• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Lithium och victron dcdc 30 amp

carado T 135

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
36234
Medlemskap
2025
Hej allihopa. Finns det någon som kan förklara varför min dcdc 30 nästan lägger av att ladda.
Jag ta det från början då jag köpte ett lithium batteri på 280 amp och en dcdc 30 och ställde min ebl på agm och inga problem första månaden då den laddar som den skulle. Men nu i helgen när jag var ute med husbilen så plötsligt så såg jag på appen att volten steg till 14,1 och den började ladda typ 4 amp. Men startbatteri låg konstant på 14,4 med motorn igång men appen på lithium batteri låg på 13,4. Så av med motorn så sjönk startbatteri till 12,8 som den alltid gjort och inkommande ström låg på 13, 4 på lithium batteri och har ca 50% kvar. Nå startade igen och dcdc började ladda igen fullt och efter typ 2 minuter så låg volten igen på 14,1 och några ampere gick in i lithium batteri fast batteri hade 13, 4 volt och så fortsatte det. Ett par minuter full laddning sen knappt inte nåt. Så hoppas det finns någon som vet vad felet kan vara.
Mvh Göran

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Hej allihopa. Finns det någon som kan förklara varför min dcdc 30 nästan lägger av att ladda.
Jag ta det från början då jag köpte ett lithium batteri på 280 amp och en dcdc 30 och ställde min ebl på agm och inga problem första månaden då den laddar som den skulle. Men nu i helgen när jag var ute med husbilen så plötsligt så såg jag på appen att volten steg till 14,1 och den började ladda typ 4 amp. Men startbatteri låg konstant på 14,4 med motorn igång men appen på lithium batteri låg på 13,4. Så av med motorn så sjönk startbatteri till 12,8 som den alltid gjort och inkommande ström låg på 13, 4 på lithium batteri och har ca 50% kvar. Nå startade igen och dcdc började ladda igen fullt och efter typ 2 minuter så låg volten igen på 14,1 och några ampere gick in i lithium batteri fast batteri hade 13, 4 volt och så fortsatte det. Ett par minuter full laddning sen knappt inte nåt. Så hoppas det finns någon som vet vad felet kan vara.
Mvh Göran
Troligen överspänningsskyddet som går in, lfp batterier ska ha 14,4v samma som bly och gel batteri.
Agm har laddström på 14,7.
Prova att ställa laddaren i gel läge.
Lycka till
Hejs
Claes 105

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Okej då provar jag att ställa laddning på gel. Men underligt att laddning ha fungerat i en månad men nu i helgen så kom problemet.
Mvh Göran
Jag vet inte vad du har för EBL men på de modeller jag känner till påverkar den knappen bara laddningen från 230 V och är helt betydelselös vid laddning från generatorn.

carado T 135

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
36234
Medlemskap
2025
God morgon.
Ska testa att stänga av solcellsladd ning men som sagt så uppkom ju problemet typ en månad efter installationen då var det helt okej.
Ja jag kollade även i helgen celler då det spökar i laddning och det kunde bara skilja 0,01 volt mellan cellerna och då motorn är igång så visar appen på dcdc 14,1 ut och 14,4 in från startbatteri och då jag mäter på litium batteri så ligger det på typ 13,6 så där blir jag inte klok på.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
God morgon.
Ska testa att stänga av solcellsladd ning men som sagt så uppkom ju problemet typ en månad efter installationen då var det helt okej.
Ja jag kollade även i helgen celler då det spökar i laddning och det kunde bara skilja 0,01 volt mellan cellerna och då motorn är igång så visar appen på dcdc 14,1 ut och 14,4 in från startbatteri och då jag mäter på litium batteri så ligger det på typ 13,6 så där blir jag inte klok på.

Då är det inte obalans som är med och stör, hög temp i BMS kan bromsa laddning.
Även hög temp i mppt-regulatorn bromsar ladd-strömmen.
Att batteriet ligger på 13,6V under laddning visar att ladd-strömmen antingen reduceras av laddaren eller av bms'et.

Har du verkligen regulatorn inställd på LiFePO4-läge?

carado T 135

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
36234
Medlemskap
2025
Ja allt är inställt på lithium förutom ebl som jag ställde om till gel som jag fick ett tips om. Men ska iväg idag och fiska och ska stänga solcellsanläggning som jag också fick ett tips om så jag skriver om hur det går senare

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
God morgon.
Har du en isolerad eller oisolerad DC/DC laddare. Felet skulle även kunna vara på minus sidan som ofta glöms bort när man felsöker.

Din DC/DC laddare reglerar ner strömmen till bodelsbatteriet om det är spänningsfall i ledningarna från startbatteriet.
Du skrev att DC/DC laddade fullt en stund. Det skulle vara intressant att veta spänningen vid ingången till laddaren när den laddar fullt. Är det spänningsfall vid det tillfället.
Känn även på kablarna om de är varma.

Om spänningsfallet är för stort från startbatteriet stängs laddaren av. Är det dålig kontakt någonstans ökar risken för spänningsfall. Så kan nog laddaren hålla på fram och tillbaka. Kolla även säkringen mellan laddaren och bodelsbatteriet.

Det finns ett bibliotek i Victron appen. Där kan du hålla på och laborera med inställningarna, ganska lärorikt sätt att testa sig fram. Det är bara fiktiva värden som ändras och påverkar inte inställningarna i din laddare.

Mickemari

HBK Medlem
Kommun
Timrå
HBK-Nr
43773
Medlemskap
2025
Mvh Göran
Jag kopplade ur EBL laddning , å köpte en Victron laddare 20 amp. Satte sep brytare på den , varit ute 1 vecka utan 230 v har bara kört på solceller 300w + 200 amp litiumbatteri, 2000w inverter med prioriteringsrelä så vi behövde inte nya uttag via invertern utan använder original 230V uttag , samt fjärrstyrd brytare på invertern. Skulle man glömma invertern på och kopplar in 230V så tar den 230V före invertern. I övrigt används bara Victron grejer. Sjukt nöjd , helt oberoende landström fast TV, Hårfön , locktång å annat fru relaterat 230V förbrukning används

carado T 135

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
36234
Medlemskap
2025
Nu tror jag att jag lämnar in eländet istället då jag försökt med alla de tips så som tagit bort laddning från ebl och solceller men jag misstänker skiljerelä som spökar men det är väl inbyggt i ebl? Eller har jag fel. Lithium batteri ligger ca 13,4 med motorn igång och laddning från dcdc pendlar mellan 13,4 till 14,2 och generatorn ligger stadigt på 14,4. Så finns det mer tips så tar jag tacksamt emot annars får jag lämna in eländet

Toppen