• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liontron LiFePO4 batteri

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi planerar att genomföra vikt-besparing projekt. Delmoment 1; byta ut vår 2 AMG batterier mot 1 LiFePO4. Då skulle vi spara 40 kg. Jag har hittat tysk-tillverkat batteri Liontron 12,8V, 100Ah. På deras hemsida står det att man inte behöver utföra några andra justeringar i befintligt system bara byta gammalt batteri ut mot deras. Jag undrar om någon har erfarenhet av Liontron märke?
I våran Hb finns batteri charger Nordelletronica NE 186, W300, solpanel 100W, Aldén solar regulator SPS 130.
Tack för alla råd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ingen aning om vad detta batteri innehåller,
dock lite märkligt att de säger 12,8V.
Normal vilospänning i LFP brukar vara 3,3Vx4.

Det man får se upp med vid byte till LFP drop-in är ifall man har en kraftig inverter, det kan krävas 2st LFP batterier, beroende på vad det inbyggda BMS'et i drop-in batteriet klarar för ampere, kontra vad invertern suger i sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kikade på deras film mm.
Deras batteri har en stor fördel att man kan byta ut enskilda komponenter, jag har faktiskt inte sett detta tidigare på något drop-in LFP. :)
Det klarar 150A belastning kontinuerligt, det är också bättre än flera andra drop-in.

Utan att jag sett någon recension på det så ser det bra ut.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är en smart lösning som jag inte sett tidigare,passar under stolen,1500Euro 150AH
LIONTRON® LiFePO4 Wohnmobil Untersitz Akkus
Liontron

Platzsparende Installation unterm Sitz mit einem Maximum an Kapazität
Durch die speziell abgestimmten geringen Maße der Batterie eignet diese sich besonders für den Einsatz in Wohnmobilen und zur Montage unter dem Beifahrersitz. Dabei ersetzt dieser LiFePO4 Akku durch seine hohe absolut nutzbare Kapazität trotz der extrem leichten Bauweise Bleiakkus mit einer viel höheren Kapazität. Die Pole sind seitlich angeordnet; dadurch gestaltet sich die Installation bei den gängigen Modellen sehr unkompliziert.
Auf diese Weise kann unter dem Fahrersitz eine Batterieleistung von bis zu 200Ah installiert werden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eller här, 8,90E i frakt!?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den tyska hemsidan som jag tittade senast hade frakt på cirka 60€, och på själva batteri (100 Ah) hade de kampanj pris på strax under 1000€
989 Euro+ 8,90 frakt.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har idag pratat med Christian på boatoon.com. Han bekräftade det. Nu är det beställd, så vi får se... Under en stund funderade vi om inte 150Ah (det vanliga varianten, ej husbils under passagerastolen variant) skulle vara bättre, men då faller vikt besparing... lite, men ändå. 22 kg mot 14.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vi har en Malibuplåtis med kompressorkylskåp men bara ett batteri 80A gel. Köpte ett lithiumbatteri Roypow 90A på Erlandssons brygga för 9995:- Gamla batteriet satt under förarstolen (bilen Fiat 2019)med elektroniblocket framför.
Hade svårigheter att ta bort stolen så jag tog lös elblocket och tog ur bultarna till frambenen på stolen,kunde sen vicka stolen bakåt lite. Lossade batteriet och vred det ett halvvarv och sen framåt ut ur stolen-Sen var det samma väg in med nya batteriet och montera allt tillbaka.Tog inte oss några kablar från elblocket.Lithiumbatteriet har snudd på samma yttermått som gamla Exide Gel 80A,men mycket lättare.
Batteriet har bara inbyggt skydd mot över och ungerladdning,ingen bluetooth till telefon ,men kör jag fram stolen så genom stora runda hålet kan jag sticka in handen och trycka på en knapp på batteriets ovansida så tänds gröna ”dioder” som anger med 20% intervall batteriladdningen.
Anledningen till att jag inte plussade på med ett extra batteri under passagerarestolen var att det skulle medföra ombyggnad av golvet under stolen där ligger domkraft m.m. Det finns inte så mycket plats i en 6 metersplåtis, men trots att vi satt på gasoltank så ligger vi ”fullt” utrustade klart under 3500 kg.
Har bara gjort en mindre testresa och förbrukat Amp via TV och lampor men det ser lovande ut.
På tal om laddning vid minusgrader så hanterar vi med det omdöme, batteriet kostade inte 23500:- men kan ge oss samma nytta !
Med vänlig hälsning, Gert och Barbro i Tungelsta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en Malibuplåtis med kompressorkylskåp men bara ett batteri 80A gel. Köpte ett lithiumbatteri Roypow 90A på Erlandssons brygga för 9995:- Gamla batteriet satt under förarstolen (bilen Fiat 2019)med elektroniblocket framför.
Hade svårigheter att ta bort stolen så jag tog lös elblocket och tog ur bultarna till frambenen på stolen,kunde sen vicka stolen bakåt lite. Lossade batteriet och vred det ett halvvarv och sen framåt ut ur stolen-Sen var det samma väg in med nya batteriet och montera allt tillbaka.Tog inte oss några kablar från elblocket.Lithiumbatteriet har snudd på samma yttermått som gamla Exide Gel 80A,men mycket lättare.
Batteriet har bara inbyggt skydd mot över och ungerladdning,ingen bluetooth till telefon ,men kör jag fram stolen så genom stora runda hålet kan jag sticka in handen och trycka på en knapp på batteriets ovansida så tänds gröna ”dioder” som anger med 20% intervall batteriladdningen.
Anledningen till att jag inte plussade på med ett extra batteri under passagerarestolen var att det skulle medföra ombyggnad av golvet under stolen där ligger domkraft m.m. Det finns inte så mycket plats i en 6 metersplåtis, men trots att vi satt på gasoltank så ligger vi ”fullt” utrustade klart under 3500 kg.
Har bara gjort en mindre testresa och förbrukat Amp via TV och lampor men det ser lovande ut.
På tal om laddning vid minusgrader så hanterar vi med det omdöme, batteriet kostade inte 23500:- men kan ge oss samma nytta !
Med vänlig hälsning, Gert och Barbro i Tungelsta
Släng ut domkraften,jag antar att du inte har ett reservdäck,här finns vikt att spara.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har en Malibuplåtis med kompressorkylskåp men bara ett batteri 80A gel. Köpte ett lithiumbatteri Roypow 90A på Erlandssons brygga för 9995:- Gamla batteriet satt under förarstolen (bilen Fiat 2019)med elektroniblocket framför.
Hade svårigheter att ta bort stolen så jag tog lös elblocket och tog ur bultarna till frambenen på stolen,kunde sen vicka stolen bakåt lite. Lossade batteriet och vred det ett halvvarv och sen framåt ut ur stolen-Sen var det samma väg in med nya batteriet och montera allt tillbaka.Tog inte oss några kablar från elblocket.Lithiumbatteriet har snudd på samma yttermått som gamla Exide Gel 80A,men mycket lättare.
Batteriet har bara inbyggt skydd mot över och ungerladdning,ingen bluetooth till telefon ,men kör jag fram stolen så genom stora runda hålet kan jag sticka in handen och trycka på en knapp på batteriets ovansida så tänds gröna ”dioder” som anger med 20% intervall batteriladdningen.
Anledningen till att jag inte plussade på med ett extra batteri under passagerarestolen var att det skulle medföra ombyggnad av golvet under stolen där ligger domkraft m.m. Det finns inte så mycket plats i en 6 metersplåtis, men trots att vi satt på gasoltank så ligger vi ”fullt” utrustade klart under 3500 kg.
Har bara gjort en mindre testresa och förbrukat Amp via TV och lampor men det ser lovande ut.
På tal om laddning vid minusgrader så hanterar vi med det omdöme, batteriet kostade inte 23500:- men kan ge oss samma nytta !
Med vänlig hälsning, Gert och Barbro i Tungelsta
Tacka Gert och Barbro för intressant inlägg. Vi hoppas på att få höra om Era observationer från de längre resorna i framtiden.
 
Toppen