• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastreglerna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
"Bruttovikt på fordon
Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan."

En länk till Transportstyrelsen betr. vikter på fordon

 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det har väl egentligen aldrig varit tillåtet att fortsätta färden med överlast.
Under 5% överlasta har de tidigare släppt iväg.
Får se hur det blir nu.
Ny lagtext

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
All detta är bra, men det var lastvikten vi pratade om och det är vad som lastas på bilens chassi , det är inte vad den väger utan vikten på bilen som ska vara last, hjulen avlastas mot vägen och påverkar inte lastvikten. Och eftersom det är överlasten som är intressant så borde hjulen under axlarna som man lastar på inte räknas in i vikten.
Det lagändringen syftar till är att ta bort det helt oväsentliga begreppet "lastvikt". Chassie, axlar, däck osv är dimensionerade efter en möjlig totalvikt, sedan spelar det ju ingen roll för de stackars däcken vilken del av aktuell vikt som är fast eller löst. Ett 3,5 ton chassie klarar 3,5 ton, allt däröver är för mkt, punkt. Och i fortsättningen ska det vara avvikelsen från totalvikten som bestämmer påföljden, enkelt och lättfattligt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Om man väger bilen på ett ställe med hög jordisk magnetism borde totalvikten bli högre...
Undrar om de tar hänsyn till det?
Vid kalibrering av vågar ( som utförs av ackrediterad organ) görs alltid en beräkning av onoggrannheten på en våg. Onoggrannheten brukar ligga på +-30-100 kg för bilvågar, så där ryms ju med bred marginal ev skillnader i ev tyngdkrafter. På en ”lättviktare” så är ju skillnaden i vikt bara 4-5 kg. Viktigt är ju man kontrollerar att polisen vid vägning tar hänsyn till onoggranheten vid ev gränsöverskridande av totalvikten. Mätonoggrannheten är alltid dokumenterat på kalibreringsprotokollet.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi får nya regler from 1 januar1 2021 som alla nog vet.
Lite mer marginal är bra.
Frågan är totalvikten som man väger är hela bilen på vågen- lastvikten är däremot det som belastar axlarna- hållbarhet mm- men ska inte hjulen och det som är "under axeln" räknas bort för att se hur mycket man har - ex 4500 kg totalt på( vågen-vägen)- minus 4-6 alt hjul plus bromstrummor mm kan vara runt 50-75 kg.
Intressant vid ett rättsfall om det är just dessa kilo som diffar.
Någon som tänkt samma ?
Fattar ingenting....:oops:
3,5 ton är väl 3,5 ton oavsett vad hjulen och bromstrummorna väger?

Men % överlast baserat på fordonets vikt istället för på lastvikten är rättvisare och mer logiskt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fattar ingenting....:oops:
3,5 ton är väl 3,5 ton oavsett vad hjulen och bromstrummorna väger?

Men % överlast baserat på fordonets vikt istället för på lastvikten är rättvisare och mer logiskt.

Repeterar det jag skrev i inlägg # 6:

En väldigt bra förklaring/sammanfattning finns i inlägg # 3!

Kan vi inte stanna där, innan det blir förvirrande?


Pålle
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det verkar som du kan fortsätta färden med din 3.5T bil, bara inte vågen visar mer än 3850kg, bara betala och köra vidare?
Vår bil har en totalvikt på 3850kg så det var mer att vi kan ha 10% överlast innan vi får böter. Jag förmodar att jag ändå måste lasta ur överlasten innan vi släpps iväg igen ?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nej böter utgår alltid, om man inte får en snäll polis som ser mellan fingrarna, vid överlast.
Dock lär man släppas iväg igen om man ligger under 10% vilket i ditt (och även mitt) fall torde bli 4235kg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok, såg att du skrev i ett tidigare inlägg i tråden att upp till 10% inte medför böter idag men det kanske blev fel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om de setter grensen for avlasting på 10% så vil nok grensen for bøter justeres ned fra 10% - men rgelene er ikke gjort kjent ennå.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför hålla på och gissa och spekulera?

Många av oss åker ju söderut, och i andra länder gäller andra regler. Det finns t.o.m. länder där minsta lilla överskridande av totalvikten medför stopp för vidare färd – alternativt avlastning.

Även bötesbeloppen varierar kraftigt mellan olika länder.

Mitt enkla råd: Lär dig definitionerna som är så utmärkt förklarade i inlägg # 3. Följ reglerna och överskrid aldrig den tillåtna totalvikten. Då slipper du gissa, fundera eller chansa!

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer Pålle men det kan ändå vara intressant att veta vad konsekvenserna blir om man nu skulle råka hamna fel viktmässigt. Marginalerna är ju små på våra husbilar och det är svårt att veta exakt vad man väger hela tiden.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag blev väldigt irriterad när jag upptäckte att jag hade en marginal på endast 150 kg efter att ha lastat in allt som jag ville ha med, för egen del.

Jag fick alltså ha tre passagerare som tillsammans, med egen packning, fick väga högst 150 kg. Det funkade inte för mig när jag och tre söner skulle åka till Dalarna för att hälsa på min fjärde son.

Så konsekvensen blev att jag bytte HB till en tyngre. Fick därmed ytterligare 500 kg lastvikt. Så nu är det problemet löst.

Så mitt råd är att väga bilen efter att ha lastat vad som man vill ha med.

Ta konsekvenserna: lasta ur eller byt HB.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Varför hålla på och gissa och spekulera?

Många av oss åker ju söderut, och i andra länder gäller andra regler. Det finns t.o.m. länder där minsta lilla överskridande av totalvikten medför stopp för vidare färd – alternativt avlastning.

Även bötesbeloppen varierar kraftigt mellan olika länder.

Mitt enkla råd: Lär dig definitionerna som är så utmärkt förklarade i inlägg # 3. Följ reglerna och överskrid aldrig den tillåtna totalvikten. Då slipper du gissa, fundera eller chansa!

Pålle
Många är inte alla och för den delen av alla som inte ingår i många, kan det ju vara intressant för
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kruxet är ju fortfarande att man inte vet vad man väger vid varje givet tillfälle. Ligger man precis på gränsen så kan det räcka med ett nyfyllt kylskåp kombinerat med en välfylld toatank för att gå över gränsen. Att byta bil är inte heller alltid ett alternativ så då gäller det att försöka ha koll på både marginalerna och eventuella konsekvenser om det blir fel.
Finns det lite marginal även i bötesskalan kan man slappna av lite och inte känna att man måste mäta allt som man tar in och ut ur husbilen med en brevvåg när man är på resa.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
All detta är bra, men det var lastvikten vi pratade om och det är vad som lastas på bilens chassi , det är inte vad den väger utan vikten på bilen som ska vara last, hjulen avlastas mot vägen och påverkar inte lastvikten. Och eftersom det är överlasten som är intressant så borde hjulen under axlarna som man lastar på inte räknas in i vikten.
Carl-Axel, du krånglar till det för dig. Så här är det i korta ordalag:

När bilen är tillverkad har den en viss "fabrikationssvikt" som anger vad hela bilen då väger inkl. hjul, ev. reservhjul, verktyg, axlar, motor, sängar, kylskåp, värmeanläggning m.m. precis som den då ser ut.
Till denna "fabrikationsvikt" lägger man till vikt för förare (75 kg), bränsle, 1 gasolflaska, färskvatten (ofta inte hela tankinnehållet dock), spolarvätska plus lite annat. I några fall tillkommer vissa fabriksmonterade tillbehör.
Den vikt man till slut då uppnår kallas Tjänstevikt.

Bilen får sedan en viktangivelse som är beroende på konstruktionens begränsningar av bl.a. ram, chassie, axlar däck m.m. Denna viktangivelse kallas Totalvikt.
(I vissa fall "stryper" man totalvikten till 3.5 ton. I Sverige går det då att köra bilen på ett "vanligt B-körkort")

Om man sedan tar Totalvikten och drar bort Tjänstevikten får man Maxlasten.

Dessa 3 viktangivelser (plus ett par till) är angivna i bilens registreringsbevis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen