Hade, tvärt emot andra som svarat, valt traditionella runda XENON-lampor av bra/hög kvalité med original ballast (för att få snabb uppstartstid).
Satt i samma sits som du nu gör Bennsan för ett drygt år sedan. Läste på allt jag kom över och drog efter ett tag slutsatsen att satsa på runda xenonlampor, i mitt fall från Hella.
Orsak till att jag valde bort LED-ramp, trots att dessa är mycket lättare att montera snyggt och därmed få att smälta in bättre i fronten på vår Carthago, var alla problem jag läste om ramper som fått problem med fukt som tränger in och förstör reflektorerna. De enda jag inte hittade sådana problem med var de absolut dyraste märkena. Allt under 6000kr för en 21" ramp kunde man glömma med avseende på detta.
Ytterligare en anledning var ljusbilden. De flesta ramperna har problem med en låg ljusprofil dvs. i höjdled. Även om rampen sprider ljuset brett och långt blir ljusbilden smal i höjdled. Effekten blir ett ljus som är svårinställt och som blir känsligt för nivåskillnader (ex. med avseende på lastad vikt). Detta problem försvinner i stort sett helt om rampen kan monteras väldigt högt. Helst ovanför vindrutan. Men oftast monteras dessa i höjd med kofångare/registreringsskylt. Och då märks denna effekten tydligt.
Jag har dessutom erfarenhet, från personbilen, av Hellas runda Xenonlampor sedan många år (Hella Comet 200 Xenon) som ger fantastiskt mycket ljus trots sin storlek.
Valet till husbilen föll därför på 2st. Luminator Compact Xenon
Designen struntar jag i här. Funktion går före utseende, anser jag.
Mvh!
// Niklas