• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten dator

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Tack Fredik,

Det syns ju tydligt att jag fick fel information

Men han var också helt ointresserad att sälja den, så det var nog tur att han inte visste mer.

:D Carina
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Liten dator

Det beror ju helt på vad man ska använda den till, som surfdator o kolla mailen är den helt ypperlig. det finns ju även openoffice och dokumenten är kompartibla med win office. Sen finns det ju en massa program för Linux och många är gratis. eftersom man slipper windows så kommer man ifrån många virus och sånt strul också. dessutom så startar den upp på halva tiden.
Min son har beställt en asus eee 900 får se när den kommer så lämnar jag vidare rapport hur det fungerar. men enligt Robert edlund så fungerade ju Telias bredband direkt.

Här kan man se en demo vad den kan ASUS | Eee PC

Peter
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Liten dator

Hej! Har idag bytt in Packard Bell som köptes in i veckan (höll inte batteri mer än 30min). Det blev denna lilla Asus 900 efter att läst om den här på klubben.
Helnöjd.
Sunesson
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Liten dator

Hm! mina vänner har nu köpt denna lilla pc 900 med linux. Vad för ska det vara XP?
I linux behöver jag inte antivirusprogram. Vilket jag tycker är skönt i min fasta dator hemma så låste Norton2008 det helt. jag vet att det inte var virus el dyl i den. ed mina behov med foto m.m så känns denna så bra att ha på resande fot. Som ni tidigare belyst så kan man ju föra över foto eftehand på USB minne. Kan gott förstå att några tycker att det är svårt att skriva med det lilla tangenbordet. kanske inga grovarbetarhänder. vi är nöjda nu för att vi känner att på resande fot kan vi ha kontakt med er. Från Växjö till Ritsem i juni kände vi att kontakt är trevligt. Husbilsklubben är längtansfull att deltaga i. Jörgen o jag brukar säga att i klubben har vi ett levande uppslagsverk. Mvh Lena o Jörgen Sunesson
 

Leif & Karin

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Hej Carina,(och alla andra i ämnet).
Sitter på tåget på väg hem till familj och husbil och
läser er diskussion om den dator som jag använder
dagligen. jag har Windows i min vanliga "släpbara"
jobbator och Linux i min Asus Eee. Har inte haft några problem
att överföra dokument mellan MS Office och Openoffice,
inte heller några problem med USB eller surfande. Fungerar
med andra ord jättebra,men den blir varm!!! (Inte
brännskadande - men i alla fall! Jag tycker att en av de största
fördelarna är riskspridningen med att ha två olika datorer igång,
det blir liksom en "automatisk säkerhetskopiering. Leif
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Liten dator

Hej! Sitter just nu och skriver på en asus eee 900, helt fantastisk liten maskin. kan inget annat än rekomendera denna. detta är ju sonens men kommer att skaffa en själv. känns hur bra som helst. skönt att slippa windows. är snabbstartad enkel att använda som surf och maildator. visserligen liknar det windows väldigt mycket men det finns en del man måste lära om. så omdömmet är ++++++.

Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Liten dator

Hej, jag vill bara göra er uppmärksamma på en annan variant av "billig" och strömsnål dator till husbilen. Jag köpte en bättre beg. DELL D400 - 12,1 tum's kärm, av en seriös mindre datorbutik. 2400:- (nypris 13.000:) med XP proff. lic. med allla uppgradareringar installerat och klart. Funkar utmärkt drar bara mellan 2 och 3 Amp. beroende av belastning. Slår troligtvis alla smådatorer på fingrarna trots en hemsk ålder av 2-3 år.
Detta skrivet på denna dator med Tele 2's mobila snåluppkoppling för 99:- per mån.

Det börjar dra lite kallt från sjön utanför så jag tackar för mig för denna gång, skall stänga till fönstren (i husbilen), gå ett varv med katten (Busan) och sova avgiftsfritt åter en natt.

M. mycket v. sommarhälsningar. JANKRO.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Liten dator

Tack för detta Peter känns tryggt efter mitt inköp av densamma.
Är man okunnig så är det goda råd som gäller.
Mvh Sunesson
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Hej Carina

Min hustru har en mini Laptop Asus EEE PC 4G och jag har noterat att det är få saker som hon uppskattar så mycket som denna lilla dator.
Jag har knappt fått använda den, hon ser den som sin lilla högst privata notisbok som ingen annan får röra.
Det jag har lagt märke till med denna lilla dator är att den är ohyggligt snabb med sitt Flash minne och därmed annorlunda och kul att jobba med, startar direkt.
En annan uppskattad egenskap är att den fångar lätt upp andra oskyddade nätverk, sist vi var ute fick vi kontakt med 7 st olika nätverk när vi stannade till med husbilen i ett villakvarter.
Batteritiden är också överlägsen vanliga Laptops, över 3 timmar.
Nackdelen är väl att det inte finns någon DVD brännare i den, men då hade den heller inte varit så liten och smäcker.

Men jag får en känsla av att denna skapelse är ämnad för det feminina könet då den endast finns i rosa, pärlemor samt mintgrönt.
- Inga macho färger precis.

Torbjörn
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Liten dator

Man kan ju köpa en extern hårddisk som är USB ansluten så har man 500Gb mer lagringsutrymme för 700:-
Har man nån gammal 2,5 " hårddisk liggande kan man köpa ett kabinett för 1 hundralapp. Måste dock formateras för Linux.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Liten dator

Det finns små lådor som passar de flesat sorters hårddiskar. Så har man en disk över, kan man köpa en låda till den och ha den som extern disk.
Har man en liten eeePC med linux, så går det väl dessutom utmärkt att ha disken som NTFS (windows), för det kan Linux läsa. Då kan man flytta filer mellan olika datorer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Liten dator

Sonen skaffade mobild bredband från telia till sin eee 900. anslöt och det började fungera direkt. Inga problem alls.

Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten dator

Man kan ju köpa en extern hårddisk som är USB ansluten så har man 500Gb mer lagringsutrymme för 700:-
Har man nån gammal 2,5 " hårddisk liggande kan man köpa ett kabinett för 1 hundralapp. Måste dock formateras för Linux.

Du kan formatere med FAT32 eller FAT64 filsystem slik at det ikke blir problemer med å koble disken til en Windows maskin. Det finnes muligheter for å bruke NTFS, men jeg er ikke sikker på om driveren er installert på eee maskinene. FAT32 var filsystemet til win9x og winME, og kan leses og skrives av alle OS - null sikkerhet, men det fungerer.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Hej alla,

Jag har köpt en ASUS Eee900 nu, och den är snabb :D
Verkligen en glad :twitcy: överraskning

Carina :):)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Liten dator

Min dotter lyckades få tag på en igår - hon är helnöjd.

Gick igång direkt på det egna krypterade nätverket, och fungerade med ett USB-minne med worddokument som kunde läsas utan problem...från Windows XP.

DS

ps
pris : 2990:- på SIBA

ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Liten dator

:confused:Min stationära pajade för en vecka sedan då stod jag i valet om att använda min laptop till bokföringen men insåg att det var bättre med en stationär.
Hade jag nu tagit lappen till bokföring så hade jag med köpt en sådan,jag får väl medge att man funderar på om man gjort rätt.:confused::confused::confused:Det är klart man blir sugen.

(Tur att man köpte en extern hårdisk för ngr veckor sen jag hann faktiskt att få över korten på den innan den pajade.Jag hade nog det på känn.)/susanne
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

ASUS kommer att släppa EEE PC 901 i september här i Sverige sägs det. I stor sett samma som 900:an men med strömsnålare och snabbare processor, lite stabilare hölje mm. Bättre batteritid är också ett plus (4-8 timmar). Dessutom får man med bluetooth och senaste WLAN standarden.

Tyvärr blir den nog en 500 till 1000 spänn dyrare :(
 
Toppen