• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Lithiumbatteri med eller utan inbyggd värmefolie?

Mats Sunliving van

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
32531
Medlemskap
2024
Hej. jag har en Fiat Ducato van (Sun Living -19) där jag tänker byta batteriet under sätet till lithium.
Vi tänker inte använda husbilen under vintern men vår och höst.
Är det fortfarande en fördel att ha värmefolie i batteriet med tanke på underhållsladdning under vintern?
Vi har idag vanliga batterier på start och förbrukning, solcell på taket.
Denna vinter har jag laddat via EBL i en månad sedan kopplat bort laddningen i en månad, medans jag haft koll på spänning via GSM larmet.

Hur laddar man sedan då man har bly på start och lithium på förbrukare?

Mats
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Min slutpoäng till dig är att du inte ska ge upp om någon här säger tvärt emot dig utan fortsätt kom med din kunskap och dina synpunkte
Jag ger inte upp, men jag har inte tid att argumentera med någon som uppenbarligen inte förstår ämnet.
Detta är inget du väljer själv, du måste ha DCDC om du har en smart generator och ska installera LiFePO4 litium.
Visst kan man montera utan, men med tanke på den smarta generatorns funktion får man inte tillräckligt bra laddning, och risk för BMS-haveri. Eller värre.

Jag tänker inte skriva så mycket mer om detta i detta inlägg, det blir bara upprepningar. :)
Bilden visar en av de bättre BMS som finns. Lyckligtvis för ägaren gick det bra, En fullständig återställning gjorde jobbet. Han hade inte DCDC på sin Mercedes husbil med smart generator.

Vänliga hälsningar.

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett inlägg med förmodat upphovsrättsskyddat material borttaget. Ett annat inlägg kvar med hänvisning till att det är en del av en längre artikel som kan ses som citat.

Visar det sig att det är OK från utgivaren eller upphovsrättsinnehavaren att publicera artikeln läggs inlägget tillbaka.

//Michael, HBK Web
Ursäkta. Det är mitt fel som frågade efter hela artikeln.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Borde vara tillåtet att länka till artikeln i Promobil via Readly,
hoppas och tror jag...


Readly kan man testa gratis några veckor, om man inte redan är prenumerant.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har man en smart generator och inte vill kosta på dc-laddare så funkar det med ett litet blybatteri som "buffert" parallellt med litium batteriet.
Byggde så åt svärfar för några få år sedan och det funkar bra, än så länge.
Blybatteriet var ett litet underhållsfritt för ett par hundra.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har man en smart generator och inte vill kosta på dc-laddare så funkar det med ett litet blybatteri som "buffert" parallellt med litium batteriet.
Byggde så åt svärfar för några få år sedan och det funkar bra, än så länge.
Blybatteriet var ett litet underhållsfritt för ett par hundra.
Men du måste ju förstå att BMS bränner och generator exploderar om man inte har DCDC :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då är frågan hur mycket EBL tål och släpper fram,samt vad kablaget på en vanlig husbil klarar.

Eller kanske hur mycket laddning man egentligen behöver, är det säkert att man behöver monsterkablar, stora DC-DC laddare o.s.v. ?
Jag gjorde min installation så att den laddar 25-35A vilket också var målet. Bäst är ju att börja med att kolla sitt eget elbehov och utgå från det.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Såå bra laddning har ingen mej veterligen uppnått här i husbil direkt från generatorn (ännu)
Över 70-80A har jag inte sett utan dc/dc.

Du kanske tänker på detta "test"
Med överhettad generator

Nej! Mitt svar ju ju egentligen bara tänkt som dålig humor. Jag har sett detta test tidigare och det kan ha sin relevans men testet du hänvisar till är ett laboriatorietest Det är dock inget konstigt att du får en laddning på 50-70 amp med en intelligent generator.

Jag är ju 100% okunnig i denna branch/kategori eftersom jag inte har något företag som vill och kan sälja produkter som idiotförklarar folk med erfarenhet så ta INTE MINA RÅD på allvar

Detta test är dock inte att skoja bort men det är inte en "intelligent" generator som testas i filmen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Då är frågan hur mycket EBL tål och släpper fram,samt vad kablaget på en vanlig husbil klarar.
Ja egentligen så klarar det mer än du normalt behöver men det ligger väl mellan 15-20 amp

Du får kolla manualen men det ligger normalt i häradet som jag skrev. Finns ju naturligtvis olika, min inverter kan ladda mina batterier med 90 Amp men för att ha nytta av det så är det LiFePo4 som behövs.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Eller kanske hur mycket laddning man egentligen behöver, är det säkert att man behöver monsterkablar, stora DC-DC laddare o.s.v. ?
Jag gjorde min installation så att den laddar 25-35A vilket också var målet. Bäst är ju att börja med att kolla sitt eget elbehov och utgå från det.
Ja enklare är det ju inte :)
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Har man en smart generator och inte vill kosta på dc-laddare så funkar det med ett litet blybatteri som "buffert" parallellt med litium batteriet.
Byggde så åt svärfar för några få år sedan och det funkar bra, än så länge.
Blybatteriet var ett litet underhållsfritt för ett par hundra.

Att parallellkoppla ett blybatteri med LiFePO4 i bodelen är inget nytt. Hymer gör det här. Men syftet är inte detsamma som ditt, och om du gör detta bör du använda AGM på grund av den högre laddningsspänningen om du har laddare anpassade till LiFePO4.

Men detta kommer inte att sänka spänningen, som kan/kommer att överskrida den övre gränsen för BMS, och du har jo redan minst ett bly/syrabatteri parallellt från tidigare, startbatteriet. Fortfarande går BMS åt skogen där ute..

Det blir heller aldrig ett fulladdat bodelsbatteri, det blir max mellan 60% -80%. Detta beror på att bilens ECU inte tillåter mer, på grund av miljökrav.

När din svärfar fulladdar bodelsbatteriet på en 230V-laddare eller solceller innan han åker på resa, kommer bildelen tills spänningen är densamma på alla batterier, att använda store delar/all ström för sin drift från detta batteri. Detta gillar inte BMS, plus att när man kommer fram så har man inte ett fulladdat batteri. Inget problem om man alltid står med en laddstolpe kanske, men ett stort problem om inte

Naturligtvis kommer inte alla BMS att skadas, detta beror på vilken regim din smart generator har. Men det är absolut inte bra.
Ett skiljrelä/VSR fungerar inte heller som det ska med en smart generator. Men det är en annan historia.

Eftersom någon här har problem med att skilja smart generator och inte, så gäller detta smart generator!


:D

 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Du kanske tänker på detta "test"
Med överhettad generator


Jag förstår inte varför Victron postade detta överhuvudtaget.
Många kunder som var sugna på att byta batterikemi vågar inte när de ser detta, och det ökar inte deras försäljning.

Detta kommer inte att hända i den verkliga världen så länge du inte har manipulerat originalkablarna på fordonet.
Och generator skulle jag säga.

Så det här är en bluff. :elephant:


:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför Victron postade detta överhuvudtaget.
Många kunder som var sugna på att byta batterikemi vågar inte när de ser detta, och det ökar inte deras försäljning.

Detta kommer inte att hända i den verkliga världen så länge du inte har manipulerat originalkablarna på fordonet.
Och generator skulle jag säga.

Så det här är en bluff. :elephant:


:)
Men det förstår jag, Victron vill så klart sälja sina produkter!

Testet utförs i bänk, inte i en husbil, hoppas alla ser det, "allt" går förresten att knäcka i en testbänk.
Blir man som kund skrämd av att byta batterikemi, kontakta då en seriös husbilsfirma/verkstad så gör de en korrekt installation åt er.
 
Toppen