• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten vårresa

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Det är samma lösning nu för tiden. Det kunde hjälpa att knacka på solenoiden
om den började tröga. Då är det dags att lossa och göra rent och kanske lite olja. Startmotorn börjar inte rotera förrän solenoiden har dragit in bendixdrevet för ingrepp i startkransen på svänghjulet, och då kunde det ibland hjälpa att knacka..
Tillägg
Kom på detta när jag tänkte mig in i problemet ytterligare från min tid som bilelektriker på gamla bilar. (Slutade när växelströmsgeneratorn började komma.)
Om det är dålig kontakt så låter det som du beskriver. Man här skillnad på ljudet om solenoiden drar eller ej. Om du hör endast en rejäl klang från startmotorn så hjälper det inte att knacka men om det småtickar så kan det hjälpa. Som tidigare nämnts så är det säkert dålig jord i så fall. På solnoiden finns två grova anslutningar, en som kommer från plus på batteriet och en som går in i startmotorn. Vet inte hur startmotorn sitter till på din bil men om du tar en startkabel från pluspolen på batteriet till den kabeln som går in i startmotorn så skall startmotorn börja rotera med hög hastighet. Gör det bara för en kort test. Om det är så så är det fel på solenoiden
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

På mange biler kan en gjøre denne testen med en skruvmeisel - en kjapp kortis mellom de to grove kontaktskruene på solenoiden og det surrer i startmotoren. Snurrer det så er det fortsatt to muligheter for fel - solenoiden og en dårlig godskontakt.

Affezell - jeg hoppet over i annen bransje like etter jeg hadde vært på kurs på vekselstrømsdynamoene. Det er utrolig hvor mye gammle kule saker en fortsatt kommer i kontakt med :D:D.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Här också senare av eget intresse lärt mig allt om växelströmsgeneratorn. Var utbildad bilelektriker på den tiden men idag går det i princip inte alls att laga något själv och allt sitter alldeles för trångt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

En gammal kompis, Calle L, kom och hälsade på, lade sig under bilen, joxade lite, konstaterade oxid på en anslutning på solenoiden, joxade lite och så var det åtgärdat! :)

Nu startar bilen! Fortfarande finns dock misstanken kvar att larmet, Cargard 950S, kan få för sig att bryta strömmen till startmotorn ibland. Lite osäkert känns det fortfarande så jag ska ta till bilen till Stenungsund och larmdoktorn "Moody" någon gång nästa vecka. Mina gamla fjärrkontroller behöver nog bytas nu!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen