• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite frågor om förbrukning och laddning....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har lite frågor till er som har koll på det där med laddning och förbrukning.
Jag är tyvärr inte så bra på ellära, så svara begripligt så även en novis som jag fattar :eek:...

Vi har en kontrollpanel som heter DT 220 och elblock EBL 220-2.

När vi stänger av i stort sett alla förbrukare föutom kylskåpet och ALDEpannan 3010 (endast varmvatten nu på sommaren), så står det i panelen att det går åt 0,8 A

Ett larm finns inkopplat, Pro-Evo, men det är kopplat via bilbatteriet så det ska inte påverka.

Vi har även en direkt kopplad fristående kompressordriven frys, en Waeco CF-50, det går kablar direkt från bodelsbatteriet (alltså inte via EBL:en) ut till garaget där frysen står. Är det fel att frysen är kopplad så? Får panelen fel uppgifter om man har en förbrukare som inte går via EBL:en?

Nästa problem är att det tar oerhört lång tid att ladda upp batterierna igen om de har gått ner till det undre gränsvärdet på strax under 12V.
Om man kopplar på ström så tar det upp emot 12 timmar för att komma upp i 160 A, och där verkar det stanna. Borde det inte vara 180 A (vi har ju 2st 90 A batterier)?

Jag har köpt en syraprovare och ska testa batterierna, men bilen är ju bara 1 år gammal, så det borde väl inte vara så att batterierna redan är slut?

Nästa fråga, om batterierna nu är kass, är det bra att satsa på AGM batterier? Vad brukar de kosta? Finns det olika kvalitéer?

Jag funderar på att skaffa en solcell samt även en bränsecell framöver. Men klarar t.ex. en bränslecell att upprätthålla krämen i batterierna om man fricampar i flera dagar? Vi tittar på TV (har parabolanläggning på taket) i kanske ett par timmar per dygn. Under den kalla årstiden har vi ju även igång den vattenburna värmen, samt att den fristående kompressordrivna frysen alltid är med.

Tacksam för förslag och synpunkter angående detta,
/Annette
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Försöker svara på det jag kan
/ Lars

Jag har lite frågor till er som har koll på det där med laddning och förbrukning.
Jag är tyvärr inte så bra på ellära, så svara begripligt så även en novis som jag fattar :eek:...

Vi har en kontrollpanel som heter DT 220 och elblock EBL 220-2.
Har samma

När vi stänger av i stort sett alla förbrukare föutom kylskåpet och ALDEpannan 3010 (endast varmvatten nu på sommaren), så står det i panelen att det går åt 0,8 A
Det finns förbrukare som alltid ligger på, även fast bodel 12volt är avstängd
Tycker det låter lite, jag har betydlig mer "bakgrundsströmförbrukning"

Ett larm finns inkopplat, Pro-Evo, men det är kopplat via bilbatteriet så det ska inte påverka.
Samma här

Vi har även en direkt kopplad fristående kompressordriven frys, en Waeco CF-50, det går kablar direkt från bodelsbatteriet (alltså inte via EBL:en) ut till garaget där frysen står. Är det fel att frysen är kopplad så? Får panelen fel uppgifter om man har en förbrukare som inte går via EBL:en?
Du ser all förbrukning på panelen, alla dina förbrukare går ju via dina batterier

Nästa problem är att det tar oerhört lång tid att ladda upp batterierna igen om de har gått ner till det undre gränsvärdet på strax under 12V.
Ligger du under 12V så mår batterierna inte så bra, de kan bli permanent skadade

Om man kopplar på ström så tar det upp emot 12 timmar för att komma upp i 160 A, och där verkar det stanna. Borde det inte vara 180 A (vi har ju 2st 90 A batterier)?
Har samma batteri bank, räkna med att det tar tid även för oskadade batterier att ladda upp max från att blivit hårt utladdade

Jag har köpt en syraprovare och ska testa batterierna, men bilen är ju bara 1 år gammal, så det borde väl inte vara så att batterierna redan är slut?
Om du dragit ut de under 12V kan de vara skadade

Nästa fråga, om batterierna nu är kass, är det bra att satsa på AGM batterier? Vad brukar de kosta? Finns det olika kvalitéer?
Biltema har t.ex. ett batteri med motsvarande storlek på 105 Ah som verkar bra, vill inte ge mig in i batterimärkesdebatten, då jag inte provat alla modeller och kan uttala mig

Jag funderar på att skaffa en solcell samt även en bränsecell framöver. Men klarar t.ex. en bränslecell att upprätthålla krämen i batterierna om man fricampar i flera dagar? Vi tittar på TV (har parabolanläggning på taket) i kanske ett par timmar per dygn. Under den kalla årstiden har vi ju även igång den vattenburna värmen, samt att den fristående kompressordrivna frysen alltid är med.
TV'n drar rätt mycket (4-5 A) och tillsammans med kyl, varmvatten, lampor, radio/stereo osv. får du räkna med att att du dränerar batterierna om du inte laddar upp de via motor/eluttag/solceller/vindkraft/bränslecell/elverk
En rejäl solcell på 100Watt eller mer kan nog minska ditt totala laddbehov, t.ex.

Tacksam för förslag och synpunkter angående detta,
/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Det var mye på en gang!

Finnes det skrukorker på batteriene? Hvis ikke så har du ingen glede av syretesteren. Det høres ikke sannsynelig at Bürstner bruker slike batterier i en 2009 modell, mer sannsynelig Gel eller AGM.

Elblokken måler normalt bare spenningen på batteriene og hvis den er fortalt at det er 160Ah så sier den det med fulladet batteribank uansett om det er 90 eller 500Ah.

Ladetid er en funksjon mellom laderens effekt i A og batterienes størrelse i Ah, normalt sier en at effekten skal være minst 10% av kapasiteten på batteriene slik at en normal ladning ikke skal ta mer enn 10 timer. En annen sak er at full ladekraft benyttes bare opp til ca. 80% fullt batteri, deretter synker effekten drastisk. Normalt at det tar lengre tid fra 80 til 100% enn det tok fra 40 til 80%.

12 timer fra 20% til 100% med en 10% per time lader høres riktig ut!

Skal en teste batteriene så finnes det bra måleutstyr som belaster en tid og måler forskjellen i hvilespenning før og etter belastningen.

Det jeg glemte har andre dekket ser jeg, eneste ekstra kommentar: Elblokken selv bruker 0,2 til 0,4 A avhengig av innstillingene for displayet.

Hvis dere er heldige og det er deep-cycle batterier så tåler de å komme under 12V hvis det ikke tar for lang tid før en starter oppladningen.
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Du måste gå igenom bilen noga. Kanske finns det en extra laddare som inte är ansluten på 220V-sidan eftersom det var två ganska grova kablar anslutna i kontakten märkt Zus. Lader, vilket betyder extra laddare. Följ detta kabelpar och se vad du hittar.

Sedan vet jag inte vad det var för liten kopplingslåda som satt intill din EBL.
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Jag har också kontrollpanelen DT 220 och elblock EBL 220-2.

När allt som går att stänga av är avstängt så står det i panelen att det går åt 0,8 A här också.

// Lars
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Denna förklarar lite hur lång tid det tar
laddar_storlek_se.gif


Källa: Ctek

// Pär
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Vi har även en direkt kopplad fristående kompressordriven frys, en Waeco CF-50, det går kablar direkt från bodelsbatteriet (alltså inte via EBL:en) ut till garaget där frysen står. Är det fel att frysen är kopplad så? Får panelen fel uppgifter om man har en förbrukare som inte går via EBL:en?
Du ser all förbrukning på panelen, alla dina förbrukare går ju via dina batterier

En fråga: Hur kan panelen känna av strömförbrukningen till frysen när kablarna är direktkopplade från batteriet. Normalt skall en amperemätare kopplas i serie med strömförbrukarna för att visa rätt värde. Undantag sk tångamperemätare, men där måste strömmen passera mellan skänklarna för att den skall ge utslag.
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Har bara ett 64 ah batteri. Jag vill minnas att det tog närmare 10 timmar innan panelen visade 100% och då började jag vid ca. 30%.

// Lars
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Här kan du läsa det mesta om batterier, laddning mm:
Batteri
Vad gäller laddarens kapacitet så skall det stå i instruktionsboken, ev oxå på laddaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

Paneler som endast visar prosent på batterikapacitet måler spenningen på batterierna og viser rett selv om lasten ikke går over elblocket.

Visar paneler Ampere så må lasten gå over shuntet til elblocket - som oftest inne i blocket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lite frågor om förbrukning och laddning....

I så fall viser den bare det forbruket som går via elblocket.
Husker jeg rett så har du en CBE 200 elblock, denne har en ekstern laddar, står det ikke ampere på denne så finn produktnavn/nummer så finner vi resten på nettet. Har samme block selv, men med en 45 A lader - trenger det med 2x 148 Ah AGM batterier. Helt nedkjørt (under 12V) så tar det lang tid selv med denne (over 10 timer). En enkel huskeregel er at moderne ladere bruker like lang tid fra 80% til 100 som fra 0 til 80%. Hvis laderen er for "liten" så kobler mange ladere over til vedlikehold etter 12 til 15 timer fra de ble koblet til lysnettet selv om batteriet ikke er fulladet.
 
Toppen