det desto snabbare tar det slut, som en mobil 5-600 cykler max.
Tja, har selv en OnePlus One mobil som er over 5 år med orginal batteri og omlag 70% kapasitet. Mobilen lades hver natt - det burde bli over 1500 cykler :D

Men datterens tilsvarende trengte nytt batteri - kapasiteten var der under 50%. Greit at batteriet da kostet omlag 100 kroner og byttet tok meg under en halv time.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tja, har selv en OnePlus One mobil som er over 5 år med orginal batteri og omlag 70% kapasitet. Mobilen lades hver natt - det burde bli over 1500 cykler :D

Men datterens tilsvarende trengte nytt batteri - kapasiteten var der under 50%. Greit at batteriet da kostet omlag 100 kroner og byttet tok meg under en halv time.
Fantastiskt, men antingen har du använt den inte så hårt eller så har du en otrolig tur bara att gratulera :)

I vilket fall som så är det inget man kan räkna med, utan mina siffror för hårt körda batterier är nog rätt så bra , dvs "works for me" är inget man kan gå efter :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Fantastiskt, men antingen har du använt den inte så hårt eller så har du en otrolig tur bara att gratulera :)

I vilket fall som så är det inget man kan räkna med, utan mina siffror för hårt körda batterier är nog rätt så bra , dvs "works for me" är inget man kan gå efter :)

Dina siffror är ju bara dina egna fantasier så inget att gå efter.

Jag väntar fortfarande på svar på min fråga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fantastiskt, men antingen har du använt den inte så hårt eller så har du en otrolig tur bara att gratulera :)
Jo takk, men det forteller kun at OnePlus har klart koden for brukbar livslengde på batteriene. Forskjellen mellom min og datterens telefon er at hun ser mer video enn meg og dermed oftere går tom slik at hun måtte lade mer enn en gang i døgnet. Det vil si at hennes batteri ble byttet etter langt over 2000 ladninger.

Eneste feil med dette er at jeg ikke uten videre kan argumentere med at jeg trenger ny telefon - den gamle fungerer fint i det daglige. Og jeg kan i dag oppgradere til Android 9 (Pie) og har fått beskjed om at Android 10 er under porting til min gamle telefon. Kjører selv med Android 8 på denne over 5 år gamle nalle :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo takk, men det forteller kun at OnePlus har klart koden for brukbar livslengde på batteriene. Forskjellen mellom min og datterens telefon er at hun ser mer video enn meg og dermed oftere går tom slik at hun måtte lade mer enn en gang i døgnet. Det vil si at hennes batteri ble byttet etter langt over 2000 ladninger.

Eneste feil med dette er at jeg ikke uten videre kan argumentere med at jeg trenger ny telefon - den gamle fungerer fint i det daglige. Og jeg kan i dag oppgradere til Android 9 (Pie) og har fått beskjed om at Android 10 er under porting til min gamle telefon. Kjører selv med Android 8 på denne over 5 år gamle nalle :D

O.T
Även jag laddar min OnePlus 5, varje natt,
och vilken sanslös laddning med originalladdaren (dash) fullt batteri på 30-40 min.
Jag ser inget tapp i kapaciteten ännu efter >2år

Jag ångrar min uppdatering till Pie, tappade inspelningsfunktionen av telefonsamtal som jag hade automatisk.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ni får det att låta som om Apple har jäkligt dåliga batterier vilket jag inte tror:)

Nä, detta påminner mig om diskussioner om hur mycket soppa ens egna bilar drar och en sak jag lärt mig är att vissa märken drar otroligt lite;)
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Min pannlampa inköpt för 7 år sen från Aliexpress med 2 st 18650 batterier. Har jag kört med varje mörk morgon (0500) och kvällar efter november.vid mina hundpromenader Jag uppskattar att batterierna fått laddning 2 ggr per vecka.
Det är otroligt bra! Kostnaden för pannlampan och batterier ca 200:- då...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ni får det att låta som om Apple har jäkligt dåliga batterier vilket jag inte tror
Det er mer snakk om god eller mindre god håndtering av ladningen i enheten. Noen laptoper har ekstrem god styring - andre dreper batteriet om de står koblet til laderen hele tiden. IBM hadde i sine Thinkpad allerde en godt fungerende ladekontroller og 5 års levetid på batteriet var mer regel enn unntak. Compaq var i andre enden av skalaen og selv ved forsiktig bruk var ett år det normale - hadde en konsulent som klarte å knekke batteriet på 6 mnd. Har i dag selv en Lenovo Yoga hvor det finnes en instilling for maksimering av levetid på batteri - lades for langtidslagring og kobler fra batteri når lading er tilkoblet.

For telefon er det mer snakk om å ikke tilføre lading til batteriet når det er fullt - og gjerne ha fullt satt til 90% av reell kapasitet. Dette kan en tillate seg når nallen har over 3Ah batteri :D
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Ja det passar rakt av att byta MEN du kan inte räkna med att batteriet skall hålla alla dessa 1000-tals cykler som vissa påstår, räkna istället med att det håller som ett bra GEL batteri.

Ju hårdare du laddar upp och ur det desto snabbare tar det slut, som en mobil 5-600 cykler max.

Laddning av Li är lungt, problemet är när det är fullt hur skall man göra då, jämför med problemen med mobiler od för länge sedan som ej kunde stå på laddning jämt.

Idag kan man ladda en mobil/laptop hela tiden då den är annorlunda konstruerad inte pga av batteriet, denna mekanism finns mig veterligen inte i något LI batteri som jag sett, däremot finns den i UPS enheter lite förenklat sagt.

Jag har läst om Li experter på husbils forum men dom verkar ha bytt till bly nu av någon anledning :)

Ska du köpa ett Li så köp ett billigt från en båtfirma, hjertmans, seasea erlandssonsbrygga tex


UOTE]
Ja det passar rakt av att byta MEN du kan inte räkna med att batteriet skall hålla alla dessa 1000-tals cykler som vissa påstår, räkna istället med att det håller som ett bra GEL batteri.

Ju hårdare du laddar upp och ur det desto snabbare tar det slut, som en mobil 5-600 cykler max.

Laddning av Li är lungt, problemet är när det är fullt hur skall man göra då, jämför med problemen med mobiler od för länge sedan som ej kunde stå på laddning jämt.

Idag kan man ladda en mobil/laptop hela tiden då den är annorlunda konstruerad inte pga av batteriet, denna mekanism finns mig veterligen inte i något LI batteri som jag sett, däremot finns den i UPS enheter lite förenklat sagt.

Jag har läst om Li experter på husbils forum men dom verkar ha bytt till bly nu av någon anledning :)

Ska du köpa ett Li så köp ett billigt från en båtfirma, hjertmans, seasea erlandssonsbrygga tex

Ja sätta i och ladda är sällan ett problem däremot när det väl är fulladdat då kan det börja bli problem, jämför Li med hur det var med mobiler/borrmaskiner od tidigare när man sades kunna ladda hela tiden utan att batteriet tar stryk.

Så, vill du ha snabb laddning mycket ström OCH har mycket pengar att kasta på batterier, köp annars no no

Istället för 15000 på ett Li, köp ett eller två Gel för 6-7000 på samma effekt


Men.... Här var mycket trams efter MITT tycke ock ärfarenheter.

Här har man hört enstaka HB-ägare kastet ut Li-batteriet, men då frågar man:VEM...... har gjort detta.

Så ifrågasätts ladningen när batteriet är fulladdad. Aldrig hört
På maken. När dom är fulladdad, om inte andra ting gör det, stänger Li-batteriets BMS av ladningen.

Så..... om andras ärfarenheter med Mobil batterier ock I-Phone ock andra.
Här finns båda, en I-Phone vicken man måste leverera telefonen på verkstan för att byta batteri, ock det efter 2 år.
Den andre telefonene, en Sony xperia, har nu börjat på 5te året, utan att man märker att det är kass på nåt sätt, så MIN ärfarenhet är faktisk at I-phonebatterit är sämre än annet.

LI-batteri 15000,-?? Jag köpte mitt Scanbatt100Ah LIFEPO4 Lithium med 150A BMS ock Bluetooth kontroll til 7000,- nkr i Norge.
Detta batteri tilsvarar MINST kapasitén til et 200Ah GEL eller AGM, och vikten reduseras med 35 Kg.

Jag använder ock laddar el-sykkel varje dag, ock här med bryter laddaren när det är fulladdad. Den el-sykkel är snart 4 år, så dessa påstående som skrivs här, är iaf inte JAG ense med.

Jag sammanställer det så här; HB-livet för ock efter litium.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om laddningen stängs av beror helt på typen av BMS,många gör det troligen inte så risken finns alltid att laddningen inte blir optimal,mycket fakta blandas med tyckande jag är dock ingen expert på litum.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Om laddningen stängs av beror helt på typen av BMS,många gör det troligen inte så risken finns alltid att laddningen inte blir optimal,mycket fakta blandas med tyckande jag är dock ingen expert på litum.

"Beror på typen BMS" - "många gör det troligen inte" -
"Mycket fakta blanda med tyckande"!!
PRESIS.
Om man INTE vet, varför spekulera?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
"Beror på typen BMS" - "många gör det troligen inte" -
"Mycket fakta blanda med tyckande"!!
PRESIS.
Om man INTE vet, varför spekulera?
Spekulera är det enda man kan göra om man inte exakt vet hur något fungera eller hur!

Jag tycker att du kan hjälpa till att spekulera hur BMS kan stänga av laddningen när det är fullt!
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Det är väl en av dom kontroller som BMS hanterar ingen överladdning inte ta ut för mycket och balanserar cellerna vid behov funkar helt perfekt i mitt batteri använt 3 år snart och lika bra som när det var nytt och jag vet ju dom som haft lifepo4 i 5 år och dom batterierna funkar också lika bra som dom gjorde när dom var nya så många med åsikter utan erfarenhet lite trist.

//Micke
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Teoretisk er det ikke noe problem å bygge en batteripakke med en komplett BMS innebygget, en må kun bygge elektronikk som skiller på inn og ut for strøm inne i pakken. Rent teoretisk er dette kun to dioder :D - men i praksis vil det kreve noen high power fet som stenger for strøm i motsatt retning for kontrollkretsene og også for overbelastning både på forbruk og ladning. Full styring når det er separate kretser for forbuk og ladning finnes det mengder av løsninger for så den delen av problemet er enkel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är väl en av dom kontroller som BMS hanterar ingen överladdning inte ta ut för mycket och balanserar cellerna vid behov funkar helt perfekt i mitt batteri använt 3 år snart och lika bra som när det var nytt och jag vet ju dom som haft lifepo4 i 5 år och dom batterierna funkar också lika bra som dom gjorde när dom var nya så många med åsikter utan erfarenhet lite trist.

//Micke
Så görs det i en mobil, laptop och UPS men inte vad jag vet de batterier vi pratar om, men du får gärna motbevisa mig.

Men håller med, trist med alla som bara tror utan att veta.

Bara för att få lite perspektiv på BMS och att det inte är bara att... så se denna länk.
Battery management startup drives AI in the cloud

Och än en gång "works for me" är inget bra sätt att bedömma om något är bra!
 
Senast ändrad:

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Nu är det ju inte bara mig det funkar bra för ett flertal här har ju skrivit och talat om hur bra det fungerar ÄLG1 talar om ett husbilsliv före lifepo4 och ett efter håller helt med hen där, mig veterligen är det bara två som jag läst mig till på forumet som haft problem och den ena var väl muskatten och han byggde väl ihop med bms på egen hand och hade otur att få dåliga batterier i sin första sändning men jag tror inte det spelar någon roll hur bra lifepo4 funkar för du har stängt in dig i ett tunnelseende och kommer inte att se annat än fel var medlemmarna här än säger.

//Micke
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu är det ju inte bara mig det funkar bra för ett flertal här har ju skrivit och talat om hur bra det fungerar ÄLG1 talar om ett husbilsliv före lifepo4 och ett efter håller helt med hen där, mig veterligen är det bara två som jag läst mig till på forumet som haft problem och den ena var väl muskatten och han byggde väl ihop med bms på egen hand och hade otur att få dåliga batterier i sin första sändning men jag tror inte det spelar någon roll hur bra lifepo4 funkar för du har stängt in dig i ett tunnelseende och kommer inte att se annat än fel var medlemmarna här än säger.

//Micke
Haha, nejdå men som jag sagt ”works for me” och folk som kopplar ihop saker och sedan påstår att det är bra utan att egentligen veta är inga som jag följer efter.

Du får nog läsa lite noggrannare vad jag säger så ser du nog att jag har rätt bra koll, men pga det så har jag inte inte sett behovet att kasta ut 20-30000 och mer på batterilösningar som har en otrolig massa brister, jag är ute 1-2 veckor per år och dessa system är slut efter kanske 3-4 år, däremot förstår jag dom som kostar på sig det speciellt de som är ute ett halvår eller hela tiden då dom behöver ström ovh är villiga att betala flr det. Fine.

De som köper ska vara medvetna om bristerna och riskerna med dessa batterier, man plöjer ned miljarder i utveckling av riktiga BMS, vad tror du det beror på, kanske dom borde fråga experterna här istället?
 
F

F.d. 1470

Guest
Haha, nejdå men som jag sagt ”works for me” och folk som kopplar ihop saker och sedan påstår att det är bra utan att egentligen veta är inga som jag följer efter.

Du får nog läsa lite noggrannare vad jag säger så ser du nog att jag har rätt bra koll, men pga det så har jag inte inte sett behovet att kasta ut 20-30000 och mer på batterilösningar som har en otrolig massa brister, jag är ute 1-2 veckor per år och dessa system är slut efter kanske 3-4 år, däremot förstår jag dom som kostar på sig det speciellt de som är ute ett halvår eller hela tiden då dom behöver ström ovh är villiga att betala flr det. Fine.

De som köper ska vara medvetna om bristerna och riskerna med dessa batterier, man plöjer ned miljarder i utveckling av riktiga BMS, vad tror du det beror på, kanske dom borde fråga experterna här istället?

Men herregud, du bara fortsätter ditt tjat om att du vet, utan att prova, medan de som provat och/eller gjort omfattande tester, inget vet. Lägg ner har jag flera gånger uppmanat dig. Dessutom upprepar du en massa ogrundade åsikter och spekulationer som en skiva som hakat upp sig. Här igen kommer du med felaktiga kostnadssiffror, bara som ett exempel. Länge sedan jag tröttnat på att delta i trådar du är inne och sprider din "visdom" i men ibland måste man ju reagera, speciellt när du försöker spela kunnig och kommer med halvt förtäcka anklagelser mot andra på forumet. Jag väntar fortfarande på svar på min fråga om vilka experter som övergett lithium och gått tillbaka till blybatterier.
 
Toppen