• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lathund för husbil

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej.
Jag tycker det skulle vara bra med en lathund för husbilsägare. En lathund som beskriver vad man ska tänka på t ex vid avställning för vintern, påställning inför våren, tvättråd, gasolråd osv. Ni "gamla" och väldigt kunniga husbilsägare kanske skulle kunna hjälpa oss mindre erfarna med olika råd. En sammanställning som kan ligga här under någon rubrik. Vad säger ni?
Mvh
Elisabeth
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Lathund för husbil

Hej!

Det skulle säkert vara till nytta. Själva åkte vi på mässor i fem år samt besökte ett flertal husbilsförsäljare innan vi köpte bil. Vi frågade om allt, både hos försäljarna och kunder som redan hade husbil samt läste Husvagn&Camping, trots det så vet vi idag att det fanns mer vi borde kunnat innan vi köpte.

Curt.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
809
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

När vi köpte vår bil, en Dethleffs 6105B 2004 års modell så fanns det en instruktionsbok för husdelens alla funktioner, kylskåp, värmesystem, avlopp mm. och längst bak i den boken fanns en 'lathund' som tog upp alla saker man ska tänka på vid vinterförvaring.
Noviser som vi var uppskattades detta av oss.
Vet inte om detta är specifikt för Dethleffs, tror inte det.
 
W

wikman

Guest
Sv: Lathund för husbil

Hej.
Jag tycker det skulle vara bra med en lathund för husbilsägare. En lathund som beskriver vad man ska tänka på t ex vid avställning för vintern, påställning inför våren, tvättråd, gasolråd osv. Ni "gamla" och väldigt kunniga husbilsägare kanske skulle kunna hjälpa oss mindre erfarna med olika råd. En sammanställning som kan ligga här under någon rubrik. Vad säger ni?
Mvh
Elisabeth


Hittade det här 3år gamla inlägget,men inget svar.:confused:
Som nyblivenhusbilsägare skulle det vara värdefullt med en lathund/checklista inför "vintring" av husbilen. Jag vet att det finns många i denna klubb som har stor erfarenhet av detta. Snällt om ni kunde dela med er av kunskaperna.
vh
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Checklista inför vinteravställningen

Tvätta och rengör bilen utvändigt
Kolla frostmedel i kylaren
Häll sprit i spolarvätskan
Förbered torrbollshinkar, 3 styck, kräng strumpor på silen
Täta ev hål med nät mot möss
Toppfyll bränsletanken
Notera däckens mönsterdjup

Töm alla skåp
Ta in alla dynor
Ta in alla gardiner och annat tyg
Ta in mattor
Ta in köksredskap (lådorna) men låt porslinen vara kvar
Dammsug och torka alla golv
Ta in termometrar (batteriet töms annars)
Töm bagaget
Ta bort GPS
Ta bort backkameran och 1 kamera
Ta in TV med tillbehör
Ta ev ned TV-antenn
Ta bort gasolflaskorna


Töm färskvatten
Töm varmvattentanken
Töm toa och toatanken och rengör. Häll några droppar spolarsprit i toatanken
Töm gråvattentanken
Kör vattenpumpen tom
Stäng 12v och öppna kranarna
Ett par dagar innan vinter(-in)uppställningen, ställ in luftavfuktaren och minska fukten i inredningen

Lägg ett par gamla tidningar i kylskåpet
Häng raggargran i bilen
Förbered borttag av batteri (lossa polbultarna något), koppla ur bodelsbatteriets pluspol

Ställ bilen på bra underlag
När bilen står vinteruppställd:
Öppna alla skåp o luckor
Ta bort bilens batteri för underhållsladdning (ta med rätt verktyg)
Lossa polkabel från bodelbatteriet
Ställ torrbollshinkar på plats
Notera vägmätarställningen
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Lathund för husbil

Hej
Vaför ställa av??? HB:n är väl ingen båt som måste tas upp::
/vidhem
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lathund för husbil

Protest! Båtar behöver inte tas upp varje vinter. Under mitt båtliv nyttjade jag ofta båten året runt isfria vintrar och när det inte gick så var jag i alla fall ute på sjön samtidigt som sjömärkena inspekterades och nya sådana sattes ut.

Det finns två olika sorters människor när det gäller husbilar och båtar, nämligen "åretruntarna" och "säsongarna".

Säsongarna behöver lathundar. Åretruntarna behöver inte några lathundar. (Kanske för att dom är för lata för att ta väl hand om sina "pärlor"). ;)

Jappe
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Vi har bilen stående i en lada året runt när den inte används, och när vi förra helgen skulle ställa av den hittade vi råttlort på duchgolvet.
Vi tog en sista tur till Bauhaus och köpte råttgift.
Vi placerade dom (såg ut som värmeljus) bakom hjulen på golvet, och lade ett ovanpå hjulen.
Idag när tog en tur ned för att titta om något hade hänt kunde vi konstatera att allt råttgift vi lagt bakom hjulen var borta och på ett hjul saknades det. Vi flyttade ner alla bitar som låg på däcken. I morgon ska vi ta en ny promenad till husblien för att se vad som hänt och denna gång ska vi även ta med mera bitar så vi kan fylla på. Vi kunde dock inte se någon lort på duchgolvet idag, så vi hoppas det har verkan.

Med andra ord, och till ämnet " Glöm ej råttgiftet vid avställning"

Mvh
larsemil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lathund för husbil

Jag tror inte att råttgift är nyttigt för möss. Jag tror att dom dör av det, långsamt och plågsamt. Inte bara mössen förresten, andra djur också!

Jappe
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Jag tror inte att råttgift är nyttigt för möss. Jag tror att dom dör av det, långsamt och plågsamt. Inte bara mössen förresten, andra djur också!

Jappe

Råtter och möss är inte nyttigt för min husbil heller med avbitna kablar med mera

Mvh
larsemil
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lathund för husbil

Håller med Jappe!
Men att råtter eller möss dör, det gör mig inget men när man har bilen viteruppställd hos en bonde är det direkt onyttigt och till och med olämpligt att lägga ut råttgift. Jag tänker närmast på gårdens katter som kanske får i sig en förgiftad råtta, inte alls nyttigt. Många här på sajten har tipsat om granris, enris eller annat som håller skadedjuren borta från bilen....mycket nyttigare, speciellt för katterna.
:wub:
Så gör vi i Skåne!
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Lathund för husbil

Protest! Båtar behöver inte tas upp varje vinter. Under mitt båtliv nyttjade jag ofta båten året runt isfria vintrar och när det inte gick så var jag i alla fall ute på sjön samtidigt som sjömärkena inspekterades och nya sådana sattes ut.

Det finns två olika sorters människor när det gäller husbilar och båtar, nämligen "åretruntarna" och "säsongarna".

Säsongarna behöver lathundar. Åretruntarna behöver inte några lathundar. (Kanske för att dom är för lata för att ta väl hand om sina "pärlor"). ;)

Jappe

Hej
Att skaffa en HB OCH HA EN I 4 MÅNADER,ja varför inte , men var ligger tjusningen i att gå och titta i en LOGE:

Det finns något som heter bondförnuft.Det borde alla ha,
Fan skaffa HB med utrustning och inte vet något om den illa mycket illa.
/Vidhem
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Hej
Att skaffa en HB OCH HA EN I 4 MÅNADER,ja varför inte , men var ligger tjusningen i att gå och titta i en LOGE:

Det finns något som heter bondförnuft.Det borde alla ha,
Fan skaffa HB med utrustning och inte vet något om den illa mycket illa.
/Vidhem

Har du problem med dom som inte vill åka husbil på vintern ?:confused:
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Lathund för husbil

Du måste skämta, Esbjörn:twitcy:
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Säsongarna behöver lathundar. Åretruntarna behöver inte några lathundar. (Kanske för att dom är för lata för att ta väl hand om sina "pärlor"). ;)

Jappe
Säg inte det. Det borde säkert finnas saker att tänka på om man ska ut och åka under vintern tex hur gör man med vattnet så att det inte fryser.
Du kan väl berätta för oss nybörjare om vad vi behöver veta för att kunna åka ut året runt.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Lathund för husbil

Håller med Jappe!
Men att råtter eller möss dör, det gör mig inget men när man har bilen viteruppställd hos en bonde är det direkt onyttigt och till och med olämpligt att lägga ut råttgift. Jag tänker närmast på gårdens katter som kanske får i sig en förgiftad råtta, inte alls nyttigt. Många här på sajten har tipsat om granris, enris eller annat som håller skadedjuren borta från bilen....mycket nyttigare, speciellt för katterna.
:wub:
Så gör vi i Skåne!
Finns det några bevis för att enris verkligen fungerar? Har för mig att det finns en tråd som diskuterar det och inte har lyckats hitta bevis för att det fungerar.
Musfällor i mitt garage fungerar det vet jag.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lathund för husbil

Finns det några bevis för att enris verkligen fungerar? Har för mig att det finns en tråd som diskuterar det och inte har lyckats hitta bevis för att det fungerar.
Musfällor i mitt garage fungerar det vet jag.
Jag vet inte om fungerar med enris men det jag avsåg var att undvika lägga ut gift!
Du gör väl rätt i att sätta ut fällor i garaget men att sätt fällor inne i bilen är inte att rekomendera med tanke på stanken som uppstår!:cool:
 
W

wikman

Guest
Sv: Lathund för husbil

Hej
Att skaffa en HB OCH HA EN I 4 MÅNADER,ja varför inte , men var ligger tjusningen i att gå och titta i en LOGE:

Det finns något som heter bondförnuft.Det borde alla ha,
Fan skaffa HB med utrustning och inte vet något om den illa mycket illa.
/Vidhem


Vem har sagt att husbilen bara användes i 4 mån.? och att man saknar bondförnuft ? bara för att man ber om lite tips och råd.
Blir man bemött så här då man ber om tips och råd ,då är det illa mycket illa.
 
Toppen