• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej regad HB från Tyskland

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Ska för första gången köpa en ny = ej regad husbil i Tyskland och undrar över lite detaljer.

Registreringsbeviset (tydligen i 2 delar numera). Tyske handlaren måste väl rega på bilen för att sedan få ut de röda exportplåtarna och hur fort går det?

Röda plåtar, enl Transportstyrelsen får man bara köra 1 vecka med röda exportplåtar, gäller det även om man köpt "30-dagars" plåtar?

Det ska väl även betalas tysk vägskatt även på exportbilar, gör handlaren det i samband med registreringen?

Vikten, vid registreringsbesiktningen, väger dom även en ny bil och sätter tjänstevikt efter det? Har ju betydelse om man ska montera extrautrusning i Tyskland eller vänta med monteringen till efter besiktningen.

En som går i väntans tider ...

/Challe
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej Challe!

Hur har det gått med husbilsimporten? Vi planerar också att köpa en ej regad husbil från Tyskland och vi tycker det är krångliga regler, särskilt som "vår" bil är en Euro 4. Samtalen med Transportstyrelsen och Bilprovningen gör oss nästan ännu mer förvirrade...

Hälsningar
Ingegerd & Bo-A
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Jag har fått veta följande.
Husbil med Euro 4 motor som inte har varit registerad i annan eu land före 2011-12-31
går inte att registera till sverige.
Reijo
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Vi har hört om att det kan gå att få dispens om man har intyg på att bilen är ett "slutseriefordon". Men undrar om det finns några garantier för att man blir beviljad den där dispensen? Suck, får väl ringa Transportstyrelsen igen på måndag...

Mvh Ingegerd
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Jag tog själv i februari 2012 en Burstner 580 2011 års. oreg.
och den fick jag köra tillbaka till tyskland jag fick inte dispans.
Reijo
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Undrar om det kan gå att ta in en 2012:a som är regad i Tyskland sedan i juni och som har gått över 600 mil om den är en Euro 4? I så fall kan vi tänka oss att hämta den i december för att slippa betala den svenska momsen.

Ingegerd
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Undrar om det kan gå att ta in en 2012:a som är regad i Tyskland sedan i juni och som har gått över 600 mil om den är en Euro 4? I så fall kan vi tänka oss att hämta den i december för att slippa betala den svenska momsen.

Ingegerd

Går alldeles utmärkt, kom hem i onsdags med en "halvårsbil". Så länge den har varit registrerad är det inget problem.

Peter :)
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Det låter ju fint, då kanske vi kan få hem vår nya drömbil trots alla dessa regler
som är svåra att begripa sig på!

Mvh Ingegerd
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Årsmodel 2012 är euro 5 motor. euro 4 är byggt 2011 och går inte att registera till sverige om dem inte är varit registerade i annan eu land före 2011-12-31
reijo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hadde (har?) samme problem med Euro-3 biler registrert i Tyskland like før 1. mai 2007 - i Norge gjelder det etter 2006-10-1 , Sverige etter 2007-1-1. Flere som har kjøpt disse bilene har fått nei ved import.

Jeg ville selv ikke tatt noen risiko med en bil som er førstegangs registrert på en dispens, de er ok i det landet dispensen er gitt, men ikke for eksport.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hadde (har?) samme problem med Euro-3 biler registrert i Tyskland like før 1. mai 2007 - i Norge gjelder det etter 2006-10-1 , Sverige etter 2007-1-1. Flere som har kjøpt disse bilene har fått nei ved import.

Jeg ville selv ikke tatt noen risiko med en bil som er førstegangs registrert på en dispens, de er ok i det landet dispensen er gitt, men ikke for eksport.

Det är du rätt i:::
Tyskarna har dispans till euro 4 motor MEN den gäller inte i sverige
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Är det något som vet var på nätet man kan hitta info om det här? Vill gärna läsa själv vad som gäller eftersom både Transportstyrelsen och Bilprovningen verkar vara osäkra på vad de ska svara när man ringer dem.

Ingegerd
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Hej

Är det något som vet var på nätet man kan hitta info om det här? Vill gärna läsa själv vad som gäller eftersom både Transportstyrelsen och Bilprovningen verkar vara osäkra på vad de ska svara när man ringer dem.

Ingegerd

Ring till Transportstyrelsen Tekninka frågor TEL. 010-4955720
Reijo
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Det som följer med en ny husbil från Tyskland är ett registeringsbevis (överlåtelse) från husbils tillverkaren samt ett COC intyg om tekniska data för registrering!
Tom
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Jag köpte i höst en ny (-12) husbil i Tyskland. Den hade aldrig överhuvudtaget varit registrerad i Tyskland. Jag gick med tyske försäljaren till lokala trafikkontoret och exportregistrerade bilen, betalade en månads (17 EUR) vägskatt i Tyskland och ca 150 EUR för exportförsäkring och röd exportskylt.

"Exportregistreringen" i Tyskland med tillhörande CoC-dokument var det underlag Transportstyrelsen och registreringsbesiktningen behövde för ursprungskontroll o registreringsbesiktning i Sverige. Allt flöt utan problem.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ej regad HB från Tyskland

Jag köpte i höst en ny (-12) husbil i Tyskland. Den hade aldrig överhuvudtaget varit registrerad i Tyskland. Jag gick med tyske försäljaren till lokala trafikkontoret och exportregistrerade bilen, betalade en månads (17 EUR) vägskatt i Tyskland och ca 150 EUR för exportförsäkring och röd exportskylt.

"Exportregistreringen" i Tyskland med tillhörande CoC-dokument var det underlag Transportstyrelsen och registreringsbesiktningen behövde för ursprungskontroll o registreringsbesiktning i Sverige. Allt flöt utan problem.

Hade HB tillverkaren angivet något CO2 värde i något av dokumenten? (men tanke på transportstyrelsens uträkning av fordonsskatten).
 
Toppen