• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Letar efter tråd om krav på Euro5 ?

J

Jarn

Guest
Jag läste i en tråd för en tid sedan om att det var krav på att husbilar som inregistrerades from. 2012 var tvungna att ha motorer som uppfyllde Euro 5 kraven.
Att det inte heller gick att inregistrera här även om den med Euro 4 blivit reggad i annat land med dispens 2012.

Tacksam om någon kan tipsa mig om den tråden.
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Letar efter tråd om krav på Euro5 ?

Hej Roland!

Jag vet inte vilken tråd du tänker på, men jag kan berätta lite om våra erfarenheter av Euro 4 problemet.

Vi hittade en husbil i Tyskland som vi verkligen ville ha. Det är en årsmodell 2011, Euro 4, som är tagen i bruk i juni 2012. Vi visste att det var vissa regler gällande avgasreningen och tog kontakt både med Transportstyrelsen och Bil-
provningen. Både jag och min sambo ringde dem vid flera tillfällen, och vi fick olika svar på våra frågor varje gång. Nu i veckan talade min sambo med en man som sade sig vara ansvarig chef på detta område på Transportstyrelsen och han förklarade hur vi ska gå tillväga. Tyvärr hade han ingen förklaring till varför hans kollegor gett oss andra besked, och tyvärr missade vi att ta hans namn.

Vi har begärt en massa papper från säljaren:
Fahrzeugbrief del 1 och 2
COC- intyg
Ausnahmegenehmigung (ungefär undantagsgodkännande) från Fiat

Detta ska vi skicka in till Transportstyrelsen tillsammans med ansökan om dispens som man hittar här: http://www.transportstyrelsen.se/Gl...rdon/dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf

Kalaset kostar 1200 kr och man vet ju inte om man får avslag eller inte...
Men eftersom vi gärna vill ha just den här bilen gör vi ett försök. Blir det avslag får vi försöka hitta en Euro femma istället.

Hoppas du har någon nytta av detta, och att både du och vi får importera en drömbil till slut!

Hälsningar Ingegerd
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Letar efter tråd om krav på Euro5 ?

Hej

Ska berätta hur det går sen, men Transportstyrelsen tar nog minst 4 veckor på sig att behandla vår ansökan, och dessutom är det ju snart en massa helgdagar - suck!

Hälsningar Ingegerd
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Letar efter tråd om krav på Euro5 ?

,Hej.Fordon som är registrerade i annat eu-land med euro4 har avgaskod
70/220*2003/76B bokstaven B är = euro4.Behåller euoro4 vid registrering här l
Landet .Fordon som inte är tidigare registrerad eller tagits i bruk efter 2012 0101
har brukandeförbud med euro4 .Euro5 har avgaskod 715/2008*692/2008 A,I,E
M V H
stbereva
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Letar efter tråd om krav på Euro5 ?

Hej

Har äntligen nyheter om vår ansökan om dispens hos Transportstyrelsen.
Efter 11 veckors väntan tröttnade vi och ringde för att få veta om de hade glömt av oss. Det tog 4 dagar att få tag i någon som visste något om vårt ärende, och det enda han kunde säga var att beskedet var postat nyligen. Snacka om god service!

Så istället för de utlovade 4 veckorna väntetid blev det 12 veckor!! Men till vår stora glädje var beskedet positivt tack vara att vi kunde bevisa att husbilen var ett slutseriefordon. Och snart flyger vi till Tyskland för att titta på bilen. Hoppas nu bara den är lika fin som på bilderna så vi kan åka husbil hem istället för flyg.

Hälsningar Ingegerd
 
Toppen