• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten vårresa

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Jag har också tappat förtroendet för Bordatlas.
Med Promobils Mobil Life är det annorlunda eftersom det i regel finns omdömen om de olika platserna där man själv kan bilda sig en uppfattning om de finns kvar eller inte.

image.jpg

PS! Hittar ingen Mobil Life för Android!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Nu verkar det som om jag har har lärt mig hantera nätverksmysterierna så jag slipper använda paddan och Vodafones Europasimkort fungerar också över förväntan.

Jag har 77 mb kvar av dagsransonen och det är relativt lätt att hålla reda på hur många mb man gör av med. Förbrukar man mer än 100 mb per dag så ryker de förbetalda pengarna snabbt. Hittills har det fungerat.

Ställplats vid ett "Schwimmbad" i Bad Zwischenahn i natt:

zw22.jpg

Den här delen av Tyskland är inte så där väldigt exotisk, ska försöka ta mig över gränsen till Holland idag...

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Det är inte brist på ställplatser i området, de gröna kostar max 5 € och många med WiFi.

image.jpg
Mobil Life +
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

ska försöka ta mig över gränsen till Holland idag.
Stanna då till ett tag i Friesland som är Nederländernas vackraste provins. De flesta turister åker snabbaste vägen igenom, på motorväg för att komma till den fula Afsluitdijk. Åk istället via Lauwersoog till Dokkum, Leeuwarden, Sneek och Stavoren. Vackra kulturbyggder med många trevliga små byar på vägen.
Ha en trevlig resa!
Julian
PS Om jag inte minns fel och det fortfarande gäller, har både Dokkum och Sneek gratis kommunal WiFi i stora delar av städerna! Fråga på VVV (turistinfo.), där brukar man få lösenord. När du ändå är där köp ett frisiskt medborgarpass, Frysk Paspoart för 2,75€ (ser ut som ett vanligt pass) DS
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Jag har varit i Leeuwarden m.fl. städer och byar men det var för rätt många år sedan. Numera är ju de flesta städer i Holland belägrade av bilhandlare och speditionsfirmor m.m.

ms0.jpg

så jag tröttnade och åkte hit i stället!

ms.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Då har du hamnat i staden där jag inte riktigt tror på att du kan uttala namnet korrekt.:)
Den andra bilden ser man inte skogen genom alla träd. Samma ställe??? Gammalborg?? Har du åkt bakåt?:D
Julian
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

G:et i början av ortsnamnet uttalas med någon sorts kombination av gurglande och och harklande som är ett vanligt ljud i holländskan.

Vad gäller den andra bilden så är den tagen i ett grannland till Holland.

Jappe

PS. Är spriten billigare i Luxembourg än i Tyskland? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Liten vårresa

Då är det väl Groningen du avser...

Spritskatten är lägre i Luxemburg än i Tyskland, men om det slår igenom i butikspriser har jag egentligen ingen aning om. Lite tveksamt tror jag...
/Bertil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Groningen är det men vad föreställer bild 2? Bilden tagen från ställplatsen vid gamla järnvägsstationen.

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

G:et i början av ortsnamnet uttalas med någon sorts kombination av gurglande och och harklande som är ett vanligt ljud i holländskan. Vad gäller den andra bilden så är den tagen i ett grannland till Holland.
Då är det som jag trodde, du åkte åt fel håll??? Skönjer Oldenburg genom skogen!
Men inte åker du väl från Groningen till Oldenburg eller luras du nu igen och lagt bilderna i fel ordning? Trodde inte du var så mystisk! :D Nu blev jag osäker :confused: Och så vet jag inget om sprit:cool:

Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Det är inte lätt att välja krog i Enkirch! Loosen som ligger närmast ställplatsen har viss campingkrogkaraktär d.v.s. inte direkt dålig men heller ej särskilt bra, möjligen prisvärd. Tidigare har jag varit på Steffensberg några gånger och alltid varit nöjd med besöken. Idag såg jag att de hade Flammkuchen för 4:50 och det måste jag naturligtvis prova. Den gamle "Herr Obern" var i tjänst och då behövde jag inte välja vinet själv, det visste jag av erfarenhet! "Halbtrocken Riesling" givetvis till Flammkuchen, mer behövde jag inte säga! Maten var utsökt och vinet passade perfekt till!

Gott, vansinnigt gott!

Steffensberg i Enkirch!!

Jappe

PS. Bilder. Steffensberg ligger också nära ställplatsen men inte så nära som Loosen!

st.jpg

st2.jpg
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Flammkuchen och pilsnerdricka?????
:confused::confused:
Det ingår INTE I LCHF-diet.
:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Flammkuchen är ganska så LCHF-ig bortsett från den tunna botten som löken, fläsket och osten ligger på. Ölet drack Kurt Hårfagre! En gång är ingen gång!

Jappe
 
Toppen