• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Lite ekonomi

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag haft en stor 12v frys/kyl i över 6 månader... Och har än Så länge inte använt en hel p11.
Min tidigare kyl/frys var en Dometic 75** någonting ditåt.
Eftersom jag bor på heltid i hb så är det inget uppehåll på de fasta utgifterna.. Så som bla gasol..
Tidigare var jag tvungen att köpa/byta till en ny gasolflaska ungf var tredje vecka, till en ungf kostnad av 250:- Skr.

Totalt blir det då ca 17 ggr a 250:- = 4250 /året.. Bara för gasol..

Eftersom jag bar bott mer än 12 år i hb så blir det minst 51 000 som jag har lagt på gasol
Under dessa 12 åren skulle jag ändå vara tvungen att köpa 2 p11 om året... 2x250 = 500.... X 12 = 6000 :-

Så 51 000:- minus 6000:- =45 000:- över

Då kan man ju undra om det överhuvudtaget är förnuftigt att ha en kyl/frys som går på gasol..

Lägger man dessa 45 000:- på en kompressor kyl/frys och lithium batteri samt solpaneler så är summa säkert ungf det samma som om vi kört vår gasolkyl varje dag i 12år... :yes::spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag haft en stor 12v frys/kyl i över 6 månader... Och har än Så länge inte använt en hel p11.
Min tidigare kyl/frys var en Dometic 75** någonting ditåt.
Eftersom jag bor på heltid i hb så är det inget uppehåll på de fasta utgifterna.. Så som bla gasol..
Tidigare var jag tvungen att köpa/byta till en ny gasolflaska ungf var tredje vecka, till en ungf kostnad av 250:- Skr.

Totalt blir det då ca 17 ggr a 250:- = 4250 /året.. Bara för gasol..

Eftersom jag bar bott mer än 12 år i hb så blir det minst 51 000 som jag har lagt på gasol
Under dessa 12 åren skulle jag ändå vara tvungen att köpa 2 p11 om året... 2x250 = 500.... X 12 = 6000 :-

Så 51 000:- minus 6000:- =45 000:- över

Då kan man ju undra om det överhuvudtaget är förnuftigt att ha en kyl/frys som går på gasol..

Lägger man dessa 45 000:- på en kompressor kyl/frys och lithium batteri samt solpaneler så är summa säkert ungf det samma som om vi kört vår gasolkyl varje dag i 12år... :yes::spinny:

Dina beräkningar gäller ju egentligen bara om man inte fricampar i skandinavien på vinterhalvåret, och att man bor heltid i husbilen.
På vinterhalvåret här uppe blir ju kompressorskåpet vid fricamping snabbt ett problem med sin höga strömförbrukning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dina beräkningar gäller ju egentligen bara om man inte fricampar i skandinavien på vinterhalvåret, och att man bor heltid i husbilen.
På vinterhalvåret här uppe blir ju kompressorskåpet vid fricamping snabbt ett problem med sin höga strömförbrukning.
Visst.... Och det är nog många i hbk som inte campar på vintern i Sverige med hb..
Står du söderut på en camping och har inkl el så är ju vinsten större...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag haft en stor 12v frys/kyl i över 6 månader... Och har än Så länge inte använt en hel p11.
Min tidigare kyl/frys var en Dometic 75** någonting ditåt.
Eftersom jag bor på heltid i hb så är det inget uppehåll på de fasta utgifterna.. Så som bla gasol..
Tidigare var jag tvungen att köpa/byta till en ny gasolflaska ungf var tredje vecka, till en ungf kostnad av 250:- Skr.

Totalt blir det då ca 17 ggr a 250:- = 4250 /året.. Bara för gasol..

Eftersom jag bar bott mer än 12 år i hb så blir det minst 51 000 som jag har lagt på gasol
Under dessa 12 åren skulle jag ändå vara tvungen att köpa 2 p11 om året... 2x250 = 500.... X 12 = 6000 :-

Så 51 000:- minus 6000:- =45 000:- över

Då kan man ju undra om det överhuvudtaget är förnuftigt att ha en kyl/frys som går på gasol..

Lägger man dessa 45 000:- på en kompressor kyl/frys och lithium batteri samt solpaneler så är summa säkert ungf det samma som om vi kört vår gasolkyl varje dag i 12år... :yes::spinny:

Men "övriga vinster" ifall man "investerar" 45kkr är inte att förringa, rejäl bobatteribank, rejäla laddmöjligheter när solen tittar fram,
det känns alltid tryggt att ha en bobatteribank som klarar några dygn med dåligt väder, det är värt en hel del (för mej iallafall).
Sen ska man inte glömma alla mystiska återkommande beteenden och brister som ett gasolkylskåp levererar, bara att bli av med dessa är värt en hel del.
Jag överväger att skaffa en kompressor kyl/frys den dagen mitt gasolskåp lämnar in,
jag har redan sedan några år en 18L Waeco kompressorkyl (frys) box i garaget som står på 24/7 som kyl vår till höst, den drar ca. 190Wh i dygnet, riktigt billig i drift.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst.... Och det är nog många i hbk som inte campar på vintern i Sverige med hb..
Står du söderut på en camping och har inkl el så är ju vinsten större...

Om man gör en mera realistisk beräkning för normala husbilanvändare, som inte kör på vintern! ;)
Antar ca 50 dygn per år i snitt med en medelförbrukning av gas 300gr/dygn = 15Kg gas/år?
Gaspris 30-35 kr/kg= 450-525Kr/år?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det man gör med kompressorkyl och tillhörande batteri och solceller är att byta en rörlig utgift mot en stor fast utgift.

Dessutom har vi sett att LiFePo4 med tillhörande elektronik har höga/mycket höga underhållskostnader.
Dom pajjar mest hela tiden får jag intrycket av.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det man gör med kompressorkyl och tillhörande batteri och solceller är att byta en rörlig utgift mot en stor fast utgift.

Dessutom har vi sett att LiFePo4 med tillhörande elektronik har höga/mycket höga underhållskostnader.
Dom pajjar mest hela tiden får jag intrycket av.
Lite nyfiken, vad är det som går sönder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det man gör med kompressorkyl och tillhörande batteri och solceller är att byta en rörlig utgift mot en stor fast utgift.

Dessutom har vi sett att LiFePo4 med tillhörande elektronik har höga/mycket höga underhållskostnader.
Dom pajjar mest hela tiden får jag intrycket av.

De problem man ser med LiFePo4 förefaller ofta bero på att när det gäller självbyggen att man inte satt sig in ordentligt i tekniken.
Så att olämpliga reläer, laddare m.m. används, eller att man använder BMS som laddningsregulator p.g.a. olämpliga laddare. Eller att cellerna inte synkroniserats ordentligt före hopmontering.
När det gäller färdigbatterier är det löftet från säljarna som säger att batterierna är fullt kompatibla med alla blyladdningssystem, detta stämmer inte, vissa laddare har inte lämplig karaktäristik och man riskerar problem.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De problem man ser med LiFePo4 förefaller ofta bero på att när det gäller självbyggen att man inte satt sig in ordentligt i tekniken.
Så att olämpliga reläer, laddare m.m. används, eller att man använder BMS som laddningsregulator p.g.a. olämpliga laddare. Eller att cellerna inte synkroniserats ordentligt före hopmontering.
När det gäller färdigbatterier är det löftet från säljarna som säger att batterierna är fullt kompatibla med alla blyladdningssystem, detta stämmer inte, vissa laddare har inte lämplig karaktäristik och man riskerar problem.
Det blir ju ännu dyrare om man fortsätter med gasol kyl, när man väl har investerat i ett lithium system... :rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det man gör med kompressorkyl och tillhörande batteri och solceller är att byta en rörlig utgift mot en stor fast utgift.

Dessutom har vi sett att LiFePo4 med tillhörande elektronik har höga/mycket höga underhållskostnader.
Dom pajjar mest hela tiden får jag intrycket av.
De problem man ser med LiFePo4 förefaller ofta bero på att när det gäller självbyggen att man inte satt sig in ordentligt i tekniken.
Så att olämpliga reläer, laddare m.m. används, eller att man använder BMS som laddningsregulator p.g.a. olämpliga laddare. Eller att cellerna inte synkroniserats ordentligt före hopmontering.
När det gäller färdigbatterier är det löftet från säljarna som säger att batterierna är fullt kompatibla med alla blyladdningssystem, detta stämmer inte, vissa laddare har inte lämplig karaktäristik och man riskerar problem.

Är detta bara tomma ord.... :rolleyes:

Eller har ni underlag på att ett lifepo4 system har högre driftskostnad än vad ett system med blybatterier...
Då tänker jag inte på kostnaden för inköpet...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Batterikostnader kan man själv påverka stort, oavsett batterikemi.
Rätt skötsel är A&O för livslängden samt val av batterikemi, batteristorlek i förhållande till sitt egna energibehov.


Jag själv har knäckt 3x80Ah GEL batterier som satt originalmonterade i min husbil vid köpet av den 2014, de var då 9år och de blev 11år
De ersattes av 3x95Ah Biltema AGM, de knäckte jag på 2år
De ersattes av 2x95Ah Varta AGM förbrukarbatterier, knäckte 1 av dem på 1år.
De ersattes av 1x400Ah LiFePO4 batteri, har inte lyckats knäcka det ännu, mycket svårare att knäcka ett LFP kontra ett Bly/syra.
har jag tur lever jag 10-15år till, har sagt upp mej från mitt arbete och jobbar bara januari ut, hoppas slippa byta ut detta batteri. :msn_weird:

Beräknat på pris kontra livslängd så är ett LiFePO4 ca. 6 gånger billigare än ett motsvarande blybatteri utifrån energiinnehåll, förutsatt att de båda får den skötsel som krävs för att de ska hålla sin livslängd ut.
Angående "driftkostnader" så är väl det lite 230V för laddning några gånger under vintern, eller diesel på sommaren vid färd, men jag åker inte för att ladda, utan då är jag på väg mot nya äventyr.

Jag fricampar "alltid" alltså utan extern el, står jag på typ ställplats och el ingår brukar jag koppla in mej ifall det finns värme/kylbehov, någon 230V-laddare har jag fortfarande inte installerat (borde göra det, bra att ha.
), detta ställer stora krav på både bobatteribank samt dess kringutrustning.

Mitt hittills "tuffaste" batteri var ett Optima Yellow top 55Ah, det satt som bobatteri i min dåvarande PolarCamper,
i denna Camper fanns inget lågspänningsskydd som bryter vid låg batterispänning, drog ur detta batteri upprepade gånger ner till 5V med hjälp av glömd cirk.pump till värmaren. Då fick man parallellkoppla med ett löst 12V batteri för att få igång laddning igen, detta pågick i några år, till slut ersattes det med ett 80Ah Biltema AGM (det hann jag inte knäcka).
Optima-batteriet flyttades dock över i svärmors gamla Golf och funkade bra där som startbatteri, skulle inte förvåna mej om det fortfarande sitter i den bilen, men den kanske ligger på skroten idag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nackdelen att trycka iväg 45 000:- på ett bräde är att du får hela förlusten på en gång.
Placerar du dina 45' på börsen med 10% avkastning så har du i runda slängar 150 000:- efter 12år (ränta på ränta effekten).
Det får du väldigt mycket gasol för...

Bäckis det är väl ungefär som att byta ut sin fungerande bil mot en elbil,
man får mycket soppa för mellanskillnaden :eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nackdelen att trycka iväg 45 000:- på ett bräde är att du får hela förlusten på en gång.
Placerar du dina 45' på börsen med 10% avkastning så har du i runda slängar 150 000:- efter 12år (ränta på ränta effekten).
Det får du väldigt mycket gasol för...
Eller varför inte placera pengarna enligt din modell... Istället för att köpa en hb.... Tänk så mycket gasol du då kan få efter 12år :swoon::twitcy:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nackdelen att trycka iväg 45 000:- på ett bräde är att du får hela förlusten på en gång.
Placerar du dina 45' på börsen med 10% avkastning så har du i runda slängar 150 000:- efter 12år (ränta på ränta effekten).
Det får du väldigt mycket gasol för...
Ja i sig har du rätt och räknar vi på börsen de senaste åren så har du definitivt rätt. Det senaste året har iaf min investeringar på börsen inte gett 10% i avkastning men jag klagar ändå inte då jag/vi klarar oss ändå.

När det gäller batterier så kostade mina som vi har i bilen nu ca 13000 och då är det 8 st helt nya CATL 302 Ah celler. vilket ger 604 Ah och vi klarar oss minumum 10 dagar helt utan sol. Vi kommer aldrig att återgå till "vanliga" batterier.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eller varför inte placera pengarna enligt din modell... Istället för att köpa en hb.... Tänk så mycket gasol du då kan få efter 12år :swoon::twitcy:
Då har man ännu mer pengar att placera och kan förmodligen bo på hotell under samma tid och ändå få pengar över.
Utom du som bor permanent, du får bo i tält ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja i sig har du rätt och räknar vi på börsen de senaste åren så har du definitivt rätt. Det senaste året har iaf min investeringar på börsen inte gett 10% i avkastning men jag klagar ändå inte då jag/vi klarar oss ändå.

När det gäller batterier så kostade mina som vi har i bilen nu ca 13000 och då är det 8 st helt nya CATL 302 Ah celler. vilket ger 604 Ah och vi klarar oss minumum 10 dagar helt utan sol. Vi kommer aldrig att återgå till "vanliga" batterier.
Det du har placerat det senaste året kommer att ge högre återbäring när börsen vänder (du får mer per investerad krona) än ett normalår.
På 12år jämnar det ut sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men "övriga vinster" ifall man "investerar" 45kkr är inte att förringa, rejäl bobatteribank, rejäla laddmöjligheter när solen tittar fram,
det känns alltid tryggt att ha en bobatteribank som klarar några dygn med dåligt väder, det är värt en hel del (för mej iallafall).
Sen ska man inte glömma alla mystiska återkommande beteenden och brister som ett gasolkylskåp levererar, bara att bli av med dessa är värt en hel del.
Jag överväger att skaffa en kompressor kyl/frys den dagen mitt gasolskåp lämnar in,
jag har redan sedan några år en 18L Waeco kompressorkyl (frys) box i garaget som står på 24/7 som kyl vår till höst, den drar ca. 190Wh i dygnet, riktigt billig i drift.

Men om du räknar upp den förbrukningen till ett kylskåp på 100-140 liter blir ju förbrukningen ganska häftig, det blir inte lika lätt att fylla på med t.ex. solceller om det är mulet.
 
Toppen