• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite kursmaterial för common rail diesel

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

I en del av de trådar jag läst i forumet har vissa funderingar yppats över hur insprutningssystemet i en common rail diesel fungerar, vad det består av för komponenter och hur grundreglerna för felsökning i ett sådant ser ut. För den som är intresserad finns en väldigt bra genomgång av systemet i bifogad länk och som förhoppningssvis ger klarhet på diverse olika frågetecken. Texten är på engelska, men gissar att de flesta av er fixar det, men i annat fall finns förstås Google translate eller annat, lämpligt översättningsverktyg. :) Materialet går att ladda ner, men härbärgerar själv en kopia av detta på min hårdisk som är i PDF-format; vilken jag också gärna delar med mig av om någon så skulle önska.

Hoppas det kommer någon till användning.

 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Det har förekommit tips på felsökning där man lossar anslutningar i insprutningssystemet.
Detta kunde man göra på äldre system, inte på common rail insprutningar.

Se varningen på sidan 24 i det länkade kursmaterialet:

Visa bilaga 194450
Dessvärre är det så Michael S och bra att du tog upp säkerhetsaspekterna för den som kanske annars hoppar över dem. Det är en mycket dålig idé, så som man gjorde förut, att lossa på spridarrören i tron att se om diesel matas fram till spridaren i en common rail. Förutom att det är farligt att lossa komponenter i insprutningssystemet så blir det tvärstopp i maskineriet då rail-trycket dumpas inom några ms. Alltså en felsökningsmetod som inte fungerar och återigen; farlig. Dessutom kan det blir riktigt obehagligt om man råkar peta i kontaktstycket på motorer med piezo-spridare som styrs av spänninngar som inte är helt ofarliga; ja rent läskiga! Kort sagt: det finns mycket att säga om common rail-dieslar, men hoppas i vart fall att innehållet ger någon en aha-upplevelse :)
 
Toppen