• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka motoroljor går till Fiat

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej jag har en Kabe TM 750G -09 och jag försöker ta reda på vilka oljor som säljs här i Sverige på Biltema,Ok, Statoil, Shell, Mekonomen, Granngården, som uppfyller Fiats Spec för Ducatos multijet 160 med partikelfilter?
Vad har ni för oljor i era motorer?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

I din instruktionsbok står det vilken API / SAE-standard det skall vara likaså viskositet. Du kan köpa vilken olja du vill som är samma som överensstämmer med vad som står i instruktionsboken.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Inte billigt en olja lämpligt med partikelfiltermotor.
Det är en speciell olja med låg askhalt. Risken är stor att du blir skinnad. På en mack garanterat. Jag har en bil med partikelfilter och har undersökt detta problem då jag fick problem med filtret just för att jag slarvade med oljan. Av alla platser, så har Ullareds GKås en sådan olja, billigast i Sverige. 5 liter kostar 299kr. Förpackningen är guldfärgad och den har genomskärningsbilder av en motor. viskositeten är 5-30
Specifikationen följande:
ACEA C3, ACEA A3/B4 -04 MB Freigabe 229.51 VW 50400, 50700 BMW longlife 04 Porche C30
Vilken fabrikant spelar inte någon roll annat än anger vinstnivån för oljan. Mobil och Schell har de högsta vinsterna, tror jag, men enskillda mackägare är inte heller blyga......
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Jag använder Biltemas C2 olja 5-30,den fyller Fiats krav.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Hej

Jeg får skiftet olie og olie filter på Fiat værksted i Danmark, hvert efterår.

Pris i dkr for olie, filter, og bortskaffelse af gl. Olie 1250 dkr, dette er vel
Ca 1500 sek, og så er det korrekt olie og jeg skal ikke selv blive beskidt

Er det dyrt ?

Flemming
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Hej

Jeg får skiftet olie og olie filter på Fiat værksted i Danmark, hvert efterår.

Pris i dkr for olie, filter, og bortskaffelse af gl. Olie 1250 dkr, dette er vel
Ca 1500 sek, og så er det korrekt olie og jeg skal ikke selv blive beskidt

Er det dyrt ?

Flemming

Nej, det är ett bra pris.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Var uppmärksam på att i handboken angiven oljemängd kan vara för mycket.
I min går det bara i dryga 5 liter, tror manualen säger över 6l.
Verkstaden som servar mina bilar trodde inte riktigt på mig då dom tagit ut Fiats serviceschema, men så är det.
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Jag kör med den här

[FONT=&quot]Selenia WR Pure Energy 5W-30 104:- / L hos däckonline.


:spinny:[/FONT]
 
B

bragges

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

som bilmekaniker så ser man i motorer som går på billig olja och de som går på de dyrare oljorna.är som dag o natt.så bruka inte billig olja om ni ska ha en motor som håller.och kör aldrig på långlive service
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

som bilmekaniker så ser man i motorer som går på billig olja och de som går på de dyrare oljorna.är som dag o natt.så bruka inte billig olja om ni ska ha en motor som håller.och kör aldrig på långlive service

Vad betyder longlive service?

Hos BiÖ anser de att man skall byta olja, filter varje år och göra hela servicen enligt boken vartannat. Synpunkter.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

som bilmekaniker så ser man i motorer som går på billig olja och de som går på de dyrare oljorna.är som dag o natt.så bruka inte billig olja om ni ska ha en motor som håller.och kör aldrig på långlive service

Vilka verkliga bevis finns för att det är oljan som påverkat motorns förslitningsgrad?
Vet du alltid vilken olja som varit i motorn och hur länge den kvaliteten använts?
Hur har motorer körts? Det kan teoretiskt sett vara så att bilägare som köper olja som inte uppfyller kraven för den motorn också är oaktsammare på andra sätt med sin motor, hårda kallkörningar, höga varvtal osv.

Oljetrådar på forum är alltid lika spännande, inte ens religiösa forum kan ha så heta debatter (antar jag)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Kollade på Fiat och dom svarade att med märkningen C2 var oljan godkänd och jag kan använda den, byter på hösten varje år när jag ställer av bilen.
 
Toppen