Lite kursmaterial för common rail diesel

Elektronikern

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Hej!

I en del av de trådar jag läst i forumet har vissa funderingar yppats över hur insprutningssystemet i en common rail diesel fungerar, vad det består av för komponenter och hur grundreglerna för felsökning i ett sådant ser ut. För den som är intresserad finns en väldigt bra genomgång av systemet i bifogad länk och som förhoppningssvis ger klarhet på diverse olika frågetecken. Texten är på engelska, men gissar att de flesta av er fixar det, men i annat fall finns förstås Google translate eller annat, lämpligt översättningsverktyg. :) Materialet går att ladda ner, men härbärgerar själv en kopia av detta på min hårdisk som är i PDF-format; vilken jag också gärna delar med mig av om någon så skulle önska.

Hoppas det kommer någon till användning.

Elektronikern

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Det har förekommit tips på felsökning där man lossar anslutningar i insprutningssystemet.
Detta kunde man göra på äldre system, inte på common rail insprutningar.

Se varningen på sidan 24 i det länkade kursmaterialet:

Visa bilaga 194450
Dessvärre är det så Michael S och bra att du tog upp säkerhetsaspekterna för den som kanske annars hoppar över dem. Det är en mycket dålig idé, så som man gjorde förut, att lossa på spridarrören i tron att se om diesel matas fram till spridaren i en common rail. Förutom att det är farligt att lossa komponenter i insprutningssystemet så blir det tvärstopp i maskineriet då rail-trycket dumpas inom några ms. Alltså en felsökningsmetod som inte fungerar och återigen; farlig. Dessutom kan det blir riktigt obehagligt om man råkar peta i kontaktstycket på motorer med piezo-spridare som styrs av spänninngar som inte är helt ofarliga; ja rent läskiga! Kort sagt: det finns mycket att säga om common rail-dieslar, men hoppas i vart fall att innehållet ger någon en aha-upplevelse :)

Toppen