• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Så här i midsommartider kanske man i första hand inte tänker på vinterproblem, men jag kan uppenbarligen inte låta bli ;)

Jag funderar på att sätta in ett eller två Litium-batterier (LiFePO4 eller LiFeYPO4) nästa gång det är dags att byta batterier i bodelen. Dessa är ju fantastiskt bra jämfört med alla typer av bly-syra batterier, sånär som på EN sak: De får inte laddas om temperaturen understiger noll grader Celcius. Hur löser man detta? Idag har jag inte mindre än tre laddare kopplat till batteri-banken: 1) 230V till 12V laddare som automatiskt laddar batterierna om man är ansluten till "landström". 2) Generator kopplad till motorn i bilen, och 3) Solcells-laddaren. Samtliga dessa har olika ingångar till Elektroblocket (från Schaudt). Måste jag "rycka ur" alla dessa ur EBL och istället ansluta dem via en strömbrytare som normalt är "Off"? Eller hur skall jag tänka? (Det är inte realistiskt att först värma upp bilen innan någon laddare går igång, eftersom bilen står uppställd på ett annat ställe än vid mitt hem).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inget LFP (vad jag kommit fram till) kan laddas i minusgrader, utan att skada uppkommer.
Sen har olika tillverkare motmedel för detta,
vissa har inbyggd värme, vissa stryper laddningen till en mindre skadlig laddnivå.
 
Toppen