• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastreglerna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Carl-Axel, du krånglar till det för dig. Så här är det i korta ordalag:

När bilen är tillverkad har den en viss "fabrikationssvikt" som anger vad hela bilen då väger inkl. hjul, ev. reservhjul, verktyg, axlar, motor, sängar, kylskåp, värmeanläggning m.m. precis som den då ser ut.
Till denna "fabrikationsvikt" lägger man till vikt för förare (75 kg), bränsle, 1 gasolflaska, färskvatten (ofta inte hela tankinnehållet dock), spolarvätska plus lite annat. I några fall tillkommer vissa fabriksmonterade tillbehör.
Den vikt man till slut då uppnår kallas Tjänstevikt.

Bilen får sedan en viktangivelse som är beroende på konstruktionens begränsningar av bl.a. ram, chassie, axlar däck m.m. Denna viktangivelse kallas Totalvikt.
(I vissa fall "stryper" man totalvikten till 3.5 ton. I Sverige går det då att köra bilen på ett "vanligt B-körkort")

Om man sedan tar Totalvikten och drar bort Tjänstevikten får man Maxlasten.

Dessa 3 viktangivelser (plus ett par till) är angivna i bilens registreringsbevis.

Og i 2021 bliver alle disse vægtangivelser helt ligegyldige. Da får Sverige nemlig samme regler, som vi i mange år har haft i Danmark. Registreringsbevisets maks vægt må ikke overskrides. Gør man det, så har man overvægt. Ved en vis grænse bliver det bøde, der stiger med størrelsen af overskridelsen. Og ved en vis grænse bliver det køreforbud.

Så kun en ting gælder: Vej Husbilen når du har alt med, som du ønsker i bilen, (herunder fruen). Kommer du over maks vægt på registreringsbeviset, så må noget ud igen! (Fruen? ;) )
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kruxet är ju fortfarande att man inte vet vad man väger vid varje givet tillfälle. Ligger man precis på gränsen så kan det räcka med ett nyfyllt kylskåp kombinerat med en välfylld toatank för att gå över gränsen. Att byta bil är inte heller alltid ett alternativ så då gäller det att försöka ha koll på både marginalerna och eventuella konsekvenser om det blir fel.
Finns det lite marginal även i bötesskalan kan man slappna av lite och inte känna att man måste mäta allt som man tar in och ut ur husbilen med en brevvåg när man är på resa.
Så här har jag gjort på båda mina husbilar.
Fyll diesel och färskvatten fullt och ta reda på hur många liter dessa rymmer.
Lasta i det du normalt har i bilen typ grill, kabel, verktyg, reservhjul, sängkläder (ej mat, kläder, passagerare).
Åk och väg bilen.
Beräkna vad passagerarna väger och lägg ihop med bilens vikt.
Då har du en bra grund och kan lätt beräkna vad du kan släpa med.
Ligger du då nära totalvikten (närmre än 50kg) kan du inte fylla kylen med mat för en vecka eller köra med full diesel/vattentank.
Min gamla bil gick alltid med 50kg överlast med 50liter vatten och två dagar mat i kylen.
Min nya har jag 200kg kvar till max när allt och lite till är lastat.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Kruxet är ju fortfarande att man inte vet vad man väger vid varje givet tillfälle. Ligger man precis på gränsen så kan det räcka med ett nyfyllt kylskåp kombinerat med en välfylld toatank för att gå över gränsen. Att byta bil är inte heller alltid ett alternativ så då gäller det att försöka ha koll på både marginalerna och eventuella konsekvenser om det blir fel.
Finns det lite marginal även i bötesskalan kan man slappna av lite och inte känna att man måste mäta allt som man tar in och ut ur husbilen med en brevvåg när man är på resa.
Varför måste du lasta så på marginalen att en matkasse skapar såna problem?
Hur haSärskilt som det
Kruxet är ju fortfarande att man inte vet vad man väger vid varje givet tillfälle. Ligger man precis på gränsen så kan det räcka med ett nyfyllt kylskåp kombinerat med en välfylld toatank för att gå över gränsen. Att byta bil är inte heller alltid ett alternativ så då gäller det att försöka ha koll på både marginalerna och eventuella konsekvenser om det blir fel.
Finns det lite marginal även i bötesskalan kan man slappna av lite och inte känna att man måste mäta allt som man tar in och ut ur husbilen med en brevvåg när man är på resa.
ekler packa bilen efter du fyllt toa o kyl då
Så här har jag gjort på båda mina husbilar.
Fyll diesel och färskvatten fullt och ta reda på hur många liter dessa rymmer.
Lasta i det du normalt har i bilen typ grill, kabel, verktyg, reservhjul, sängkläder (ej mat, kläder, passagerare).
Åk och väg bilen.
Beräkna vad passagerarna väger och lägg ihop med bilens vikt.
Då har du en bra grund och kan lätt beräkna vad du kan släpa med.
Ligger du då nära totalvikten (närmre än 50kg) kan du inte fylla kylen med mat för en vecka eller köra med full diesel/vattentank.
Min gamla bil gick alltid med 50kg överlast med 50liter vatten och två dagar mat i kylen.
Min nya har jag 200kg kvar till max när allt och lite till är lastat.
eller så väger man dåodå när man passerar en våg, så slipper man beräkna så mycket
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Verkar vara lite fel i dom bötesbelopp som förekommit tidigare i tråden.
Upp till 10% är inte bötesfritt utan 1-20% ger 2.000 i böter efter dagens "prislista" efter vad jag hittade.

Fram tills att beloppen eventuellt justerats riskerar jag efter nyår alltså 2.000:- i böter för upp till 770Kg överlast på vår lilla 3,85 tonnare.
Det är ju hanterbart speciellt om man väger in risken att bli stoppad och vägd.
Inte moraliskt rätt kanske men det känns ändå bra att kunna packa in det man behöver utan att behöva väga precis allt på brevvåg och oroa sig för att körkortet kan ryka. Än så länge i alla fall.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Verkar vara lite fel i dom bötesbelopp som förekommit tidigare i tråden.
Upp till 10% är inte bötesfritt utan 1-20% ger 2.000 i böter efter dagens "prislista" efter vad jag hittade.

Fram tills att beloppen eventuellt justerats riskerar jag efter nyår alltså 2.000:- i böter för upp till 770Kg överlast på vår lilla 3,85 tonnare.
Det är ju hanterbart speciellt om man väger in risken att bli stoppad och vägd.
Inte moraliskt rätt kanske men det känns ändå bra att kunna packa in det man behöver utan att behöva väga precis allt på brevvåg och oroa sig för att körkortet kan ryka. Än så länge i alla fall.
Du ska nog inte använda procentsiffrorna som gällde lastvikt. Fundera lite på vad spannet 80-100% innebär när man i stället utgår från totalvikt :twitcy: :D ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Verkar vara lite fel i dom bötesbelopp som förekommit tidigare i tråden.
Upp till 10% är inte bötesfritt utan 1-20% ger 2.000 i böter efter dagens "prislista" efter vad jag hittade.

Fram tills att beloppen eventuellt justerats riskerar jag efter nyår alltså 2.000:- i böter för upp till 770Kg överlast på vår lilla 3,85 tonnare.
Det är ju hanterbart speciellt om man väger in risken att bli stoppad och vägd.
Inte moraliskt rätt kanske men det känns ändå bra att kunna packa in det man behöver utan att behöva väga precis allt på brevvåg och oroa sig för att körkortet kan ryka. Än så länge i alla fall.

Hur hanterar du "upp till 770kg överlast" på kontrollplatsen?
Har du våg med dej och väger pryl för pryl som sen åker i soptunnan, ifall det finns någon, eller beställer du en jättetaxi som fraktar din överlast?
Bara nyfiken hur ni alla gör som tydligen köpt för liten husbil :rolleyes:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
De gamla procentsatserna kommer definitivt inte att gälla nu när beräkningsreglerna kommer att ändras. Polisen kommer inte heller att sluta att rapportera överskridande av totalvikt. Det som kommer att hända innan nya procentsatser har bestämts är att inga ordningsböter kommer att utfärdas utan rapport kommer att gå till åklagare, som kan ta fallet till rätten för att få fram en praxis.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur hanterar du "upp till 770kg överlast" på kontrollplatsen?
Har du våg med dej och väger pryl för pryl som sen åker i soptunnan, ifall det finns någon, eller beställer du en jättetaxi som fraktar din överlast?
Bara nyfiken hur ni alla gör som tydligen köpt för liten husbil :rolleyes:
Haha, Peter, är du journalist eller rubriksättare på Aftonbladet? Nu spetsade du till det fint.;)

Jag pratade teori. Självklart lastar jag inte upp 770kg överlast med flit och tuffar iväg som en idiot.
Däremot kanske jag inte behöver tänka 20-30Kg avvikelse hit eller dit när jag lastar bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
De gamla procentsatserna kommer definitivt inte att gälla nu när beräkningsreglerna kommer att ändras. Polisen kommer inte heller att sluta att rapportera överskridande av totalvikt. Det som kommer att hända innan nya procentsatser har bestämts är att inga ordningsböter kommer att utfärdas utan rapport kommer att gå till åklagare, som kan ta fallet till rätten för att få fram en praxis.
Intressant, upphör alltså den gamla tabellen att gälla helt och per automatik bara för att beräkningsmodellen ändras vid årsskiftet?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Intressant, upphör alltså den gamla tabellen att gälla helt och per automatik bara för att beräkningsmodellen ändras vid årsskiftet?
Ja, det har man sagt från höga vederbörande, samt att procentsatser (tror jag) och bötesbelopp "kommer att definieras". Känns ändå bra att ha bytt till en bil med bättre lastförmåga :cool:
 
F

Fd.47585

Guest
Efter att ha läst denna tråd är jag ännu gladare att våran bil lastad för 6 veckors semester med fulla tankar, fullt kylskåp, full frys och oss två i har 590 kg kvar till maxvikt. Och axelvikten är ok fördelad den också ......
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
De gamla procentsatserna kommer definitivt inte att gälla nu när beräkningsreglerna kommer att ändras. Polisen kommer inte heller att sluta att rapportera överskridande av totalvikt. Det som kommer att hända innan nya procentsatser har bestämts är att inga ordningsböter kommer att utfärdas utan rapport kommer att gå till åklagare, som kan ta fallet till rätten för att få fram en praxis.
Vad som troligtvis kommer att hända, tror jag, är att Bötesbeloppen per % enligt gamla skalan men med den nya viktberäkningen kommer utfärdas tills det finns en ny skala (om det inte finns (sånt brukar ju gå hand i hand oftast)
Oavsett är det garanterat på plats o väl känt när jag kör nästa gång.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Efter att ha läst denna tråd är jag ännu gladare att våran bil lastad för 6 veckors semester med fulla tankar, fullt kylskåp, full frys och oss två i har 590 kg kvar till maxvikt. Och axelvikten är ok fördelad den också ......
Håller med dig, vi åker alltid ner fullastade mot Kroatien på hösten för en 5-6 veckors tripp och väger utanför Helsingborg. Bilen har aldrig vägt över 3300 kg så det finns minst 200 kg marginal för att handla på hemvägen och då brukar ju även kyl/frys o vattentanken vara tom. Känns skönt att slippa oroa sig för vikten oavsett hur man beräknar bötesbeloppen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Även husbilar kan ha släp. En normal husbilsåkare behöver bara hålla reda på totalvikten. "Sorry" ;)

Visa bilaga 203735

Tråkigt att Du skapar mer förvirring i tråden. Totalvikten är den maximala vikten ett fördon får ha för att inte ha överlast.
Bruttovikten är den vikt som fordonet/fordonståget har vid varje enskilt tillfälle och kan därför vara mindre än totalvikten och ändå vara för hög för att passera ett vägavsnitt eller en bro som har begränsad bruttovikt. Det ska alltså stå Bruttovikt och inte Totalvikt i Din illustration.

Mvh / Roland
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen