jojje
HBK Medlem
När batteriet är fulladdat 100% 13,3 V ,betyder det att man kan använda 100 % ?
För spänningen är väl densamma hela vägen ner ?
Jojje
Jojje
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Visst... Man kan tro det, men tyvärr så är det inte så...Har BMS,trodde att alla har det som standard ?
Tack för tabellen !
Jojje
Har BMS,trodde att alla har det som standard ?
Tack för tabellen !
Jojje
Om du vet vad det är för batteri du har så är det simpelt att kolla upp specarna för detNär batteriet är fulladdat 100% 13,3 V ,betyder det att man kan använda 100 % ?
Jojje
Då hade det varit intressant att få höra hur du tänkte när du undrade om du kan använda alla 100% av ditt batteri..Går ej att ställa in BMS !
Jojje
Då finns det säkert en app där du kan ställa om värdena också. Kommer inte ihåg vad den heter sök på Will Prowse, han finns på youtube och jag har för mig att han har länk på sin sidaHar app med blåtand och kan se laddning/urladdning i procent samt ampere !
Jojje
Av dyr erfarenhet så vet jag att man skall inte "tro" något när det gäller lithium batteri..."Den integrerade BMS:en tar hand om alla säkerhetsaspekter i litiumbatteriet. Sunwind Litium kan laddas som ett vanligt AGM-/fritidsbatteri."
Tror det Bäckis skrev att det är förinställt för 100 % ! Något annat står heller inte i beskrivningen !
Tanken är att batteriet enbart skall driva kompressorkylskåpet och laddas via solcell !
Då har jag de dubbla AGM batterierna till resten i husbilen !
Jojje
Ja men AGM är ju ff mycket "sämre" än LIFEPO4. Bygg ett eget batteri så har du full kontroll på precis allt. 600 Ah med 250 Amp BMS kostar ugf 12000 väger 45 kg iofs men du behöver inte fundera så mycket på att du inte har energiJa nog hade det varit bättre men bilen var utrustad med AGM !
Men det blir rätt dyrt !?
Jojje
Mitt Skanbatt Heat stänger av vid ca 10,5V.Styr inte BMS bortkoppling via cellspänningen och inte SOC? brukar väl koppla från runt 10V.
Den kan du ofta ställa via Blåtand vår bryter vid 10,6 Volt och 14,5, då är där god marginal för att kunna använda "hela" batteriets kapacitet samt att det inte föreligger risk att generatorn tar skada eftersom vår laddar max 14,4. Det optimala är egentligen att batteriet bryter vid 12,2 volt för då ligger du på ca 20% kvar i batteriet men som jag skrev tidigare så dör batteriet snarare av ålderskrämpor än att du cirkulerar ihjäl det.Styr inte BMS bortkoppling via cellspänningen och inte SOC? brukar väl koppla från runt 10V.