• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten dator

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Har sett reklam om en liten dator, som kan vara praktisk om man inte vill släpa med sig den vanliga bärbara.
Men frågan är om den kan vara något att ha? Någon som vet ?

Asus EEE PC 9" VIT
Intel Mobile processor
1024 MB internminne
Trådlöst nätverk 802.11b/g
16GB SSD för lagring av filer
Operativsystemet Linux

Liten lätt bärbar dator. Eee PC är byggd med energisnål design och teknik vilket ger en mycket lång drifttid.
pixel.gif
Eee PC är komplett med flera programvaror så som antivirus program, Openoffice (ordbehandling, kalkylprogram, presentationer), webmail, messenger, skype, Ebook läsare, PDF läsare, musikspelare, videospelare, bildläsare och mycket mera. Med en 9" skärm och en vikt på 1.1Kg blir den en perfekt reskamrat i arbetet eller semestern.
pixel.gif
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Liten dator

Hejsan Carina,

Finns också med operativsystemet XP.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Såg en annons på expert med extrapris 2495.- men på hemsidan står det 2995.-
(kanske kanpanj i vissa affärer)
ska in i en affär och kolla idag, vad som ingår
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Liten dator

Kolla så att du köper den senaste modellen..
Min dotter spanar på en sådan, och det lär ha kommit ut en ny med mer minne, bla alldeles nyligen.
ds
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Liten dator

Hej! Vår son har 700- modellen. Vilken maskin, lätt, mångsidig och praktiskt. För foton ocv dokument måste man dock ta med sig en extern hårddisk, men man får ju samtidigt en säkrare lagring.

Kommer själv att skaffa 900:n så fort den finns i affärerna. Skälen är enkla:
-XP
-Vikt
-snabb att starta upp
-inbyggd kamera, mikrofon, och viktigaste applikationerna.
-och inte minst i husbilen: strömförbrukning

I dag kör jag med en ACER 5024 15,4", för stor, lång starttid och tung, och drar 110W, vilket är för mycket trots fina prestandan.

hälsning
jyrkla/274
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Usch, vaför skriver ni om sådana saker? Jag blir bara köpsugen. Jag såg något liknande på Elgiganten men med mindre minne för knappa 3 000:-. Denna verkar klart bättre. Skulle vara kanon för surfning och ordbehandling (skriva reseberättelse under resans gång) men kanske inte till mellanlagring av bilder. Men jag antar att det går att koppla till en USB-hårddisk för bildlagring?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Liten dator

En fråga till Micke inte för lagring av bilder kanske är den för liten eller är det ngt annat/susanne
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

:twitcy: Michael visst blir man köpsugen :spinny:

Ringde och fick reda på att erbjudandet med 2495.- gäller i stormarknadsbutikerna
och de var slut nu, men beställda till att komma in denna vecka
:wideeyed:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Susanne: med endast 16Gb för lagring av filer så misstänker jag att det snart blir fullt om man är ute på resande fot några veckor. Men det beror förståss på hur stor plats operativsystem och andra program tar tillsammans med eventuella musikfiler mm. Säg att halva lagringsutrymmet är kvar så skulle jag få plats med knappt 700 bilder. Men det beror givetvis på vilken filtyp och upplösning som kameran är byggd för och inställd på och om man kör med bracketing, dvs alternativexponeringar av varje bild.

Formatet på datorn är dock mycket lockande. Liten och behändig gör den lätt att stuva undan och ta fram.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Liten dator

Den är smidig perfekt att ha med sig överallt det är klart 700 bilder tar man ju snart i alla fall jag.
Det är ju vitsen med digitalkamera det tål att tänkas på,jag undrar om inte firman behöver en sådan:twitcy:/susanne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten dator

MSI har nettop sluppet sin lille kompakte, litt større en eee - den har 10" skjerm i stedet for 7" eller 9" som de to modellen av eee. Har også en "normal" harddisk på 80MB i stedet for den lille SSD som sitter i eee. Prisen omtrent den samme som eee 900 - og den inkluderer Windows i prisen. EEE 900 med XP blir noe dyrere enn med Linux. Hardware.no - Prisguide - MSI U100 Wind for litt info. Til sammenligning: Hardware.no - Prisguide - Asus Eee PC 900
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Liten dator

Michael, 700 bilder som tar 8 Gigabyte....
Vilken upplösning använder du då ?

Kollade nyss på mina bilder från Nikon med 6 Mpixel och där blir de ca 1 - 1.5 Mbyte.
Minst 6000 bilder skulle jag få plats med, med min upplösning.

Eller räknar jag fel ?

Dag
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Liten dator

Hejsan,

Asus EEE PC 9" är på vägen ut därför säljer dom den 700 modellen jätte billigt. Jag väntar istället på den nyare generationen Asus EEE PC 1001 10".

Se här Asus Eee PC 1001 | MicroPC
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Hundvakten: Jag exponerar med en 6Mpixelkamera i RAW + JPG och oftast bracketing tre bilder. Det ger tre alternativexponeringar om ca 3,5MB vardera i Raw plus tre stycken JPG á 1,5MB. Lite onödigt kan tyckas men ger en viss säkerhet och kostar i princip inget extra. Jag rensar när jag kommit hem och har tillgång till en bättre skärm.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Liten dator

Hej, jag är lite för dåligt påläst för detta inlägg just nu, men vid ev. köp tänk på att mobilt USB modem förmodligen inte är kompatibelt om ni väljer Linux op.sys.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Liten dator

Jankro,

Helt rätt, USB är en mycket viktigt del av en data därför säljer dom också den i XP version. Många drivers saknas i Linux eller fungerar dåligt. Håller med om att Linux är bättre än XP IFALL man håller sig till vanliga drivrutiner eller kan skriva sina egna drivrutiner så är det inget tvekan Linus är bättre ;)
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Liten dator

Hepp...

Ni som använder E220 som jag belyst tidigare kan gott använda Linux.
ni som har äldre kärna kan kolla denna länken HUAWEI E220 HSDPA USB 3G MODEM in Linux

När det gäller den lilla Eee så var jag o kollade på den nya modellen...
verkar ju faktiskt helt ok som "strand dator" för att kolla lite mail o så...
Den e ju onekligen "Lätt Släpad" om man jämför med en vanlig Notebook
(föredrar ju att säga laptop men efter incidenten med nakna mannen som brände de ädlare delarna på den efter att haft den i knät så kan jag inte hitta någon tillverkare av laptop´s längre :)

MvH

Fredrik
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Var och kollade på datorn igår, och den var onekligen "bärbar" liten och behändig
men det gick inte att ladda ner någon annan programvara eller ens mobilt internet.

Så den var begränsad i användning. :(
Men det kommer säkert någon annan som har ett bredare användningsområde :twitcy:
 
Toppen