• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite om partikelfilter i nyare HB...

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Så vitt jag vet så kollas inte bilar med partikelfilter som bilar utan partikelfilter, på min Opel med partikelfilter gjordes ingen rökgastest utan de kollade bara så att systemet inte hade några felkoder för avgasreningen.

Skulle partikelfiltret dra igång reningen under ett rökgastest så skulle nog alla värden bli tokiga.

Fiat verkstaden håller på och kollar med fiatsupport, om registreringen har blivit fel, eftersom du/ni mycket riktigt påpekade att min bil inte har partikelfilter, och således kan få ha ett högre K-värde vid besiktning.
Dock kommer det då att krävas en registreringbesiktning.
Skall bli spännande att se vem som står för kalaset.
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Lariva2, har din Fiat 2011 verkligen partikelfilter, detta kom först 2012 enligt lagkrav iom att euro5 infördes!
Tidigare Fiathusbilar kunde enligt särskild extra beställning erhållas med partikelfilter till en extrakostnad på ca 10.000:-.

Har själv en 3-lit Fiat 2012, med aut 5 ton alltså med partikelfilter som nu rullat ca 3.500 mil - har inte haft några som helst problem, partikelfiltret märks överhuvudtaget inte av! Vad mer, eftersom automaten reglerar de varvtal som motorn arbetar med så tillhör jag inte dem som varvar ur, se följande info om hastighet/varvtal!

Vid en verklig hastighet (enl GPS'en), har min Fiatmotor följande vartal;
75 km/t - 1450 r/m
85 km/t - 1750 r/m
96 km/t - 2100 r/m
Och mycket fortare kör man knappast normalt med en husbil, eftersom jag som sagt ovan inte haft det minsta minsta problem så förstår jag alltså inte dem som "förespråkar" för dieslar extrema varvtal pga partikelfiltret. Vitsen med dieslar är ju lägre varvtal, högt vridmoment och lägre bränsleförbrukning vid lägre varv utvecklingen av motorer går ju framåt.

När generering (=rengjöring/förbränning av uppfångade sotpartiklar) av filtret sker, sprutas extra bränsle in i motorn via motorns ordinarie insprutare. Det innebär att partikelfiltret en viss period hålls upphettat till 600 grader vilket är optimalt för regenereringen. Detta har inget med varvtalet att göra utan motorn ska arbeta normalt under regenereringsprocessen.

Problem kan ev uppstå om man bara/ofta kör korta sträckor så att kompletta regenereringsprocesser sällan eller aldrig fullföljs (en komplett process tar ca 15-20 min under normal körning!
Tack för tipset. Den har nog blivit inreggad fel.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Ytterligare en detalj som verkar viktigt med partikelfilter i dieselbilar.
Läste om EGR ventilen som ju låter en del av avgaserna återcirkulera från avgassystemet tillbaka till insuget. Låter lite lurt, men avsikten är förmodligen god. Den skall huvudsakligen arbeta med låga varv, så att exempelvis vid köer minskar utsläppen. Kruxet är att även dessa manicker krånglar och kan hänga sig helt eller delvis. De blir helt enkelt sotiga invändigt och kärvar. När detta händer så transporteras sot i motorn vilket skiter ned oljan och sliter onödigt ventiler etc. Det värsta är nog att prestandan minskar och partikelfiltern blir igensatt i förtid.
Alltså, var noga med skicket på EGR ventilen. Jag tror att en rengöring vid varje gång man byter tex. bränslefiltret är på sin plats. Ofta relativt enkelt arbete men smutsigt. Håller på och läser mer om detta, och hoppas inlägg från andra mer insatta....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Inte billigt en olja lämpligt med partikelfiltermotor.
Det är en speciell olja med låg askhalt. Risken är stor att du blir skinnad. På en mack garanterat. Jag har en bil med partikelfilter och har undersökt detta problem då jag fick problem med filtret just för att jag slarvade med oljan.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t98693/

Detta är mycket intressant för denna tråd. Ger lite perspektiv på problemet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Det står om detta i mina tidigare inlägg, men jag kan uppdatera saken.
Jag använde en vanlig högklassig olja, syntet och allt det där, men inte avsedd för bilar med partikelfilter, alltså olja typ C2, C3, som har den lägre askhalten. Inte bara det, jag fyllde ca en liter för mycket som jag då trodde hade en stor betydelse för igensatt partikelfilter.

Numera, eller just nu, tror jag att orsaken för mina problem har varit en kärvande ERG ventil som i sin tur orsakat en kraftigt ökande sotmängd och därmed igensatt partikelfilter. Är som sagt inte hundra på det här, men jag skall studera vidare ämnet.

Jag läste på trimmarsidorna att det första de gör är att ta bort, eller pluggar ERG ventilen då den förstör ju all trimning i dieslarna. Tar man bort ERG funktionen minskar också bränsleförbrukningen markant, sägs det. Detta senare är ju alltid intressant....

Den här tråden är förresten otroligt populär utanför HBK. Googlar man på ämnet hamnar detta högt upp på första sidan....;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Det finns en funktion till på ALLA motorer sedan 1969.
Den slutna vevhusventilationen som leder tillbaka olje- vatten-dimma direkt in i insuget igen.
Har själv sett igenkloggade turbon, spjäll i variabla insug, intercoolers m.m.
Ibland med haverier.

Detta går dock ganska enkelt att lösa själv genom att montera en s.k. OCC, Oil Catch Can.


Den innehåller en demister som enkelt fångar upp "klägget" i en behållare, och man besparar motorn detta, samt sparar ev. många tusenlappar när man åtminstånde slipper dessa haverier.


[youtube]3KrSn3BoeLE[/youtube]

https://www.youtube.com/embed/3KrSn3BoeLE?hd=1&vq=hd1080&rel=0
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Det står om detta i mina tidigare inlägg, men jag kan uppdatera saken.
Jag använde en vanlig högklassig olja, syntet och allt det där, men inte avsedd för bilar med partikelfilter, alltså olja typ C2, C3, som har den lägre askhalten. Inte bara det, jag fyllde ca en liter för mycket som jag då trodde hade en stor betydelse för igensatt partikelfilter.

Numera, eller just nu, tror jag att orsaken för mina problem har varit en kärvande ERG ventil som i sin tur orsakat en kraftigt ökande sotmängd och därmed igensatt partikelfilter. Är som sagt inte hundra på det här, men jag skall studera vidare ämnet.

Jag läste på trimmarsidorna att det första de gör är att ta bort, eller pluggar ERG ventilen då den förstör ju all trimning i dieslarna. Tar man bort ERG funktionen minskar också bränsleförbrukningen markant, sägs det. Detta senare är ju alltid intressant....

Den här tråden är förresten otroligt populär utanför HBK. Googlar man på ämnet hamnar detta högt upp på första sidan....;)

Det kan mycket väl vara oljan som startade en händelsekedja.
Askan i (den för motorn felaktiga) motoroljan sätter sig i DPF, och kan inte avlägsnas med regenerering. Aska brinner inte som bekant.

Detta resulterar i ett högre avgasmottryck än det avsedda -> detta orsakar större tryckskillnad avgassystem/insug = större flöde genom EGR ventilen.

Ett för stort EGR/avgasflöde till insuget tar upp plats, avgaser i stället för luft,
detta medför lägre luftöverskott i förbränningen.

Lägre luftöverskott än det som konstruktörerna tänkt sig ger en förbränning med mer partiklar/sot.
Ännu mer partiklar/sot tas in i förbränningsrummet.....

Ta DAAA, vi har en on cirkel, som slutar med ett tätt partikelfilter.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Händelsekedjan som du beskriver är troligt. För mig har det bara akademiskt intresse då jag ändå tar bort partikelfiltern och EGR ventilen permanent. Jag gör det främst för att spara bränsle och att slippa återkommande felmeddelanden och ombesiktningar.
Jag resonerar som så, att om en motor tar mindre bränsle så är den också miljövänligare totalt sett. Partiklar och andra skadliga ämnen? Visst, de ökar i min näromgivning i ungefär samma proportion som om någon lade en sandkorn till Sahara. Här kör bönderna dygnet runt med sina jättemaskiner utan någon som helst rening med gott samvete.
Ang. trådens ämne och alla preventiva tips, så tror jag också att motoroljan är en nyckelfaktor i ekvationen. Läste om Agrols förklaringar till olika oljeegenskaper och där fann man intressanta detaljer mellan oljekvalite C2 och C3. Bägge är ju ok för PDF motorer, men har likväl olika egenskaper. Läs mer om detta i http://www.husbilsklubben.se/forums/t98693/
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Hej!
I alla turer och inlägg ang. funktion/bristande funktion av partikelfilter kommer ofta EGR-ventilens funktion in i bilden. Enligt vad jag trott mig veta och fortfarande anser är EGR-ventilens huvudsakliga uppgift att få ner halten av kväve-oxider (NOX) i avgaserna. Kväve och syre är normalt inte så benägna att ingå föreningar men vid hög förbränningstemperatur (vilket är fallet i en dieselmotor) uppstår NOX. Eftersom även kväveoxidvärdena finns med som gränsvärden i certifikat-kraven för utsläpp under olika körförhållanden används EGR-ventilen för att återföra en viss mängd avgaser till förbränningsrummet (cylindern) igen. Den återförda avgasmängden upptar då en viss volym som gör att förbränningstemperaturen sänks och mindre mängd NOX blir resultatet. Tyvärr blir ju motorn även något mindre effektiv när man åstadkomma detta. Rikligt med syre ger mera effekt men tyvärr högre halter kväveoxid.
NOX-halten är inget som mäts vid besiktning (går helt enkelt inte att skapa en sådan körcykel med enkla medel). Man kan endast bedöma ventilens funktion.
Det är givetvis riktigt att även en del partiklar cirkulerar genom ventilen och genom motorn en extra gång.
Detta är mina reflektioner kring detta komplex tema.
Hälsningar till alla engagerade!
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

EGR på en dieselmotor talar mot allt förnuft...

Det brukar vara en bra idé att sätta den ur funktion men det kan orsaka felkoder på moderna "elektroniska" motorer.

Men det finns kit även för dessa. Jag har dock ingen erfarenhet av att göra det på en Iveco/Fiat/Citroen/Peugeot men väl på andra bilmärken.

www.ebay.co.uk
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Många hemmasnickrade teorier i den här tråden.

Sot-inlagring i partikelfilter sker vid ofullständig förbränning. Ofullständig förbränning är störst vid låg motortemperatur. Helt rätt som någon skrev får man då mycket sot som lagras upp i filtret om man kör många korta körsträckor där motorn inte hinner bli genomvarm. Långvarig kö-körning ger också stor sot-inlagring, liksom all tomgångskörning.

Husbilar med hög tjänstevikt och stort luftmotstånd har alla förutsättningar att för att ha mindre problem med sot-inlagring än motsvarande skåpbilar som körs av hantverkare i stadstrafik.

En naturlig regenerering av filtret (bränna ur sot) sker vid körning med hög last. När inte denna räcker till så finns en regenereringsmod i motorns mjukvara som hjälper till att höja avgastemperaturen för att bränna ur sotet i partikelfiltret.

Men visst är det komplicerad teknik, som kan ge upphov till problem.
 
Toppen