• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten dator

Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Hej alla,

Jag har köpt en ASUS Eee900 nu, och den är snabb :D
Verkligen en glad :twitcy: överraskning

Carina :):)
hej Carina
hvordan fungere den ?
den kan fås på tilbud for 2145 d kr. nu men i en test har jeg set at man ikke kan anvende
3 G mobilt internet med den.
og det er jo det vi anvender i Sverige
hilsen Marianne
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Jag har Telias mobila bredband och den fungerar fint

:D:) Ja é så glá över min lilla dator !!
Det är nog den bästa "bra ha" grej jag köpt :yes:
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Liten dator

Hej här är en länk till Ny tekniks test av besta (handväsk datorn)
Atomkraft för handväskan - Ny Teknik
Mvh Jörgen
ps jag läste inte båda sidorna så jag såg inte att du redan köpt den och jag vet inte hur jag skall deleta ett inlägg så jag får hoppas att det är någon annan som har nytta av detta
 
Senast redigerad av en moderator:

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Liten dator

Hej!
Jag undrar om ni som köpt den lilla datorn fortfarande är nöjda med den? Ser att det kommit en ny Acus som heter 901 som bl.a har längre batteritid.
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Liten dator

Hej!
Vi köpte i förra veckan en ny modell som heter Asus 904 HD, den har 80 GB i minne,0,99GB ram och 900 MHz processor, har surfat upp till 4 tim med telias 3 G modem. Om du inte surfar räcker batteriet c:a 4,5 -5 tim. Vi är helnöjda med denna lilla dator, men som kostade lite mera jag betalade 3299:- s.kr
M.V.H. Fri-herren m. familj
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Med en 9-10" skärm kan det bli "dyrare" - måste väl köpa nya glasögon då?? :)

Kom ihåg när vi fick datorer på jobbet nån gång i mitten på 80-talet - ojoj - 14-15 tums skärmar - de var grejer det.

Skämt åsido - så tror jag på bärbara datorer men med möjlighet till meranvändning tex så brukar vi titta på filmer i vår bärbara när vi är ute med båten eller när vi hyrt HB - och då är det behagligare med lite större skärm.

Övergår nog nästa gång från stationär dator här hemma till en bärbar med större skärm som kan meranvändas på olika sätt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Liten dator

Hej,

Har nu haft vår nya husbilsdator Asus 901 en tid med Windows XP. Trodde skärmen skulle vara svår att läsa, men helt OK tycker vi. Bra batteritid men litet minne. Kör den med ICE-net, som väl fyller våra behov. Har köpt till en liten hårddisk för fotoprogram,Word mm. Enda felet är att den blanka ytan blir full av fingeravtryck......
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Jag har en 901:a men orginal Xandros operativ åkte på den binära soptippen och ersattes av Ubuntu-eee (linux). Mycket snyggare och bättre enl min mening.
Med extern HD på 160G klarar man sig långt. Batteriet räcker mer än 5 timmar med trådlöst LAN igång så det får betraktas som OK.

Bifogar skärmdump av gränssnittet.

Skärmbild-1.jpg
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Liten dator

Mitt förslag om ni skall spara bilder, köp då ett USB Minne på 4 gb och spara alla dokument och bilder i det, en dator kan krascha som bekant och då är allt borta.
Mvh Curt
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

:yes: Är fortfarande nöjd med datorn,

Har inte utforskat vad den kan än, men praktisk att ha med sig och så gillar jag snabbheten
:) Carina
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Liten dator

Dell verkar ha kommit med en ny liten bärbar - fick detta idag:

- Ny minidator från Dell
46969.gif
Dell Inspiron Mini 12 är det senaste tillskottet till marknaden för lätta bärbara datorer. Modellen väger 1,24 kilo och är cirka 2,34 centimeter tjock, och under skalet finns en Intel Atom-processor, en hårddisk på mellan 40 och 80 gigabyte och 1 gigabyte minne. Bildskärmen är på 12,1 tum och klarar 1 280 x 800 pixlar, och har en minimalistisk webbkamera inbyggd i den övre kanten. Datorn har för övrigt stöd för bluetooth och 802.11b/g. I det stora hela kan man med andra ord säga att det är en ganska ordinär modell.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten dator

Varning!

Kör inte minidatorn, i varje fall inte Asusarna på 19 volt i husbilen!
Dom tål inte mer än 12 volt. Får dom 19 volt så bränner dom sönder!

Detta gäller inte vanliga "fullstora" laptops, som vanligtvis behöver 19 volt.

Läs texten noga på datorns transformator!

Jappe
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Liten dator

Finns originaladaptrar till Asus 900-serie, som ger en stabil 12 V spänning ut från ett ciguttag i husbilen. På medföljande 220 V laddare står output 12 V, 3 A.
Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten dator

Jeg ville brukt en stabilisert 12V forsyning til ASUS 900 serien, mulig at de ikke liker ladespenning på 14,4 heller.
 
Toppen