• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LB eller PB

J

Jimbo

Guest
Sv: LB eller PB

I en PB eller PB 2 registrerad bil får man inte ta fler passagerare under färd än vad den är registrerad för.

I en LB får man ta med maximalt lika många passagerare som det finns fasta sittplatser för, nedbäddbar dinette räknas som fasta plater. Detta under förutsättning att max axeltryck och/eller totalvikt inte överskrids. Om detta sedan är lämpligt, det är en annan fråga.
/David

Intressant.... hmmm, var finns detta att läsa? Gällande LB såklart.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: LB eller PB

Perfekt =)

Man lär sig varje dag....det där borde jag ha känt till....Va bra att man har en LB då =)

Måste öppna många dörrar för dem som vill ha en större bil. Oftast är de endast reggade för 2 eller 3.

Vi letade länge innan vi hittade en bil över 8 meter med 4st 3-punktsbälten.

Tack tack =)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: LB eller PB

Här måste jag korrigera mig själv. Vad jag ville ha sagt är att vi betalar 2662 kronor för vår husbil som är registrerad som tung lastbil och väger 5300 kg.

Detta verkar vara mycket märkligt, för en pb2 som väger 4 ton är vägskatten 5 018 kr/år och för en lb på drygt 5 ton är skatten bara 2 662 kr/år.
Tycker att det är ologiskt. Något lurt verkar det vara.
Finns det någon vettig förklaring?
V-backen :confused:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: LB eller PB

Om man får lov att filosofera lite, så måste det väl medges att reglerna är märkliga.
Om min husbil är lastbilsregistrerad så måste jag ha C-behörighet om totalvikten är över 3,5 ton. Är den däremot personbilsregistrerad kan jag glatt fara omkring med en 5-tonnare på min B-behörighet. Att den är lika svår/lätt att köra som en lastbilsregistrerad 5-tonnare spelar tydligen inte någon roll.
Om jag sen har min husbil registrerad som lastbil får jag billigare skatt om den har en totalvikt över 3,5 ton. Logiken???
Om sedan husbilen är lastbilsregistrerad före 2006, kan jag få ha fler passagerare än den är registrerad för. Nog är det märkligt!:twitcy:

Lasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: LB eller PB

Och med den PB2 på 5 ton följer du hastighetsskyltarna medan om du har tung lastbil 5 ton följer du tunga fordons hastighet.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: LB eller PB

Detta verkar vara mycket märkligt, för en pb2 som väger 4 ton är vägskatten 5 018 kr/år och för en lb på drygt 5 ton är skatten bara 2 662 kr/år.
Tycker att det är ologiskt. Något lurt verkar det vara.
Finns det någon vettig förklaring?
V-backen :confused:
Jag håller med. Om man dessutom betänker att tunga lastbilar avverkar avsevärt mer mil. De kan ha rullat 150.000 mil på vägarna. Var finns logiken då att man betalar skatt efter vägslitage?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: LB eller PB

Om man slulle fortsätta att filosofera, vad är logiskt, möjligen att det framförs med c-kort, det var ologiskt:confused:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: LB eller PB

Jag tolkar det som att det gäller lb som tagits ibruk före maj -06

Japp! Om jag minns rätt och om allt gått rätt till så är det Pb klass 2 efter det datumet för husbilar. Är ej 100% säker på denna punkt. Bör finnas någon/några som vet.
/David
 
Toppen