• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Lite ekonomi

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men om du räknar upp den förbrukningen till ett kylskåp på 100-140 liter blir ju förbrukningen ganska häftig, det blir inte lika lätt att fylla på med t.ex. solceller om det är mulet.
Så är det, desto mer energi som ska tillbaka varje dygn, desto svårare blir det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men om du räknar upp den förbrukningen till ett kylskåp på 100-140 liter blir ju förbrukningen ganska häftig, det blir inte lika lätt att fylla på med t.ex. solceller om det är mulet.

Som du ser så är det nästan sex dagar sedan batteriet var fulladdad, av dessa 6 dagar har vi haft ganska så mulet i 4 dagar...
Ändå har jag inte behövt starta motorn eller generatorn under dessa dagar..

Att ha en stor batteri bank och mycket solpaneler gör att tiden mellan tomt batteri ökar enormt (visserligen beroende på hur stort man installerar)

Screenshot_20230114_133551_com.victronenergy.victronconnect_edit_1198059357710936.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som du ser så är det nästan sex dagar sedan batteriet var fulladdad, av dessa 6 dagar har vi haft ganska så mulet i 4 dagar...
Ändå har jag inte behövt starta motorn eller generatorn under dessa dagar..

Att ha en stor batteri bank och mycket solpaneler gör att tiden mellan tomt batteri ökar enormt (visserligen beroende på hur stort man installerar)

Visa bilaga 226411

Det kan jag intyga, jag har ju haft mitt LFP på 400Ah i några år nu, max. 1-2 gånger per år har jag lyckats komma upp i 100% SoC.
Förra säsongen blev det inte mycket husbil (sjuk mor som avled nu i dec.) åkte 170mil 2022, fick aldrig batteriet fulladdat 2022.

Men en av fördelarna med LFP är just att man inte behöver ladda till 100% bara för att det är gött å ha, ingenting tar skada av att ha ett lägre laddtillstånd :)

Däremot i blybatterier så startar en långsam sulfatering/degradering så fort man slutar att ladda dem.
De ska alltid stå fulladdade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som du ser så är det nästan sex dagar sedan batteriet var fulladdad, av dessa 6 dagar har vi haft ganska så mulet i 4 dagar...
Ändå har jag inte behövt starta motorn eller generatorn under dessa dagar..

Att ha en stor batteri bank och mycket solpaneler gör att tiden mellan tomt batteri ökar enormt (visserligen beroende på hur stort man installerar)

Visa bilaga 226411

Om jag förstår rätt har du fått in 103,5Kwh under samma tid, så om det stämmer har det väl inte varit så farligt mulet?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hur har du lyckats att få 18,51V som maxvärde i startbatteriet? Det ser för mig ut som om generatorn har laddat utan anslutet batteri, vilket inte är bra. Nu visar ju bilden ett maxvärde så det kanske bara är en kort peak men ändå.

Hälsningar
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur har du lyckats att få 18,51V som maxvärde i startbatteriet? Det ser för mig ut som om generatorn har laddat utan anslutet batteri, vilket inte är bra. Nu visar ju bilden ett maxvärde så det kanske bara är en kort peak men ändå.

Hälsningar
Peter

Detta värdet är när kablen var kopplad till ingående solpaneler, för jag ville då kolla hur panelerna fungerar här nere om vintern...
Möjligt värdet försvinner nästa gång (om) jag nollställer shunten...

Bra ni är uppmärksamm
 
Toppen