LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Hej!
Så här i midsommartider kanske man i första hand inte tänker på vinterproblem, men jag kan uppenbarligen inte låta bli ;)

Jag funderar på att sätta in ett eller två Litium-batterier (LiFePO4 eller LiFeYPO4) nästa gång det är dags att byta batterier i bodelen. Dessa är ju fantastiskt bra jämfört med alla typer av bly-syra batterier, sånär som på EN sak: De får inte laddas om temperaturen understiger noll grader Celcius. Hur löser man detta? Idag har jag inte mindre än tre laddare kopplat till batteri-banken: 1) 230V till 12V laddare som automatiskt laddar batterierna om man är ansluten till "landström". 2) Generator kopplad till motorn i bilen, och 3) Solcells-laddaren. Samtliga dessa har olika ingångar till Elektroblocket (från Schaudt). Måste jag "rycka ur" alla dessa ur EBL och istället ansluta dem via en strömbrytare som normalt är "Off"? Eller hur skall jag tänka? (Det är inte realistiskt att först värma upp bilen innan någon laddare går igång, eftersom bilen står uppställd på ett annat ställe än vid mitt hem).
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Varför behöver du ladda lithiumbatterierna när du inte använder bilen?

Till skillnad från blybatterier behöver de inte underhållsladdas då de tappar minimalt av sin kapacitet när de inte används. Det kan eventuellt vara skadligt att underhållsladda lithiumbatterier? Kolla specifikationerna noga på de batterier du skaffar och på vilket sätt de ska/kan laddas. Jag använder en Clayton LPS, dvs ett 100Ah LiFePO4-batteri med anpassade elektronikkretsar för laddning och strömuttag vid 12V och 230V. Dyrt men bra. Enligt specifikationerna tappar det max 3% av sin laddning per månad när det inte används. Jag har inte sett att det har någon begränsning för laddning vid minusgrader men det finns en felkod som kan visas om batteriet är för kallt inuti för att laddas, så i praktiken kanske det ändå finns en begränsning för kyla.

Ett blybatteri tar 8-10 timmar att ladda medan ett Lithiumbatteri laddas på kanske 30-60 minuter beroende hur stor kapacitet det har och urladdat det är, och du laddar det när du kör bilen eller är ansluten till 230V. Om du kör bilen och ska ställa den en längre tid och lithumbatteriet inte hunnit ladda fullt kanske du kan ansluta till 230V? Bilen är då fortfarande tillräckligt varm och du kan ladda. Efter någon timme är batteriet fulladdat och en timer kan bryta strömmen. Sedan klarar sig batteriet utan tillsyn tills du ska använda bilen igen. På 6 månader har det sannolikt inte tappat mer än 20%. Om du behöver något som drar el under tiden kanske det räcker med ett mindre blybatteri som laddas av solcellerna eller en 230V till 12V-laddare?
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Selve cellene i et LPS batteri har godt under 1% selvutladning pr. mnd. De 3% til Clayton er tomgangs forbruk på det innebygde BMS. Et mindre batteri kan trenge å lades hver 3 mnd avhengig av BMS sin virkemåte og komponentvalg. Så det er viktig å lese hva produsenten foreskriver om ladning. En kan og som Tesla legge inn varme elementer som varmer opp batteripakken når ladestrømmen kobles til om det er for kaldt. At Tesla og kan kjøle batteriene når det er stor belastning og varmt er en annen sak.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.659
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Jag skrev i en tidigare tråd om vad jag fick för svar från LFP-leverantören. Laddar man på vintern med t.ex. en solcellspanel där laddningen inte är större än max 10% av batterikapaciteten, då skall det vara helt OK. Kolla med din leverantör vad han säger om dina batterier!

Förutsatt att mitt solcellspaket laddar (i bästa fall) ca 6 Amp på vintern, då är det bara 3% av LFP-batterikapaciteten på 200 Amp, vilket är OK som underhållsladdning. Jag får däremot inte starta motorn och trycka in 30 Amp om batterierna inte har blivit "varma". Varma blir dom om jag startar elförbrukning, t.ex. genom att starta Truma (diesel) uppvärmning. Dels så värms batterierna under själva elförbrukningen och dels blir det varmare i husbilen.

Nu har jag stoppat in även en temp.givare mellan batterierna och kan se värmeutvecklingen oavsett årstid...

PS. Det kanske ska stå Ah istället för Amp. DS.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Varför behöver du ladda lithiumbatterierna när du inte använder bilen?
Jag behöver inte ladda batterierna när jag inte använder bilen. Men problemet är att larm, batterimonitor och gaslarm ligger och drar litet ström hela tiden. Visserligen bara några tiotals milliampere, men tillräckligt för att under några månaders tid dra tillräckligt med ström för att laddarna skall anse att batteriet inte är full-laddat, och därför starta laddningen (om jag inte kan hitta något sätt att förhindra det).

Så här ser mitt "use-case" ut:

1. Jag använder husbilen på sommaren och någon gång på hösten. På senhösten kör jag den till sin uppställningsplats några mil hemifrån och stänger av allt som går att stänga av. I detta skede är batterierna full-laddade.
2. Nu får bilen stå utan att den används, i kanske 2-3 månader. Under denna tid dras lite ström ur batteribanken av gaslarm, larm och batteri-övervakning.
3. Nu är det vinter och vi vill åka skidor! Vi tar oss till uppställningsplatsen och vill omedelbart ta husbilen med oss hem för att packa den med skidor, kläder och annat man behöver på vintern.
4. I detta läge är bilen kanske -10 grader kall och batteriet får inte laddas. Om vi startar motorn, kommer generatorn att vilja ladda det. Ansluter vi 230V kabeln för att få igång värmen vill 230V laddaren ladda det. Och är det inte snö på taket och solen skiner, så kommer solpanelerna att vilja ladda det.

Det är detta problem jag försöker lösa.
Jag skulle kunna slå på tillräckligt många förbrukare så att batteriet blir varmt av sitt egna inre motstånd, men hur lång tid kommer det att ta, och hur vet jag att det har nått över nollan?
Och om jag inte tror på denna lösning så borde jag förmodligen koppla om alla laddare så att de går via en omkopplare, antingen en manuell, eller ännu hellre, ett temperaturstyrt relä. Finns det ens?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Knepigt läge!

Jag valde att slänga ut allt skräpet från CBE och satte in en laddare från Votronics som laddar svagt ner till -10gr. Den är kombinerad sol- motor- och 230V-laddare.
Det som inte fungerar bra är samma sak du har problem med, småapparater som drar standby-ström hela tiden. Tar därför numera bort säkringen vid batteriet när bilen vinterlagras och då är batteriet fulladdat när det ska användas.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
hgpuke, jag skulle lösa problemet med t ex en sån här Batterifrånskiljare, och ha ett litet blybatteri (typ för MC) inkopplat till larm etc, som automatiskt kan laddas av solceller etc. Temperaturstyrda reläer finns, du hittar massor på AliExpress, t ex denna 50~110C Intelligent Digital Thermostat AC 220V 12V 24V 10A Digital Temperature Controller Regulator Switch-in Temperature Instruments from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group. Finns säkert på wish.com också om du vill handla saker från Kina i Sverige.
 
Senast ändrad:

ÄLG1

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Gör inte ett dugg.Om vintern ställer man bort bilen med fulla batterier (LifePO4 Lithium),ock plockar den fram på våren utan nogon som helst laddning gjenom vintern.Varför ska man det?? Sätt i sladden en gång i månaden om man vil fylla på fulla batterier.Använd huvudströmsbrytare så man utesluter strömtjuvar.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Gör inte ett dugg.Om vintern ställer man bort bilen med fulla batterier (LifePO4 Lithium),ock plockar den fram på våren utan nogon som helst laddning gjenom vintern.Varför ska man det?? Sätt i sladden en gång i månaden om man vil fylla på fulla batterier.Använd huvudströmsbrytare så man utesluter strömtjuvar.
Du läste nog inte hela mitt inlägg "Älg1". Jag använder faktiskt bilen på vintern!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.382
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Mina LiFePo4 får på vintern laddas med högst 0,1C, dvs 200Ah batteri får laddas med högst 20A när det är minusgrader.
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Håper dette er generellt for LFP, så de 400 Ah jeg hadde kan lades med opp til 40 A - samme som maks fra bilens orginale 230V lader :D Selv med motor på tomgang var det vanskelig å komme over dette til tross for en 180 A generator.

Men tilbake til opprinnelige fråge: Sett på en høy belastning av LFP batteriet i noen minutter før du starter bilen. Tipset er utledet fra følgende artikkel LiFePO4 (Lithium Iron) Powersports Batteries & Cold Weather . Selv var jeg ikke klar over at indre motstand øker når batteriet blir kaldere, men det er klart dette kan utnyttes til å varme opp batteriet innenfra. Skulle tro at spenningen fra batteriet vil stige i løpet av disse minuttene med belstning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Mycket kommer fram långt efter att man har installerat Lifepo4 celler... jag läste också på nätet att värme är farligt för cellerna, man skall inte ladda dem om jag nu mins rätt så var det över 30+ .... där stod att har du mobilen i fickan och då värms batteriet av din kropp... skulle du nu börja ladda batteriet så tog det skada p.g.a. för hög temp... det fanns ett liv före lifepo4 och ett efter :swoon:
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Mobilene har oftest LiCa batterikjemi som har litt høyere lagringskapasitet enn LiFe men som og er brennbare. Det andre alternativer en LiMn som også fungerer bra i mobiler og er like brennbar. Det er lenge siden Ni-variantene ble brukt i mobiler. Av alle ladbare Li batterier er det LiFe som tåler mest misshandling.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Rulla ner i svaren och du hittar detta om temp och Lifepo4....

https://www.quora.com/What-temperature-range-can-lithium-batteries-withstand-before-damage

There are several types of lithium batteries. Get the manufacturer's data on the specific type of lithium battery.
Others have listed lithium-ion temps, so I will skip that.
LIFEPO4 cells have a much wider temperature range: -20(-4F) to 60 C(140F)
“For 10*C to 40*C the battery nominal capacity is 100%. For temperatures below 10*C the internal resistance of the battery increases and as a result the total capacity decreases.

at 0°C: we estimate some 90% of available capacity.
at -20°C: we estimate some 60% of available capacity.”
 
Toppen