Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Jag har lite frågor till er som har koll på det där med laddning och förbrukning.
Jag är tyvärr inte så bra på ellära, så svara begripligt så även en novis som jag fattar ...
Vi har en kontrollpanel som heter DT 220 och elblock EBL 220-2.
När vi stänger av i stort sett alla förbrukare föutom kylskåpet och ALDEpannan 3010 (endast varmvatten nu på sommaren), så står det i panelen att det går åt 0,8 A
Ett larm finns inkopplat, Pro-Evo, men det är kopplat via bilbatteriet så det ska inte påverka.
Vi har även en direkt kopplad fristående kompressordriven frys, en Waeco CF-50, det går kablar direkt från bodelsbatteriet (alltså inte via EBL:en) ut till garaget där frysen står. Är det fel att frysen är kopplad så? Får panelen fel uppgifter om man har en förbrukare som inte går via EBL:en?
Nästa problem är att det tar oerhört lång tid att ladda upp batterierna igen om de har gått ner till det undre gränsvärdet på strax under 12V.
Om man kopplar på ström så tar det upp emot 12 timmar för att komma upp i 160 A, och där verkar det stanna. Borde det inte vara 180 A (vi har ju 2st 90 A batterier)?
Jag har köpt en syraprovare och ska testa batterierna, men bilen är ju bara 1 år gammal, så det borde väl inte vara så att batterierna redan är slut?
Nästa fråga, om batterierna nu är kass, är det bra att satsa på AGM batterier? Vad brukar de kosta? Finns det olika kvalitéer?
Jag funderar på att skaffa en solcell samt även en bränsecell framöver. Men klarar t.ex. en bränslecell att upprätthålla krämen i batterierna om man fricampar i flera dagar? Vi tittar på TV (har parabolanläggning på taket) i kanske ett par timmar per dygn. Under den kalla årstiden har vi ju även igång den vattenburna värmen, samt att den fristående kompressordrivna frysen alltid är med.
Tacksam för förslag och synpunkter angående detta,
/Annette
Jag är tyvärr inte så bra på ellära, så svara begripligt så även en novis som jag fattar ...
Vi har en kontrollpanel som heter DT 220 och elblock EBL 220-2.
När vi stänger av i stort sett alla förbrukare föutom kylskåpet och ALDEpannan 3010 (endast varmvatten nu på sommaren), så står det i panelen att det går åt 0,8 A
Ett larm finns inkopplat, Pro-Evo, men det är kopplat via bilbatteriet så det ska inte påverka.
Vi har även en direkt kopplad fristående kompressordriven frys, en Waeco CF-50, det går kablar direkt från bodelsbatteriet (alltså inte via EBL:en) ut till garaget där frysen står. Är det fel att frysen är kopplad så? Får panelen fel uppgifter om man har en förbrukare som inte går via EBL:en?
Nästa problem är att det tar oerhört lång tid att ladda upp batterierna igen om de har gått ner till det undre gränsvärdet på strax under 12V.
Om man kopplar på ström så tar det upp emot 12 timmar för att komma upp i 160 A, och där verkar det stanna. Borde det inte vara 180 A (vi har ju 2st 90 A batterier)?
Jag har köpt en syraprovare och ska testa batterierna, men bilen är ju bara 1 år gammal, så det borde väl inte vara så att batterierna redan är slut?
Nästa fråga, om batterierna nu är kass, är det bra att satsa på AGM batterier? Vad brukar de kosta? Finns det olika kvalitéer?
Jag funderar på att skaffa en solcell samt även en bränsecell framöver. Men klarar t.ex. en bränslecell att upprätthålla krämen i batterierna om man fricampar i flera dagar? Vi tittar på TV (har parabolanläggning på taket) i kanske ett par timmar per dygn. Under den kalla årstiden har vi ju även igång den vattenburna värmen, samt att den fristående kompressordrivna frysen alltid är med.
Tacksam för förslag och synpunkter angående detta,
/Annette