• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LB eller PB

F

F.d. 10115

Guest
Sv: LB eller PB

En husbil kan ju vara LB-registrerad med totalvikt under 3500kg. Som en lätt lastbil alltså,och då går det bra med B-kort.
 

Göran o Margareta

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
5039
Medlemskap
2025
Sv: LB eller PB

Är det någon anan skillnad? T.ex. skatt eller passagerare.Varför LB regar man en husbil? Eller körkortet?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: LB eller PB

Jepp, som du nämner, skatten är avsevärt längre på lastbil än husbil.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: LB eller PB

En husbil var alltid en lastbil med karosserikod 22 innan personbil klass 2 kom för några år sen. Och skatten är lika på en personbil klass 2 och lätt lastbil. Innan pb2 kom var alla husbilar över 3500kg klassade som tung lastbil med karosserikod 22 och dom har betydligt lägre skatt. Nu blir alla husbilar vid nyregistrering klassade som pb2 oavsett vikt. Och då får man köra med b-kort om det är utfärdat innan Juli -96.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: LB eller PB

Om man begär det vid nyregistrering får husbilen registreras som tung lastbil och då gäller ju C-kort.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: LB eller PB

Tyvärr.Vi försökte att få vår husbil reggad som tung,men det går inte.
Alla husbilar blir reggad som pb 2 oavsett vikt.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: LB eller PB

Nu är det så att vi importerade en husbil och registrerade den i augusti 2009 och begärde att få den registrerad som tung lastbil, vilket gick alldeles utmärkt. Detta begärde vi när vi skickade in papperen till ursprungskontrollen. Det var inga problem överhuvudtaget.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: LB eller PB

Nu är det så att vi importerade en husbil och registrerade den i augusti 2009 och begärde att få den registrerad som tung lastbil, vilket gick alldeles utmärkt. Detta begärde vi när vi skickade in papperen till ursprungskontrollen. Det var inga problem överhuvudtaget.
Men är skatten 5018 kr för tung lastbil?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: LB eller PB

Det är kanske lättare att bli av med en "tung husbil" om den är PB klass2 med hänsyn tagen till gällande körkortsregler.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: LB eller PB

Är det någon anan skillnad? T.ex. skatt eller passagerare.

I en PB eller PB 2 registrerad bil får man inte ta fler passagerare under färd än vad den är registrerad för.

I en LB får man ta med maximalt lika många passagerare som det finns fasta sittplatser för, nedbäddbar dinette räknas som fasta plater. Detta under förutsättning att max axeltryck och/eller totalvikt inte överskrids. Om detta sedan är lämpligt, det är en annan fråga.
/David
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: LB eller PB

Här måste jag korrigera mig själv. Vad jag ville ha sagt är att vi betalar 2662 kronor för vår husbil som är registrerad som tung lastbil och väger 5300 kg.

Hej, grattis jag betaler det dubbla för min PB2 4ton. (=års avg). reggad 07.
Hoppas du finner nöje för sparade slantar.
 
Toppen