• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lathund för husbil

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lathund för husbil

Säg inte det. Det borde säkert finnas saker att tänka på om man ska ut och åka under vintern tex hur gör man med vattnet så att det inte fryser.
Du kan väl berätta för oss nybörjare om vad vi behöver veta för att kunna åka ut året runt.

Jag vet inte hur det är i andra husbilar. I min bil håller jag värmen med hjälp av 220 volts elpatron i värmeberedaren (50l), gasolpannan eller kylvattnet från motorn som värmer vattnet i värmeberedaren, alltså vattenburen värme som jag tycker är att föredra. Det gäller bara att se till att vattnet inte fryser till is någonstans i systemen. Utöver dessa anordningar har jag en Webasto dieselvärmare som snabbt gör vindrutan isfri kalla morgnar. Bilen är välisolerad och har en isolerad vägg mellan förar- och bodelen.

Förra vintern slarvade jag litegrann och blev tvungen att byta ut en frusen kulventil till avloppet. Men det bästa sättet att slippa ifrån problemen på vintern här uppe i den kalla Norden är ju givetvis att åka söderut till Medelhavets strand där små citroner gula......

Mitt största problem på vintern är strömmen. Solcellen räcker inte alltid till för att hålla igång gasolpannan så ibland blir man tvungen att tjudra bilen till ett 230-voltsuttag.

Jag kör min lilla husbil året runt och har inget behov av en vanlig personbil.

Psst, det går en annan tråd nu: "vintercamping". Där kan du säkert få goda råd! ds

Jappe
 
Senast ändrad:

kristerandersson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Haninge
HBK-Nr
1964
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Varför toppfylla tanken med disel får man bort den o ohyra man inte vill ha i tanken över vintern eller ?:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Är tanken full så finns inga ytor som kondens kan uppstå på.

Alltså, på sikt inget vatten i tanken med ev. risk för algbildning.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Tanken.
Fick för några år sedan veta att "båtverkstan" som gör vinterkonservering på båtmotorer använder ett medel som de häller i tanken.
(Vet inte om det är lika för bensin/diesel eller ens om olika "båtverkstäder" använder liknande medel - förmodligen finns det många olika medel med ungefär liknande verkan).
Kan inte vara fel - tänkte jag å frågade - sen dess häller jag i "liknande medel" på hösten innan jag ställer undan Plåtisen för vintern.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Har haft båt i över 20 år och alltid förvarat den på vintern med full tank. Minimalt med vatten i vattenfiltret.

När jag på höstkanten slarvat med att ha för lite bränle i tanken så har det omgående blivi mera vatten i filtret.

Så mitt råd är, alltid full tank på vintern.
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Lathund för husbil

Tack alla "gubbar" för Era inlägg. Konstigt att det aldrig är kvinnor som svara på frågor.
Jag är blivande husbilsmedlemm och är glad över alla frågor och svar som kommer. Håller med om att vi nybörjare behöver råd och hjälp vid avställning av fordonet. Har mest erfarenhet av husvagn. Men "gubbar" skäll inte på varann. Ibland förstår man inte allt.
Frida
 
Toppen